Företag i fokus:

Södertäljes Stadsdirektör lämnar ”En fantastisk kommun”

Det är hösten 2016 som kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) presenterar Södertälje kommuns nya stadsdirektör Rickard Sundbom.
Målet enligt Boel Godner var att hitta en av Sveriges bästa ledare som kan vara med och utveckla kommunen till en attraktiv stad och arbetsplats, dit man söker sig för att bo och arbeta.
Mina förväntningar på Rickard är höga, säger Boel Godner.
 
Fredagen den 30 september 2016 fattar kommunstyrelsen beslut om tillsättning av tjänsten. Några månader senare, i januari 2017, gör Rickard Sundbom entre i Södertälje kommun som Södertäljes nya stadsdirektör.
Rickard kom närmast från tjänsten som kommunchef i Lycksele kommun. En erfaren ledare med bakgrund inom offentlig verksamhet i såväl som militär- och underrättelsetjänst.
 
– Södertälje befinner sig i en expansiv period med ökat bostadsbyggande, satsningar på att utveckla stadskärnan och nya företagsetableringar. Det finns självklart också utmaningar att arbeta vidare med och att vara en stor arbetsgivare i en expansiv region är en av dem. Jag ser verkligen fram emot att arbeta med dessa frågor, berättade Rickard Sundblom.
Fyra år senare avslutar Rickard sitt uppdrag i Södertälje och tackar ja till en tjänst som administrativ direktör i Region Stockholm.
 
– Södertälje är en fantastisk kommun, men att få möjligheten att centralt bidra till hela regionens utveckling gick inte att tacka nej till. Särskilt inte efter det intensiva arbete som kommunen och regionen, bland annat med Södertälje sjukhus, gemensamt utfört och utför under pandemin.
 
– Jag är trygg med att alla duktiga medarbetare och chefer på daglig basis gör det allra bästa för invånarna i Södertälje och att kommunens positiva utveckling kommer fortsätta, avslutar Rickard Sundbom.
Den prisbelönta och erfarne kanslichefen Ola Schön som varit i verksam i Södertälje kommun i över 20 år, numera pensionär, återgår tillfälligt i tjänst som tillförordnad stadsdirektör under tiden som rekrytering av efterträdare sker.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 februari 2021 00:00

INSÄNDARE: Varför har en krigsallians blivit hem för det neutrala Sverige?

Svenska flaggan Foto- CC

Foto: Creative Commons

Under svenska flaghissning utanför Natos högkvarter i Bryssel sa statsminister Ulf Kristersson: ”Sverige har kommit hem”. Men varför har en kärnvapenallians blivit hem för det neutrala Sverige?

(Annonslänk)

Regeringen säger att Nato är nödvändigt för skydd och fred. Sverige tvingades in i en kärnvapen allians under krigets hetaste period när vi kan dras in i ett krig och våra soldater kan skickas för att strida på utländsk mark.

Sverige har alltid haft en negativ opinion till Nato. Och det neutrala Sverige är det mest framgångsrika Sverige i sin historia. Neutralitetpolitik är medvetna val till skillnad från våra politikers impulsiva beslut de senaste åren.

Neutralitet har bekräftat sin effektivitet under kriget. Tack vare sin neutralitet drabbades inte Sverige under andra världskriget. Kriget pågick överallt runt Sverige, alla grannländer blev under andra krigsåren ockuperade eller till ett slagfält. Men kriget nådde aldrig svensk mark. Tack vare sin oskadade industri hade Sverige efter andra världkriget ett försprång framför nästan alla andra europeiska länder, det var en stark ekonomisk tillväxt och välfärdsstaten konsoliderades.

Att vara hemma betyder befinna sig i fred och säkerhet men Nato är inte freds- men krigsallians. Låt oss skapa fred istället för att bjuda hem kriget.

Magnus Iverman

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Två misshandelsincidenter – kvinna förd till sjukhus

Polis-1

Arkivbild

Två misshandelsfall inträffade i centrala Södertälje under onsdagskvällen. En kvinna har fört till sjukhus för vård, och en man har gripits i samband med händelserna.

(Annonslänk)

I centrala Södertälje uppstod två separata misshandelsfall under onsdagskvällen. Den första händelsen ägde rum vid 19-tiden vid Ängsgatan/Nedre Villagatan, enligt uppgifter till Telgenytt, och den andra inträffade omkring en timme senare.

Den första händelsen, som inträffade i en privatbostad, ledde till att polisen mottog ett samtal där det framkom att en kvinna hade blivit misshandlad vid tidpunkten för larmet. Flera polispatruller och ambulanser dirigerades till platsen där en misstänkt man kunde gripas.

– Vi larmades till en adress i Södertälje med anledning av att en man ska ha misshandlat sin fru i en bostad. Mannen greps och kvinnan ska ha förts till sjukhus med oklara skador, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Skadeläget för kvinnan är för tillfället okänt. Angående den andra incidenten som inträffade i centrala Södertälje är det fortfarande oklart om någon har skadats allvarligt eller om någon misstänkt person har gripits.

Polisen fortsätter att utreda båda händelserna för att klargöra omständigheterna och säkerställa att nödvändiga åtgärder vidtas mot de inblandade.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 21:10
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 21:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors