Företag i fokus:

Distansundervisning upphävs

Gymnasieelever kommer snart att få återvända till skolan. Folkhälsomyndighetens rekommendation om att undervisningen på gymnasieskolan ska bedrivas som en blandning av fjärr- och distansundervisning och närundervisning upphör att gälla den 1 april. Det beskedet ger utbildningsminister Anna Ekström (S) på en pressträff på torsdagen.

Det finns stora regionala skillnader i smittspridningen. Regionala smittskyddsläkare kommer också i fortsättningen att kunna rekommendera att skolor ska stänga helt eller delvis om det är nödvändigt av smittskyddsskäl, lokalt eller i den aktuella skolan.
Eftersom att skolorna snart gå på påsklov så innebär det i praktiken att rekommendationen slutar att gälla från den 6 eller 12 april, beroende på hur ledigheten ligger, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Utbildningsministern konstaterar också att studentfirandet inte kommer att kunna vara som vanligt i år. Folkhälsomyndigheten och Skolverket kommer att återkomma med rekommendationer inför det.

Vi har tagit i kontakt med Susanne Lindström (tillförordnad rektor för Torekällgymnasiet och Wendela Hebbegymnasiet i Södertälje) om vad hon tycker om närundervisningen i hennes verksamhet.

Vad tycker du om regeringens beslut angående 100% närundervisning efter den 1 april?

– Vi ser att många elever har mått väldigt dåligt under distansstudierna när de inte fått vara i skolan. Vi ser också att resultaten har försämrats under distansperioden och att eleverna har svårare att nå målen i sina kurser. Så vi är självklart väldigt glada att få ha eleverna på plats i skolan igen.

Hur planerar ni att eleverna ska hålla avstånd från varandra nu när alla elever har närundervisning?


– Vi har mängder med olika anpassningar igång t.ex. att större grupper delas och sprids ut i flera rum. Framförallt behöver vi hjälpas åt att uppmana varandra att visa respekt genom att följa rekommendationer och de anpassningar vi satt in på skolan.


Vad för regler kommer ni att ha när eleverna är tillbaka?

– Vi kommer att se över alla åtgärder vi redan satt in och se om vi kan göra ännu mer. Det kommer att handla om att göra det vi redan gör ännu bättre, snarare än att sätta in nya regler.

Tror du att detta kommer funka i längden eller tror du att eleverna kommer att skickas tillbaks till distansundervisningen igen?

– Jag hoppas och tror att alla kommer att förstå hur viktigt det är att vi nu håller i – följer alla restriktioner – och att vi därför få ha eleverna här på skolan fram till sommarlovet. Sen kan vi inte göra mer än att hålla tummarna – och tårna – för att smittläget i regionen gör det möjligt för oss att ha närundervisning.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 mars 2021 00:00

Pålningsarbetet vid Maren tar längre tid än planerat

EAFE39FC-C0B4-49C4-B59B-16B33A24D131

Foto: Alexander Isa

I juni påbörjades pålningsarbetet vid Marenplan för det kommande hotellet, men nu rapporterar Sveriges Radio att arbetet tar längre tid än ursprungligen planerat.

– Det har skett lite på sommaren som gjort att vi inte fått ner exakt så många pålar som vi hade tänkt, säger projektledaren, Anders Braun, till SR.

I centrala Södertälje pågår förberedelserna för att bygga en ny fastighet som ska inkludera ett nytt hotell och flera restauranger. Byggnaden förväntas vara färdigställd under 2025. I samband med byggprojektet hörs ett bankande ljud från betongpålar som hamras ned i marken, hela 30 meter djupt. Sammanlagt kommer 420 pålar att slås ned.

Syftet med denna process är att stabilisera fastigheten, som kommer att resa sig till cirka 16 våningar höjd. Dock har pålningsarbetet, som ursprungligen planerades att pågå till ungefär den 18 augusti, nu förväntats ta längre tid.

– Vi har ett ungefärligt 50-tal kvar. Det är svårt att säga exakt dag. Vi siktade på den 18:e, men vi tror inte att vi är helt klara på fredag. Veckan därpå är vi klara, säger Braun till SR.

När denna fas är avklarad kommer grundläggningen att påbörjas, och den beräknas pågå fram till årsskiftet.

Läs även: – Här är restaurangerna som etableras vid Maren

50-tal pålar kvar. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 14:16
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 14:16

Här är restaurangerna som etableras vid Maren

2022_01_maren-hotell

Restauranger på tre våningsplan. Bild: Fojab.

När Marenhotellet står klart får Södertälje hela sju nya och toppmoderna lyxrestauranger. Nu kan Telgenytt avslöja vilka restaurangkoncept som kommer att etableras i Stadsrums fastighet under hösten 2024.

Våren 2022 påbörjades rivningsarbetet för det nya Marenprojektet, som bland annat kommer att inkludera cirka 200 gästrum, lounge, barer, restauranger, uteservering på en terrass mot Maren, konferensavdelning och en träningsanläggning.

Projektets kronjuvel blir en skybar på våning 16 som, enligt uppgifter till Telgenytt, drivs av Winn Hotel själva och kommer att vara cirka 600 kvadratmeter stor och erbjuda utsikt åt alla håll.

På marknivå, där Ceasars och O´Learys tidigare huserade, etableras fyra stora lyxrestauranger som kommer att variera i storlek mellan 200 och 400 kvadratmeter vardera.

Längst upp på fastigheten byggs en 600 kvadratmeter stor skybar. Bild: Fojab.

Här har fastighetsägaren Stadsrum skrivit avtal med en libanesisk/turkisk restaurang, en sushirestaurang, den napolitanska restaurangen Ciro som erbjuder pizza och pasta, den välkända amerikanska kedjan T.G.I Friday’s samt även sportbar.

Däremot är det inte den välkända O’Learys som återvänder till de nya lokalerna på Marenplan. Enligt uppgifter till Telgenytt etableras istället sportbaren Pitcher’s, som för närvarande inte har bekräftat uppgifterna. Den över 1300 kvadratmeter stora lokalen förväntas inkludera flera bowlingbanor. Pitcher’s kompletteras med en 500 kvadratmeter stor terrass som kommer att erbjuda en vacker utsikt över Marenplan.

På våning två planeras Winn Hotel att öppna sin egen lyxrestaurang med bistro och lounge. Restaurangen kommer att vara ansluten till hotellet och tillgänglig för allmänheten.

Marenprojektet är planerad att stå klart under 2025.

Där Ceasars och O´Lelarys tidigare var placerade etableras fyra stora lyxrestauranger. Bild: Fojab.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 14:16
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 14:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors