Företag i fokus:

Nytt biljettsystem på SL bussar

Region Stockholm fortsätter att utveckla digitaliseringen inom kollektivtrafiken och utvecklar ett nytt, modernt, och användarvänligt biljettsystem som gör det enklare att resa i SL-trafiken. Bland annat kommer du att kunna resa genom att blippa ditt betalkort i spärren och på bussen, utan att i förväg behöva köpa en biljett.

Coronapandemin har lett till ett miljardtapp i biljettpengar för SL, som nu vill bromsa tappet genom att kräva app-köp på bussar. Även för den som har pengar i sin reskassa.

Detta har gjort att det inte går att betala ombord på bussarna med den reskassa man har på sitt Access-kort

Det nuvarande biljettsystemet Access ersätts på sikt av ett modernt och flexibelt system som ger möjligheter till nya biljettbärare och säljkanaler. Till att börja med blir betalkortet ny biljettbärare. Samtidigt kommer möjligheten att resa med SL-kort, mobil och övriga biljetter att finnas kvar.

Syftet är att i takt med samhällets tekniska utveckling ökar resenärernas krav på enkla lösningar för information om, och köp av biljetter. Därför ska Access-systemet successivt ersättas med nästa generations biljettsystem, rapporterar Region Stockholm

– Det är inte vår avsikt att krångla till det för våra resenärer. Samtidigt är det ett mycket allvarligt läge. Vi måste säkra intäkterna för att inte behöva dra ner på trafiken, samtidigt som vi måste skydda våra bussförare, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg, i ett pressmeddelande.

Men från och med den 28 oktober 2020 är det inte längre tillåtet. Alla som reser med buss måste då kunna visa en betald resa och kan man inte blippa får man köpa via app.

Vem påverkas och tidplan

För dig som resenär kommer det successivt att erbjudas nya och förändrade sätt att köpa, betala och blippa din biljett. För våra försäljningsombud och trafikentreprenörer kommer utrustningen att bytas ut. Det nya biljettsystemet utvecklas stegvis och har helt ersatt dagens biljettsystem 2023, rapporterar Region Stockholm.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 februari 2021 00:00

Måns Möller återvänder till Södertälje med en ny show

Mans-Moller

Pressbild

Den folkkära komikern Måns Möller gör comeback på scenen med sin nya humorföreställning ”Mitt Perfekta Liv”. Showen gästar Estrad i Södertälje den 8 november.

Möller, som för 10 år sedan framgångsrikt turnerade med komedishowen ”Jävla Pajas”, återvänder nu till rampljuset för att dela med sig av sina senaste erfarenheter kring att vara pappa till en snart vuxen son med autism.

I showen utlovar Möller en humoristisk och gripande inblick i hans resa genom åren, från att cykla genom USA till att bestiga ett av världens högsta berg. Han berättar också om sitt arbete med organisationen Viggo Foundation, som samlar in pengar för att stödja barn med autism.

– Jag hittade Mitt Perfekta Liv genom Viggos devis – det är kul att vara glad, säger Måns Möller.

Biljetter till föreställningen släpps den 3 mars.

Skirbent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 03:36

Här är årets finalister till Södertäljes Jämställdhetspris

IMG_9199-1

Kristina Jamil, Maria Geni och Madeleine Onnela.
Bild: Södertälje kommun

Tre framstående kandidater tävlar om det åtråvärda priset, som uppmärksammar jämställdhetsarbete i kommunen. Vinnaren av det prestigefyllda priset avslöjas på Quality Hotell Park.

Sedan starten 2016 har Södertälje kommuns Jämställdhetspris belönat framstående insatser för jämställdhet. I år har juryn, bestående av representanter från kommunen, Telge, Länstidningen och Södertäljepolisen, valt att bryta traditionen och redan nu avslöja de tre finalister som tävlar om 2024 års pris.

(Annonslänk)

En av finalisterna är Kristina Jamil som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt genom sin ideella verksamhet och lyfter viktiga samhällsfrågor i sina krönikor. Madeleine Onnela, en lokal advokat, arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper. Samt Maria Geni som bidrar genom sina föräldrakurser till att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

Marie Samre, tidigare vinnare av Jämställdhetspriset, kommer att agera konferencier under prisutdelningen, som äger rum den 8 mars, där även bandet Långbacka/Bådagård står för underhållningen. Dessutom arrangeras Peppfesten av Ung Fritid för tjejer och icke-binära ungdomar, med dansuppträdanden och aktiviteter, direkt efter prisutdelningen.

På kommunens hemsida informeras det att alla är välkomna att delta i firandet och att det inte krävs någon föranmälan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 05:51
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 05:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors