Företag i fokus:

Positiva nyheter för företagarna i Södertälje.

Den pågående coronapandemin ger ett fortsatt tufft läge för många företag. Stödåtgärderna för det lokala näringslivet som kommunen beslutade om förra året förlängs till den 31 maj 2021. Två timmars gratis parkering på tre olika platser och kostnadsfri markupplåtelse för bland annat uteservering, gäller året ut.

Här är stödåtgärderna för det lokala näringslivet som godkändes av kommunfullmäktige den 8 februari 2021:

  1. Företag kan ansöka om anstånd (senarelagd betalning) för: avgifter inom vatten och avlopp, sophämtning och viss kommunal tillsynsverksamhet. Anstånd ges i upp till 6 månader.
  2. Företag kan ansöka om anstånd med hyresbetalning och hyresrabatt: Gäller de som har Telge bostäder, Telge Hovsjö eller Telge fastigheter som hyresvärd. Ansökan om hyresrabatt gäller under förutsättning att regeringen beslutar enligt förslaget om förlängning av hyresrabatt för perioden januari till mars 2021. 
  3. Utbetalning från kommunen till leverantörer påskyndas, det betyder att företagen slipper ligga ute med pengarna. 
  4. Lokala restauranger/caféer får öppna uteserveringar tidigare. Den som har tillstånd för uteservering, som enligt kommunens riktlinjer gäller från den 1 april, och vill ställa ut bord och stolar tidigare än så, gör en anmälan till kommunen och en ansökan om utökat tillstånd hos polisen. För en ny uteservering krävs ansökan till både polisen och kommunens godkännande.
  5. Kostnadsfri markupplåtelse för uteservering/varuförsäljning utanför butik. Det går att få avgiftsfria månader till och med 31 december 2021. Alltså inte tillståndsfria, tillstånd måste sökas.
  6. Två timmars gratis parkering i Södertälje centrum på p-platserna: Torekällskolan (gamla ABF), Tom Tits och Centralstationen. Gäller från den 1 januari 2021 till den 31 december 2021.
  7. Stödlinje för företag, på plats sedan den 23 mars 2020. Hjälp med svar på frågor, guidning till olika myndigheter och möjlighet att få tips och råd. Stödlinjen har samma nummer som Kontaktcenter, 08-523 010 00 och är öppen kl 8.00-17.00 måndag-torsdag, kl 8.00-15.00 fredag.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 februari 2021 00:00

Just nu: Ännu en spelare lämnar SSK

Henrik Malmström

Efter sex säsonger i SSK lämnar nu Henrik Malmström klubben
Foto: Shamash Oyal

Backen går vidare i sin karriär. Det blev sex säsonger i SSK.

Expressen har tidigare rapporterat det som klart att backen Henrik Malmström lämnar SSK för Västerås till nästa säsong. I skrivande stund är inget officiellt med ny klubb för honom men Södertälje Sportklubb har tackat av spelaren på sin hemsida och i sociala medier.

Malmström kommenterar via klubbens hemsida:

Jag vill verkligen tacka alla i organisationen och alla supportrar för mina 6 säsonger i Sportklubben. Det har varit en ära och jag har alltid känt en stolthet att bära S:et på bröstet. Jag vill även passa på att önska SSK lycka till i framtiden

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 13:20
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 13:40

Så vill kommunen stärka vården – ”Efterlängtat samarbete”

Sjuksköterska

Pressbild: Vardaga

I ett nyskapande samarbete mellan omsorgskontoret och Torekällgymnasiet, lanseras ett traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet denna höst.

För att adressera den akuta bristen på kvalificerad personal inom vård och omsorgssektorn, har omsorgskontoret i samarbete med Torekällgymnasiet initierat ett innovativt traineeprogram.

– Det här är ett efterlängtat samarbete där vi binder ihop elevernas studier på skolan med praktik i de verksamheter där de kan komma att arbeta efter avslutad utbildning.  Extra roligt är det förstås att eleverna erbjuds anställning både under utbildningstiden och efter avslutade studier, säger verksamhetschef gymnasieskolan Carin Caputo, i ett pressmeddelande.

Nytt traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet lanseras på Torekällgymnasiet.
Foto: Shamash Oyal

Detta program, som startar till hösten, syftar till att erbjuda gymnasieelever på vård- och omsorgsprogrammet en praktisk och handledarledd väg in i yrket som undersköterskor. Programmet inkluderar arbetsplatsförlagt lärande inom kommunens verksamheter, möjligheter till avlönad anställning redan under studietiden, samt en tillsvidareanställning efter avslutade studier med godkänd examen.

– Vi behöver säkra bemanningen inom vård och omsorg och attrahera fler till omsorgsyrket. Traineeprogrammet är därför en viktig satsning som kommunen kommer att jobba med över tid, säger omsorgsdirektör Karin Björkryd.

Initiativet svarar mot den minskade intresset för vårdutbildningar och den växande behovet av personal, samtidigt som det bygger en grund för en kompetent och långsiktigt hållbar arbetsstyrka inom vård och omsorg.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors