Företag i fokus:

Positiva nyheter för företagarna i Södertälje.

Den pågående coronapandemin ger ett fortsatt tufft läge för många företag. Stödåtgärderna för det lokala näringslivet som kommunen beslutade om förra året förlängs till den 31 maj 2021. Två timmars gratis parkering på tre olika platser och kostnadsfri markupplåtelse för bland annat uteservering, gäller året ut.

Här är stödåtgärderna för det lokala näringslivet som godkändes av kommunfullmäktige den 8 februari 2021:

  1. Företag kan ansöka om anstånd (senarelagd betalning) för: avgifter inom vatten och avlopp, sophämtning och viss kommunal tillsynsverksamhet. Anstånd ges i upp till 6 månader.
  2. Företag kan ansöka om anstånd med hyresbetalning och hyresrabatt: Gäller de som har Telge bostäder, Telge Hovsjö eller Telge fastigheter som hyresvärd. Ansökan om hyresrabatt gäller under förutsättning att regeringen beslutar enligt förslaget om förlängning av hyresrabatt för perioden januari till mars 2021. 
  3. Utbetalning från kommunen till leverantörer påskyndas, det betyder att företagen slipper ligga ute med pengarna. 
  4. Lokala restauranger/caféer får öppna uteserveringar tidigare. Den som har tillstånd för uteservering, som enligt kommunens riktlinjer gäller från den 1 april, och vill ställa ut bord och stolar tidigare än så, gör en anmälan till kommunen och en ansökan om utökat tillstånd hos polisen. För en ny uteservering krävs ansökan till både polisen och kommunens godkännande.
  5. Kostnadsfri markupplåtelse för uteservering/varuförsäljning utanför butik. Det går att få avgiftsfria månader till och med 31 december 2021. Alltså inte tillståndsfria, tillstånd måste sökas.
  6. Två timmars gratis parkering i Södertälje centrum på p-platserna: Torekällskolan (gamla ABF), Tom Tits och Centralstationen. Gäller från den 1 januari 2021 till den 31 december 2021.
  7. Stödlinje för företag, på plats sedan den 23 mars 2020. Hjälp med svar på frågor, guidning till olika myndigheter och möjlighet att få tips och råd. Stödlinjen har samma nummer som Kontaktcenter, 08-523 010 00 och är öppen kl 8.00-17.00 måndag-torsdag, kl 8.00-15.00 fredag.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 februari 2021 00:00

INSÄNDARE: Varför har en krigsallians blivit hem för det neutrala Sverige?

Svenska flaggan Foto- CC

Foto: Creative Commons

Under svenska flaghissning utanför Natos högkvarter i Bryssel sa statsminister Ulf Kristersson: ”Sverige har kommit hem”. Men varför har en kärnvapenallians blivit hem för det neutrala Sverige?

(Annonslänk)

Regeringen säger att Nato är nödvändigt för skydd och fred. Sverige tvingades in i en kärnvapen allians under krigets hetaste period när vi kan dras in i ett krig och våra soldater kan skickas för att strida på utländsk mark.

Sverige har alltid haft en negativ opinion till Nato. Och det neutrala Sverige är det mest framgångsrika Sverige i sin historia. Neutralitetpolitik är medvetna val till skillnad från våra politikers impulsiva beslut de senaste åren.

Neutralitet har bekräftat sin effektivitet under kriget. Tack vare sin neutralitet drabbades inte Sverige under andra världskriget. Kriget pågick överallt runt Sverige, alla grannländer blev under andra krigsåren ockuperade eller till ett slagfält. Men kriget nådde aldrig svensk mark. Tack vare sin oskadade industri hade Sverige efter andra världkriget ett försprång framför nästan alla andra europeiska länder, det var en stark ekonomisk tillväxt och välfärdsstaten konsoliderades.

Att vara hemma betyder befinna sig i fred och säkerhet men Nato är inte freds- men krigsallians. Låt oss skapa fred istället för att bjuda hem kriget.

Magnus Iverman

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Två misshandelsincidenter – kvinna förd till sjukhus

Polis-1

Arkivbild

Två misshandelsfall inträffade i centrala Södertälje under onsdagskvällen. En kvinna har fört till sjukhus för vård, och en man har gripits i samband med händelserna.

(Annonslänk)

I centrala Södertälje uppstod två separata misshandelsfall under onsdagskvällen. Den första händelsen ägde rum vid 19-tiden vid Ängsgatan/Nedre Villagatan, enligt uppgifter till Telgenytt, och den andra inträffade omkring en timme senare.

Den första händelsen, som inträffade i en privatbostad, ledde till att polisen mottog ett samtal där det framkom att en kvinna hade blivit misshandlad vid tidpunkten för larmet. Flera polispatruller och ambulanser dirigerades till platsen där en misstänkt man kunde gripas.

– Vi larmades till en adress i Södertälje med anledning av att en man ska ha misshandlat sin fru i en bostad. Mannen greps och kvinnan ska ha förts till sjukhus med oklara skador, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Skadeläget för kvinnan är för tillfället okänt. Angående den andra incidenten som inträffade i centrala Södertälje är det fortfarande oklart om någon har skadats allvarligt eller om någon misstänkt person har gripits.

Polisen fortsätter att utreda båda händelserna för att klargöra omständigheterna och säkerställa att nödvändiga åtgärder vidtas mot de inblandade.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 21:10
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 21:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors