Företag i fokus:

Positiva nyheter för företagarna i Södertälje.

Den pågående coronapandemin ger ett fortsatt tufft läge för många företag. Stödåtgärderna för det lokala näringslivet som kommunen beslutade om förra året förlängs till den 31 maj 2021. Två timmars gratis parkering på tre olika platser och kostnadsfri markupplåtelse för bland annat uteservering, gäller året ut.

Här är stödåtgärderna för det lokala näringslivet som godkändes av kommunfullmäktige den 8 februari 2021:

  1. Företag kan ansöka om anstånd (senarelagd betalning) för: avgifter inom vatten och avlopp, sophämtning och viss kommunal tillsynsverksamhet. Anstånd ges i upp till 6 månader.
  2. Företag kan ansöka om anstånd med hyresbetalning och hyresrabatt: Gäller de som har Telge bostäder, Telge Hovsjö eller Telge fastigheter som hyresvärd. Ansökan om hyresrabatt gäller under förutsättning att regeringen beslutar enligt förslaget om förlängning av hyresrabatt för perioden januari till mars 2021. 
  3. Utbetalning från kommunen till leverantörer påskyndas, det betyder att företagen slipper ligga ute med pengarna. 
  4. Lokala restauranger/caféer får öppna uteserveringar tidigare. Den som har tillstånd för uteservering, som enligt kommunens riktlinjer gäller från den 1 april, och vill ställa ut bord och stolar tidigare än så, gör en anmälan till kommunen och en ansökan om utökat tillstånd hos polisen. För en ny uteservering krävs ansökan till både polisen och kommunens godkännande.
  5. Kostnadsfri markupplåtelse för uteservering/varuförsäljning utanför butik. Det går att få avgiftsfria månader till och med 31 december 2021. Alltså inte tillståndsfria, tillstånd måste sökas.
  6. Två timmars gratis parkering i Södertälje centrum på p-platserna: Torekällskolan (gamla ABF), Tom Tits och Centralstationen. Gäller från den 1 januari 2021 till den 31 december 2021.
  7. Stödlinje för företag, på plats sedan den 23 mars 2020. Hjälp med svar på frågor, guidning till olika myndigheter och möjlighet att få tips och råd. Stödlinjen har samma nummer som Kontaktcenter, 08-523 010 00 och är öppen kl 8.00-17.00 måndag-torsdag, kl 8.00-15.00 fredag.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 februari 2021 00:00

Förare i diket – misstänks för rattfylleri i Nykvarn

Ambulans

Arkivbild

Under natten inträffade en trafikolycka vid Nykvarn, där en personbil hamnade i diket. Föraren misstänks nu för rattfylleri.

Bilolycka inträffade strax före klockan 03.00 natten mot tisdag. Polis och ambulanspersonal skyndade till olycksplatsen på E20 efter larm om en personbil som av okänd anledning kört av vägen och hamnat i diket.

Föraren, en ung man, väckte snabbt misstankar hos de framkomna tjänstemännen för att ha kört bilen påverkad. Utöver rattfylleri misstänks han även för olovlig körning och olovligt brukande av fordonet och en formell anmälan upprättades.

Skadeläget är ännu oklart, men enligt polisens uppgifter, som utreder händelsen vidare, fördes mannen till sjukhus för vidare undersökningar.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 10:50
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 10:50

Nytt kapitel för Södertälje pastorat med ny kyrkoherde

432364113_1538255343383039_9212073624204051953_n-1

Foto: Södertälje pastorat/Angelica Windolf

Matts Sandström har officiellt tillträtt rollen som kyrkoherde i Södertälje pastorat. I april hålls dessutom en välkomnande ceremoni ledd av biskop Johan Dalman i S:ta Ragnhilds kyrka.

(Annonslänk)

Efter en period av förändring och förväntan, har Södertälje pastorat officiellt välkomnat Matts Sandström som sin nya kyrkoherde. Sedan Ralph Sjöholms avgång i maj förra året och en interimsperiod med en tillförordnad kyrkoherde, fyller Sandström nu denna viktiga position. Han tillträdde formellt sin nya roll fredagen den 15 mars 2024, efter att ha tjänstgjort som kyrkoherde i både Järna-Vårdinge pastorat och tidigare i Mora församling samt Alfta-Ovanåkers församling.

Söndagen den 14 april kommer att markera en ny början för både Sandström och Södertälje pastorat, då biskopen i Strängnäs stift, Johan Dalman, officiellt kommer att motta honom under högmässan i S:ta Ragnhilds kyrka.

Evenemanget kommer att fortsätta efter gudstjänsten i församlingshemmet, S:ta Ragnhildsgården, där kyrkorådet arrangerar för samvaro och enklare förtäring. Denna sammankomst ger församlingsmedlemmarna en chans att personligen möta sin nya kyrkoherde och välkomna honom till gemenskapen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors