Företag i fokus:

Distansundervisning upphävs

Gymnasieelever kommer snart att få återvända till skolan. Folkhälsomyndighetens rekommendation om att undervisningen på gymnasieskolan ska bedrivas som en blandning av fjärr- och distansundervisning och närundervisning upphör att gälla den 1 april. Det beskedet ger utbildningsminister Anna Ekström (S) på en pressträff på torsdagen.

Det finns stora regionala skillnader i smittspridningen. Regionala smittskyddsläkare kommer också i fortsättningen att kunna rekommendera att skolor ska stänga helt eller delvis om det är nödvändigt av smittskyddsskäl, lokalt eller i den aktuella skolan.
Eftersom att skolorna snart gå på påsklov så innebär det i praktiken att rekommendationen slutar att gälla från den 6 eller 12 april, beroende på hur ledigheten ligger, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Utbildningsministern konstaterar också att studentfirandet inte kommer att kunna vara som vanligt i år. Folkhälsomyndigheten och Skolverket kommer att återkomma med rekommendationer inför det.

Vi har tagit i kontakt med Susanne Lindström (tillförordnad rektor för Torekällgymnasiet och Wendela Hebbegymnasiet i Södertälje) om vad hon tycker om närundervisningen i hennes verksamhet.

Vad tycker du om regeringens beslut angående 100% närundervisning efter den 1 april?

– Vi ser att många elever har mått väldigt dåligt under distansstudierna när de inte fått vara i skolan. Vi ser också att resultaten har försämrats under distansperioden och att eleverna har svårare att nå målen i sina kurser. Så vi är självklart väldigt glada att få ha eleverna på plats i skolan igen.

Hur planerar ni att eleverna ska hålla avstånd från varandra nu när alla elever har närundervisning?


– Vi har mängder med olika anpassningar igång t.ex. att större grupper delas och sprids ut i flera rum. Framförallt behöver vi hjälpas åt att uppmana varandra att visa respekt genom att följa rekommendationer och de anpassningar vi satt in på skolan.


Vad för regler kommer ni att ha när eleverna är tillbaka?

– Vi kommer att se över alla åtgärder vi redan satt in och se om vi kan göra ännu mer. Det kommer att handla om att göra det vi redan gör ännu bättre, snarare än att sätta in nya regler.

Tror du att detta kommer funka i längden eller tror du att eleverna kommer att skickas tillbaks till distansundervisningen igen?

– Jag hoppas och tror att alla kommer att förstå hur viktigt det är att vi nu håller i – följer alla restriktioner – och att vi därför få ha eleverna här på skolan fram till sommarlovet. Sen kan vi inte göra mer än att hålla tummarna – och tårna – för att smittläget i regionen gör det möjligt för oss att ha närundervisning.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 mars 2021 00:00

Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

367906353_814360020388003_7931697093306761500_n

Foto: Alexander Isa

Salwan Momika, mannen som vid flera tillfällen bränt en Koran attackerades i centrala Södertälje under måndagen av en man med boxningshandskar. Både ambulans och polis kallades till platsen för att hantera situationen.

Det var strax efter lunchtid, vid klockan 14, blev Momika påhoppad av en okänd gärningsperson. Vittnesuppgifter pekar på att angriparen bar boxningshandskar och gick till attack med både sparkar och slag.

– Kom så leker vi. Du och jag. Så, slå då, varför är du rädd, sa gärningsmannen i boxhandskar på arabiska till Salwan Momika som upprepande gånger säger att inte komma närmare.

Polisen och ambulansen anlände snabbt till platsen efter att larmet hade gått. Momika, som drabbades av attacken, behandlades på plats av ambulanspersonal innan han fördes till sjukhus för ytterligare vård och undersökning. Polisen har inlett en utredning angående händelsen och söker aktivt efter den misstänkta gärningspersonen.

Salwan Momika har tidigare varit föremål för kontrovers och debatt på grund av sin handling att bränna en Koran. Händelsen ledde till starka reaktioner både nationellt och internationellt.

Polisen har inlett en förundersökning gällande misshandel, men det är i nuläget okänt om gärningsmannen gripits av polis.

Läs även: – Kvinna med brandsläckare ingrep mot koranbrännaren

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 18:09
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 18:09

Brand i Lunas parkeringsgarage

2D091724-B229-4022-B69A-F7A1B616188D

Foto: Paula Kass Elias

En fordonsbrand har inträffat i centrala Södertälje. För närvarande befinner sig polisen på plats tillsammans med flera räddningsenheter.

Lunagaraget i centrala Södertälje drabbades på måndagseftermiddagen återigen av en brand. Klockan 17:38 inkom samtal till SOS Alarm om att en brand hade brutit ut i parkeringshuset. Räddningstjänsten och brandkåren anlände snabbt till platsen för att bekämpa elden.

Vid ankomsten konstaterades det att ett fordon stod i lågor i garaget. Räddningspersonalen arbetar just nu på platsen skadorna och har stoppat spridning av elden till andra delar av byggnaden. Det däremot för närvarande oklart om andra bilar har skadats i samband med branden.

– Vi har varit på Lunagaraget då motorhuven på en bil började brinna, vi var snabbt på plats och släckte branden, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Andra gången på kort tid.
Även under lördagen ryckte flera enheter ut till Lunagaraget
efter kraftiga smällar hördes från garaget. Då var det däck som exploderade, men bilbranden resulterade i en våldsam eldsvåda som skadade flera fordon.

Polisen och räddningstjänsten fortsätter att utreda händelserna och söker klarhet i orsakerna bakom de återkommande brandincidenterna. Om de två bränderna har en koppling är i nuläget oklart.

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 16:14
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 16:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors