Företag i fokus:

Nu öppnar Tom Tits Experiment


Tom Tits Experiment hoppas kunna öppna den 30 april. Det är det senaste datumet som vetenskapsmuseet jobbar mot.

– 30 april är det datumet som vi hoppas på. Men vi inväntar regionens inriktningsbeslut på fredag den 9 april för att se om det blir några justeringar, säger vd:n Elin Lydahl till LT.

– Vi måste hela tiden anpassa oss till det pandemiska läget och till de restriktioner som kommer så vi är försiktiga med att kommunicera datum, säger Elin Lydahl.

Vad gör man på Tom Tits Experiment?

På fyra våningsplan och ute i en park (öppen maj-september), finns experiment som passar både barn, tonåringar och vuxna. Experimenten lockar oss att lära oss lite mer om teknik, fysik, matematik, naturgeografi, biologi, människan, illusioner och mycket mer. Alla experiment provar man själv. Inga förkunskaper behövs och det allra mesta kan alla göra, oavsett ålder. Många sinnen tas i bruk och en hel del experiment upplever man helt enkelt med kroppen. Testa till exempel vad som händer när du svänger dig i Jojon, reglerar vindstyrkan i Stormen eller hissar upp dig själv i Hiss med block!

Event, konferens och förskola

Tom Tits ordnar konferenser och event i egna lokaler och erbjuder olika teambuilding aktiviteter för företag, organisationer och alla andra som vill ha en annorlunda upplevelse.

I Tom Tits egen förskola finns plats för ungefär 60 barn i olika åldrar. Här möter barnen pedagoger och en miljö som stimulerar och stärker det undersökande arbetssättet. 

Ett centrum för kunskap och kreativitet

Tom Tits Experiment började med 480 kvadratmeter och en handfull anställda. Under åren har 480 kvadratmeter blivit 15 000. Nu finns här:

  • En utställning i ständig förnyelse
  • Innovativa fortbildningar för kreativa och nyfikna pedagoger
  • Event som triggar sammanhållningen
  • Konferenslokaler
  • Ett café där det ekologiska har en självklar plats
  • Förskola
  • Landets första utomhuspark med experiment
  • Makerspace

Kan man heta Tom Tit?

Det lite knasiga namnet Tom Tit kommer från en fiktiv karaktär i den franska vetenskapstidningen L’Illustration från slutet av 1800-talet. I tidningen visade Tom Tit en massa experiment och uppmanade läsarna att prova olika roliga saker kopplat till vetenskap. Ungefär som vi gör på Tom Tits Experiment!

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 8 april 2021 00:00

Startar insamling – Hoppas på flera hundra tusen kronor

Festival

Södertäljefestivalen 2022. Foto: Shamash Oyal

Den ekonomiska situationen har gjort det utmanande för Centrumföreningen Södertälje City. Nu lanserar de en omfattande insamling för årets festival med målet att nå över 300.000 kronor.

Årets festival i Södertälje, med flera stora artister, erbjuder gratis inträde för alla. Men den ekonomiska situationen är för närvarande ansträngd. Nu har både privatpersoner och företag möjligheten att stötta och hjälpa till för att göra evenemanget oförglömligt för de över 100 000 besökarna som förväntas delta på festivalen.

Centrumföreningen, som ansvarar för arrangemanget, strävar efter att skapa spännande aktiviteter och upplevelser för alla målgrupper. Bland de planerade aktiviteterna finns uppträdanden av populära figurer som Bamse och Lova, en tågturné genom staden med Tuff Tuff-tåget, stand up-föreställning med Lasse Karlsson och hans vänner, samt allsång och Music Quiz på Stora Torget.

”Du spelar en viktig roll i vårt gemensamma mål att skapa en oförglömlig upplevelse för hela vår stolta stad.”, skriver Södertälje City.

Målet är att samla uppemot 350 000 kronor, och i skrivande stund har Centrumföreningen hittills samlat 1 750 kronor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 14:04

Hemtjänstpersonal varnas efter klagomål på bilkörning

Car-bil-Foto-Foto-Unsplash-Peter-Kalonji-

Foto: Unsplash/ Peter Kalonji

En anställd inom hemtjänsten i Hölö har fått en varning för sitt körsätt och riskerar uppsägning vid upprepning.

”Genom att upprepade gånger ha framfört kommunens fordon i tjänsten på ett olagligt och vårdslöst sätt, med risk och fara for ditt eget och andras liv.”, skriver kommunen i beslutet.

Det var i maj som kommunen mottagit flera klagomål angående en av hemtjänstens bilar. Enligt uppgifter ska hemtjänstpersonalen kört i fel fil, svängt utan att använda blinkers och kört i hög hastighet. Vid ett tillfälle inträffade nästan en olycka när hemtjänstpersonal pratade i mobiltelefonen utan handsfree utan.

Nu får den anställde en varning och meddelats att riskera uppsägning vid upprepning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 01:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors