Företag i fokus:

Positiva nyheter för företagarna i Södertälje.

Den pågående coronapandemin ger ett fortsatt tufft läge för många företag. Stödåtgärderna för det lokala näringslivet som kommunen beslutade om förra året förlängs till den 31 maj 2021. Två timmars gratis parkering på tre olika platser och kostnadsfri markupplåtelse för bland annat uteservering, gäller året ut.

Här är stödåtgärderna för det lokala näringslivet som godkändes av kommunfullmäktige den 8 februari 2021:

  1. Företag kan ansöka om anstånd (senarelagd betalning) för: avgifter inom vatten och avlopp, sophämtning och viss kommunal tillsynsverksamhet. Anstånd ges i upp till 6 månader.
  2. Företag kan ansöka om anstånd med hyresbetalning och hyresrabatt: Gäller de som har Telge bostäder, Telge Hovsjö eller Telge fastigheter som hyresvärd. Ansökan om hyresrabatt gäller under förutsättning att regeringen beslutar enligt förslaget om förlängning av hyresrabatt för perioden januari till mars 2021. 
  3. Utbetalning från kommunen till leverantörer påskyndas, det betyder att företagen slipper ligga ute med pengarna. 
  4. Lokala restauranger/caféer får öppna uteserveringar tidigare. Den som har tillstånd för uteservering, som enligt kommunens riktlinjer gäller från den 1 april, och vill ställa ut bord och stolar tidigare än så, gör en anmälan till kommunen och en ansökan om utökat tillstånd hos polisen. För en ny uteservering krävs ansökan till både polisen och kommunens godkännande.
  5. Kostnadsfri markupplåtelse för uteservering/varuförsäljning utanför butik. Det går att få avgiftsfria månader till och med 31 december 2021. Alltså inte tillståndsfria, tillstånd måste sökas.
  6. Två timmars gratis parkering i Södertälje centrum på p-platserna: Torekällskolan (gamla ABF), Tom Tits och Centralstationen. Gäller från den 1 januari 2021 till den 31 december 2021.
  7. Stödlinje för företag, på plats sedan den 23 mars 2020. Hjälp med svar på frågor, guidning till olika myndigheter och möjlighet att få tips och råd. Stödlinjen har samma nummer som Kontaktcenter, 08-523 010 00 och är öppen kl 8.00-17.00 måndag-torsdag, kl 8.00-15.00 fredag.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 februari 2021 00:00

16-årig flicka häktad – greps med pistol i centrum

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

En 16-årig flicka har häktats av tingsrätt, misstänkt för innehav av pistol och därmed grovt vapenbrott.

(Annonslänk)

I helgen greps flickan efter en kontroll på ett pendeltåg i Södertälje centrum. Vid kontrollen upptäcktes att hon bar på en pistol, men det är för närvarande oklart om tåget hade ankommit till Södertälje eller om det var på väg därifrån.

Flickan, som är skriven på en adress i Skärholmen, anhölls men har nu häktats i väntan på vidare utredning.

Kammaråklagare Karin Hammar, intervjuad av LT och som först rapporterade om ärendet, upplyser att det inte föreligger några indikationer på att flickan handlade på uppdrag från kriminella för att antingen leverera vapnet eller använda det mot någon.

– Hon har ingen direkt koppling till Södertälje, vi har en del utredningsmässigt att göra för att se vad hon gjorde där, säger Hammar till LT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 17:49
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 17:49

SENASTE NYTT: Fem spelare lämnar SSK

3CF67D91-EC0A-4285-B89C-B7C36323C65A

Officiellt att fem spelare lämnar SSK, från vänster Tomas Sholl, Claes Endre och Dominic Turgeon
Foto: Shamash Oyal/Daniel Hansson

Säsongen tog slut för SSK i söndags och nu börjar förberedelserna för att få ihop ett slagkraftigt lag till nästa säsong.

Södertälje Sportklubb kommunicerade idag ut via sina sociala medier att fem spelare från A-laget lämnar klubben. De båda målvakterna Tomas Sholl och Claes Endre blir inte kvar i klubben.

Likaså har backen Veeti Vainio fått beskedet att det inte blir någon fortsättning i SSK. Importerna Dominic Turgeon och Stelio Mattheos, tillika forwards är två andra som också blivit avtackade.

Veeti Vainio som inför säsongen kom från seriekonkurrenten Björklöven var det mest väntade namnet av de fem namnen som offentliggjordes idag. Den finländske backen hann bara spela 11 matcher för SSK innan en skada stoppade honom och höll honom borta från resten av säsongen.

Det blev bara 11 matcher för #16 Veeti Vainio i SSK, en skada och operation satte stopp för vidare spel
Foto: Daniel Hansson

Målvaktsparet Tomas Sholl och Claes Endre har det funnits spekulationer i diverse medier om att de inte skulle vara aktuella för klubben att förlänga avtalen med. Något som varken har bekräftats eller dementerats av sportsligt ansvariga i klubben.

Sholl blev tidigt förstavalet och fick stå en lång rad av matcher i början av säsongen. När han sedan drabbades av en hjärnskakning och blev indisponibel under fem matcher stod Claes Endre och gjorde det helt okej. Nu lämnar alltså bägge efter bara en säsong i SSK.

Dominic Turgeon växte in i det Hockeyallsvenska spelet allt efter som och stod för ett stabilt spel tvåvägsspel innan han under några matcher tvingades till frånvaro på grund av skada. Efter det kom han inte riktigt upp i den nivå han hade innan skadan. 48 matcher blev det totalt för den amerikansk- kanadensiska centern i Södertälje.

Den kanadensiska forwarden Stelio Mattheos värvades av Sportchef Emil Georgsson en bit in i oktober (2023) för att öka konkurrensen i truppen. Mattheos blev en offensiv injektion i laget och hade ett bra poängsnitt den första tiden i SSK men hans formkurva dalade i slutet av grundserien precis som resten av lagets. Han blev sedan sjuk i samband med slutspelet och hann bara spela en match där innan SSK:s sorti från det samma.

Sportchef Emil Georgsson har sökts för kommentar

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 12:33
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 21:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors