Företag i fokus:

Södertäljes Stadsdirektör lämnar ”En fantastisk kommun”

Det är hösten 2016 som kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) presenterar Södertälje kommuns nya stadsdirektör Rickard Sundbom.
Målet enligt Boel Godner var att hitta en av Sveriges bästa ledare som kan vara med och utveckla kommunen till en attraktiv stad och arbetsplats, dit man söker sig för att bo och arbeta.
Mina förväntningar på Rickard är höga, säger Boel Godner.
 
Fredagen den 30 september 2016 fattar kommunstyrelsen beslut om tillsättning av tjänsten. Några månader senare, i januari 2017, gör Rickard Sundbom entre i Södertälje kommun som Södertäljes nya stadsdirektör.
Rickard kom närmast från tjänsten som kommunchef i Lycksele kommun. En erfaren ledare med bakgrund inom offentlig verksamhet i såväl som militär- och underrättelsetjänst.
 
– Södertälje befinner sig i en expansiv period med ökat bostadsbyggande, satsningar på att utveckla stadskärnan och nya företagsetableringar. Det finns självklart också utmaningar att arbeta vidare med och att vara en stor arbetsgivare i en expansiv region är en av dem. Jag ser verkligen fram emot att arbeta med dessa frågor, berättade Rickard Sundblom.
Fyra år senare avslutar Rickard sitt uppdrag i Södertälje och tackar ja till en tjänst som administrativ direktör i Region Stockholm.
 
– Södertälje är en fantastisk kommun, men att få möjligheten att centralt bidra till hela regionens utveckling gick inte att tacka nej till. Särskilt inte efter det intensiva arbete som kommunen och regionen, bland annat med Södertälje sjukhus, gemensamt utfört och utför under pandemin.
 
– Jag är trygg med att alla duktiga medarbetare och chefer på daglig basis gör det allra bästa för invånarna i Södertälje och att kommunens positiva utveckling kommer fortsätta, avslutar Rickard Sundbom.
Den prisbelönta och erfarne kanslichefen Ola Schön som varit i verksam i Södertälje kommun i över 20 år, numera pensionär, återgår tillfälligt i tjänst som tillförordnad stadsdirektör under tiden som rekrytering av efterträdare sker.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 februari 2021 00:00

Just nu: Ännu en spelare lämnar SSK

Henrik Malmström

Efter sex säsonger i SSK lämnar nu Henrik Malmström klubben
Foto: Shamash Oyal

Backen går vidare i sin karriär. Det blev sex säsonger i SSK.

Expressen har tidigare rapporterat det som klart att backen Henrik Malmström lämnar SSK för Västerås till nästa säsong. I skrivande stund är inget officiellt med ny klubb för honom men Södertälje Sportklubb har tackat av spelaren på sin hemsida och i sociala medier.

Malmström kommenterar via klubbens hemsida:

Jag vill verkligen tacka alla i organisationen och alla supportrar för mina 6 säsonger i Sportklubben. Det har varit en ära och jag har alltid känt en stolthet att bära S:et på bröstet. Jag vill även passa på att önska SSK lycka till i framtiden

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 13:20
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 13:40

Så vill kommunen stärka vården – ”Efterlängtat samarbete”

Sjuksköterska

Pressbild: Vardaga

I ett nyskapande samarbete mellan omsorgskontoret och Torekällgymnasiet, lanseras ett traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet denna höst.

För att adressera den akuta bristen på kvalificerad personal inom vård och omsorgssektorn, har omsorgskontoret i samarbete med Torekällgymnasiet initierat ett innovativt traineeprogram.

– Det här är ett efterlängtat samarbete där vi binder ihop elevernas studier på skolan med praktik i de verksamheter där de kan komma att arbeta efter avslutad utbildning.  Extra roligt är det förstås att eleverna erbjuds anställning både under utbildningstiden och efter avslutade studier, säger verksamhetschef gymnasieskolan Carin Caputo, i ett pressmeddelande.

Nytt traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet lanseras på Torekällgymnasiet.
Foto: Shamash Oyal

Detta program, som startar till hösten, syftar till att erbjuda gymnasieelever på vård- och omsorgsprogrammet en praktisk och handledarledd väg in i yrket som undersköterskor. Programmet inkluderar arbetsplatsförlagt lärande inom kommunens verksamheter, möjligheter till avlönad anställning redan under studietiden, samt en tillsvidareanställning efter avslutade studier med godkänd examen.

– Vi behöver säkra bemanningen inom vård och omsorg och attrahera fler till omsorgsyrket. Traineeprogrammet är därför en viktig satsning som kommunen kommer att jobba med över tid, säger omsorgsdirektör Karin Björkryd.

Initiativet svarar mot den minskade intresset för vårdutbildningar och den växande behovet av personal, samtidigt som det bygger en grund för en kompetent och långsiktigt hållbar arbetsstyrka inom vård och omsorg.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors