Företag i fokus:

Utbetalningar till byggbolag på paus tills redovisning klarnar

Illustration: Södertälje kommun

Inom Kanaltorgsprojektet har Södertälje kommun anlitat Peab Anläggning AB som entreprenör. Men så pass många oklarheter har uppstått runt antal fakturerade timmar att kommunen anlitat jurister, stoppat sina utbetalningar till företaget och nu kontaktar ledningen. 

Södertälje kommun och upphandlade Peab Anläggning AB gör projektering och produktion tillsammans i byggnationer som tunneln som ansluter ner i Kringlangaraget och nytt torg. Parterna har avtalat om en så kallad samverkansentreprenad där man tar gemensamma beslut i projektet. Kontraktet kräver långtgående redovisningsskyldighet från Peabs sida.

Produktionen av tunneln har kommit långt men Peab har brustit i den avtalade transparensen.

– Vi håller nu inne betalningar till dess att Peab lämnar en godtagbar redovisning för sina kostnader i projektet. Läget är allvarligt, säger tillförordnad samhällsbyggnadsdirektör, Andreas Klingström.

Han förklarar att Peabs redovisning gör det omöjligt för kommunen att bedöma om de kostnader som Peab fakturerat är korrekta. Parterna har avtalat om öppna böcker, men Peab har inte levererat underlag enligt kontraktet.

– Södertälje kommun arbetar målmedvetet för tydlighet i utbetalningar till sina entreprenörer. Skattebetalarna är de som i slutänden blir lidande om vi riskerar att betala ut för mycket i stora byggnationsprojekt som detta, säger Andreas Klingström.

Fler underentreprenörer utan information till kommunen

Södertälje kommun har också upptäckt att Peab använt underentreprenörer i flera led utan att Peab har informerat om detta – i strid mot parternas kontrakt.

– Det är sådant som ökar risken för misstag i fakturering, vilket är exakt det som kommunen velat undvika genom samverkansentreprenad, säger Andreas Klingström.  

Kompletteringar i den ekonomiska redovisningen uteblir

Kommunrepresentanter har vid flera tillfällen sedan sommaren 2020 lyft frågan om oklarheter i Peabs redovisning av kostnader. Peab har dock aldrig gett en godtagbar förklaring.

När inte heller möten mellan Andreas Klingström eller Peabs ombud gav några resultat, anlitade kommunen jurister för att kontakta Peab om kommunens krav.

– Även om vi är nöjda med kvaliteten på arbetet som utförts så räcker inte det. Vi kräver att allt underlag vi begärt visas upp.

Exempel på oklarheter i redovisningen som kommunen haft synpunkter på: 

  • Peabs debiterade tid i projektet
  • Peabs fakturering av projektörens kostnader
  • Peabs fakturering av underentreprenörs kostnader

Bakgrund:

Kanaltorget är samlingsnamnet för projektet där en ny tunnelnedfart och nytt torg ska byggas samt där Köpmangatan, Västra Kanalgatan och Kringlangaraget ska rustas. Byggstarten var våren 2020. Fram till nu har projektet beräknats vara klart årsskiftet 2021/2022. Hela Kanaltorgsprojektet är budgeterat till cirka 75 miljoner kronor.

Fakta om samverkansentreprenad:

  • att på ett strukturerat sätt få parter som exempelvis byggherre och entreprenör att samverka för byggprojektets genomförande
  • görs ofta för att säkerställa att kostnader och tidsplaner inte rusar iväg i större komplexa byggnadsprojekt samt för att hitta bra tekniska lösningar tillsammans
  • bygger på förtroende och öppenhet

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 april 2021 00:00

Mordet i Ronna – Misstänkta mannen ringde själv 112

Sham-1-2

Foto: Shamash Oyal

Den man som misstänks för mordet på en kvinna i Ronna slog själv larm till polisen om händelsen, enligt uppgifter till Expressen.

(Annonslänk)

Händelsen inträffade under söndagseftermiddagen i stadsdelen Ronna, där en kvinna i 35-årsåldern hittades död i en lägenhet på Hövdingevägen. Polisen anlände till platsen strax före klockan 16, och kvinnans död bekräftades senare under kvällen.

En jämnårig man greps av polisen på platsen och misstänks för kvinnans död. Enligt uppgifter till Expressen var det han som ringde 112 och larmade om situationen. Mannen uppgav för polisen att han hade sovit hela dagen och först upptäckt att kvinnan, som han hade en relation med, var död när han vaknade.

Nu misstänks han för mordet på den 35-åriga kvinnan, men mannen som nyligen greps är inte obekant för polisen. Så sent som i februari dömdes han för vapenbrott.

Utredningen kring mordet fortsätter, och polisen arbetar för att fastställa de exakta omständigheterna som ledde till kvinnans död.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 11:55
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 19:11

DEBATT: Det är dags för en ny social rörelse

Kommun

Foto: Shamash Oyal

Tidigare i vintras gav några modiga debattörer röst åt en frustration som finns hos många assyrier/syrianer tillika Södertäljebor. Fler insändare och debattörer anslöt sig till diskussionen. Det är en mycket nödvändig diskussion som kan vara gnistan som tänder en fackla i en tid av repressivt mörker.

Det handlar om att vi från Stadshuset gång på gång får höra saker som pekar ut Södertäljes befolkning som kriminella och fuskare. Det är psykologiskt nedbrytande för oss södertäljebor och bör få alla att reagera eftersom det är en retorik som sårar och skapar klyftor mellan grupper av människor. Vi vill inte gå den vägen eftersom det alltid har varit de destruktiva samhällsideologiernas metod; att hitta (på) en ”fiende” och beskylla den för så mycket som möjligt av det som inte är önskvärt eller har gått snett i samhället.

INSÄNDARE: För (S) gäller alltid makten framför allt

I den assyriska/syrianska berättelsen finns framgång efter framgång. På många sätt är den integrationens ”våta dröm”. Trots att många av oss kom från fattigdom, analfabetism och förtryck gjorde vi snabbt, över bara en till två generationer, en enorm social resa. Vi kom som flyktingar men kom snabbt ut i arbetslivet. Vi drev företag. Vi anställde folk. Vi utbildade oss. Vi anammade svenska föreningslivets modeller för organisering. Kvinnorna tog av sig hucklena och lärde sig till och med att simma. Några av oss har till och med skaffat vovve och sommarstuga.

”Vad mer vi kan göra för att ständigt prestera dubbelt så bra för att ens räknas som hälften så bra!”

Men numera är beskrivningen av folkgruppen mycket ensidig och negativ. Efter 50 år av liv och engagemang i Södertälje och Sverige behöver vi ställa frågan till vår stad och vår kommunstyrelseordförande vad mer vi kan göra för att ständigt prestera dubbelt så bra för att ens räknas som hälften så bra. Och vi bör ställa frågan oss sinsemellan, vad gör vi nu? Vi har gjort allt som förväntades av oss men vi ses fortfarande som problem.

”Vi må ha en rad andra sociala problem. Men är det i så stor omfattning att det kan motivera att vår kommunstyrelseordförande gång på annan profilerar Södertälje som en fusk- och bedrägeristad?”, skriver debbattören.
Foto: Lucas T

Ska vi alla bara ge upp tilltron till våra möjligheter att leva på lika villkor i vår stad. Vart ska vi ta vägen? Ska vi alla bara ge upp och flytta till Salem eller Liljeholmen i jakten på vithetspoäng och för att slippa internalisera rasismen som blir till självhat? Eller kan vi tänka oss att mobilisera? Vi kan visa att för varje fuskare och bedragare så finns hundra och tusen andra som planterar en olivkvist i demokratins lund.

”Upp till oss att avgöra vilka vi vill vara tillsammans i den här staden. Det är dags för en ny social rörelse.”

Vi må ha haft välfärdsbrott och andra fusk och bedrägerier i vår stad. Vi må ha droghandel som omsätter stora belopp och rekryterar ”soldater” bland våra – mest – unga killar. Vi må ha en rad andra sociala problem. Men är det i så stor omfattning att det kan motivera att vår kommunstyrelseordförande gång på annan profilerar Södertälje som en fusk- och bedrägeristad? Som man ropar får man svar. Snart har vi inget annat kvar. Vi måste också se och lyfta fram att vi har så lite av allt annat. Vi har så lite av förortsrörelse, av friskt civilsamhälle, av förebyggande och demokratifrämjande arbete i vår kommun. Jämför med andra orter, t ex Järva som är ungefär lika stort i invånarantal och Malmö som är jämförbart som traditionell arbetarstad.

Vi som bor i Södertälje, en stad vi älskar och värnar, en stad som våra barn ska växa upp i och vår samhällsgemenskap ska hämta näring i, vilka vill vi vara i denna gemenskap? Hur ska vi leva fredade från rasistiska narrativ och våldsamma diskurser? Assyrier/syrianer är en kritisk massa i Södertälje. Det är upp till oss att avgöra vilka vi vill vara tillsammans i den här staden. Det är dags för en ny social rörelse. En som vilar på mänskliga rättigheter, en som inte villkorar barns framtid utifrån härkomst, en som reser sig i solidaritet med sin granne.

Berolin Deniz,
sociolog, mamma och inflyttad södertäljebo

DEBATT: Misstänkliggöra en stor del av Södertälje skapar större klyftor

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors