Företag i fokus:

Distansundervisning upphävs

Gymnasieelever kommer snart att få återvända till skolan. Folkhälsomyndighetens rekommendation om att undervisningen på gymnasieskolan ska bedrivas som en blandning av fjärr- och distansundervisning och närundervisning upphör att gälla den 1 april. Det beskedet ger utbildningsminister Anna Ekström (S) på en pressträff på torsdagen.

Det finns stora regionala skillnader i smittspridningen. Regionala smittskyddsläkare kommer också i fortsättningen att kunna rekommendera att skolor ska stänga helt eller delvis om det är nödvändigt av smittskyddsskäl, lokalt eller i den aktuella skolan.
Eftersom att skolorna snart gå på påsklov så innebär det i praktiken att rekommendationen slutar att gälla från den 6 eller 12 april, beroende på hur ledigheten ligger, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Utbildningsministern konstaterar också att studentfirandet inte kommer att kunna vara som vanligt i år. Folkhälsomyndigheten och Skolverket kommer att återkomma med rekommendationer inför det.

Vi har tagit i kontakt med Susanne Lindström (tillförordnad rektor för Torekällgymnasiet och Wendela Hebbegymnasiet i Södertälje) om vad hon tycker om närundervisningen i hennes verksamhet.

Vad tycker du om regeringens beslut angående 100% närundervisning efter den 1 april?

– Vi ser att många elever har mått väldigt dåligt under distansstudierna när de inte fått vara i skolan. Vi ser också att resultaten har försämrats under distansperioden och att eleverna har svårare att nå målen i sina kurser. Så vi är självklart väldigt glada att få ha eleverna på plats i skolan igen.

Hur planerar ni att eleverna ska hålla avstånd från varandra nu när alla elever har närundervisning?


– Vi har mängder med olika anpassningar igång t.ex. att större grupper delas och sprids ut i flera rum. Framförallt behöver vi hjälpas åt att uppmana varandra att visa respekt genom att följa rekommendationer och de anpassningar vi satt in på skolan.


Vad för regler kommer ni att ha när eleverna är tillbaka?

– Vi kommer att se över alla åtgärder vi redan satt in och se om vi kan göra ännu mer. Det kommer att handla om att göra det vi redan gör ännu bättre, snarare än att sätta in nya regler.

Tror du att detta kommer funka i längden eller tror du att eleverna kommer att skickas tillbaks till distansundervisningen igen?

– Jag hoppas och tror att alla kommer att förstå hur viktigt det är att vi nu håller i – följer alla restriktioner – och att vi därför få ha eleverna här på skolan fram till sommarlovet. Sen kan vi inte göra mer än att hålla tummarna – och tårna – för att smittläget i regionen gör det möjligt för oss att ha närundervisning.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 mars 2021 00:00

16-årig pojke dog – LSS-boendet utreddes av polis

polis

Arkivbild: Shamash Oyal

En 16-årig pojke på ett boende enligt LSS i Solberga by, Järna, avled efter att ha fallit från en buss. Polisen har utrett händelsen och meddelar nu att ärendet har lagts ned.

Den tragiska olyckan inträffade under en utflykt den 1 augusti vid väg 57 mot Mölnbo. Under färden upptäckte en medarbetare att en elev hade knäppt upp sitt bälte och bytt plats i bussen. För att kontrollera situationen valde medarbetaren att svänga av vägen för att stanna och saktade ner. Plötsligt hördes ljudet av dörren i mittsektionen som öppnades. Vid en uppskattad körhastighet på cirka 15 km/t föll en 16-årig pojke ut ur bussen och skadades allvarligt.

112 tillkallades och pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men trots livräddande insatser avled pojken senare på sjukhuset.

I samband med olyckan inledde polisen en utredning kring pojkens dödsfall, där misstanken enligt uppgifter till Telgenytt var vållande till annans död. Nu meddelar de att de har utrett händelsen och beslutat att lägga ner ärendet.

– Utredningen visade att det inte begåtts något brott, utan händelsen är en tragisk olycka, säger kommunpolisen, Ann-Kristin Gunnarsson, till Telgenytt.

Vidtagit omedelbara åtgärder.
Efter incidenten har LSS-boendet beslutat att inte tillåta buss- eller biltransporter med barn innan fordonen genomgår en säkerhetskontroll av dörrar och lås.

– Vi utreder och vidtar alla nödvändiga åtgärder för att detta inte ska kunna ske igen. Det är ju något tragisk, fruktansvärt som har inträffat, säger verksamhetschefen Johan Strömgren till Nyhetsbyrån Siren.

Läs även: – Dödsolycka på LSS-boende i Järna – Barn föll ur buss

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 14:56
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 14:56

Kvinna med brandsläckare ingrep mot koranbrännaren

54E1AA01-ADD0-4FAE-B2ED-A24109F2AEA3

Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd / Pexels

Salwan Momika från Järna har återigen bränt en koran under en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad. Denna gång stormades sammankomsten av en kvinna med en brandsläckare.

Salwan Momika brände återigen en koran vid en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad på Lidingö. Då stormade en kvinna och använde en brandsläckare för att släcka den brinnande koranen.

Kvinnan stoppades och omhändertogs snabbt av polis, och evenemanget fortsatte som planerat.

Koranbränningarna har lett till diplomatisk kris, hot från terrorgruppen al-Qaida och en försämrad säkerhetssituation för Sverige. Under torsdagen höjde Sverige terrorhotnivån från nivå 3 till 4. Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, sade Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under gårdagens pressträff.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 11:54
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 11:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors