Företag i fokus:

Wendela Hebbegymnasiet ställer upp sina gymnasiearbeten

Wendela Hebbegymnasiets elever ställer upp sina gymnasiearbeten i Saltskog gård i Södertälje. Under tisdagen var eleverna i Saltskog gård, för att hänga upp sina gymnasiearbeten. På Lördag den 24 – 25 April och 1-2 maj kommer utställningen att vara.

Utställningen kommer att ske i Saltskog gård (Förvaltarvägen 53, 151 47 Södertälje)

Klassen som ställer upp sina gymnasiearbeten är Bild och form åk 3.

Temat för utställningen är ”kontrast” men även helt individuellt, på så sätt kan man visa upp sina verk, säger eleven och utställaren Amanda Nilsson.

Maria Radkova, 19, som är en av eleverna och som ställer upp sitt gymnasiearbete, hon berättar hur arbetsprocessen gått till. Hon tycker att det har varit jobbigt men tack vare hennes klasskamrater och mentor har hon lyckats ta sig fram och ställer ut med något hon är nöjd med. Maria delar även med sig att enligt henne har alla praktiska gymnasieprogram upplevt pandemin.

Maria berättar att hon är väldigt tacksam till att hon har fått möjligheten att ställa upp sitt gymnasiearbete efter ett skolår år full av distansundervisning som förhindrade arbetsprocessen.

– Jag vill även tacka mina klasskamrater och mentor, för ett grymt arbete, Säger Maria

Karin Bernerstedt som är mentor för klassen tycker att det är en underbar utställning och på så sätt lyfta fram elevernas verk.

Karin berättar att utställningen skulle egentligen var på Södertälje Stadshus, men tyvärr ställde Stadshuset in på grund av att det är en vaccinationsverksamhet.

Hur kommer ni gör nu under pandemin?

– Varje år har vi våra utställningar i Stadshuset, säger Karin Bernerstedt.

– Vi kommer att hålla avstånd men även hålla besökarna gruppvis för att kolla på elevernas verk, berättar Karin.

Karin berättar även att eleverna har gjort otrolig bra prestation och eleverna har hjälps åt med att få en bra utställningen, hon lägger även till att hon är tacksam att de har fått låna lokalerna åt utställningen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 20 april 2021 00:00

INSÄNDARE: Ansvarslös publicering spär på rasism

Mobil-iphone-Pexels

Foto: Pexels

I LTs val att publicera insändaren ”Följ regler – eller lämna landet” visar tidningen en oroande brist på redaktionellt ansvar. 

Att sprida generaliseringar och peka ut en hel grupp människor baserat på handlingar av en fåtal, bidrar till en förgiftad och polariserad debatt. 

Insändarens språkbruk och idéer om deportation baserade på förmodat ursprung är inte bara moraliskt förkastliga utan spär också på rasistiska stereotyper. Det är dags för tidningen att reflektera över vilken typ av samtal ni faciliterar och bidra till en mer konstruktiv och respektfull samhällsdebatt.

Ansvarslöst att ge plats åt rasism. 

/Invandrare från 1972

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 10:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Hon vinner nyinstiftade priset Guldfjärilen

Tom.t

Guldfjärilens vinnare, Sabina Meimermondt
Foto: Niclas Carlsson

Guldfjärilen, ett nytt pris instiftat av Hands-On-Science för att uppmärksamma pedagogiska innovationer inom naturvetenskap och teknik, har tilldelats Sabina Meimermondt. Ceremonin ägde rum på Tom Tits Experiment, känt för sitt engagemang inom STEM-utbildning.

I syfte att hylla innovativa pedagogiska insatser inom de naturvetenskapliga ämnena och teknik har Hands-On-Science, i samarbete med Lekolar, instiftat priset Guldfjärilen. Priset syftar till att erkänna de som skapat möjligheter för ett lustfyllt och likvärdigt lärande. Under en ceremoni hos Tom Tits tilldelades Sabina Meimermondt detta prestigefyllda pris samt en vinstcheck på 50.000 kronor.

– Årets vinnare av Guldfjärilen är en eldsjäl som inspirerar både elever och andra lärare. Hon skapar magi med de naturvetenskapliga ämnena redan från förskoleklass, säger Utbildningspedagog Sofia Winerdal, Hands-On Science. 

(Annonslänk)

Evenemanget blev även en plattform för invigningen av ett nytt Makerspace på Tom Tits Experiment, utvecklat i nära samarbete med Lekolar. Det nya skaparutrymmet är utformat för att främja upptäckarglädje och kreativitet, med hjälp av återbruksmöbler och flexibel inredning anpassad för dynamiskt lärande. Visionen bakom Makerspace och samarbetet med Lekolar är att göra lärande tillgängligt och engagerande för alla, vilket speglas i användningen av roliga och utbildande bygg- och konstruktionsprodukter.

– Makerspace är en attraktiv plats för skapande i alla åldrar och storlek på grupper. Här skapar barn och ungdomar prototyper av sina idéer ena dagen och vuxna konferensgrupper sitter i kreativa möten nästa dag, säger Tiffany Alnefelt, pedagog och partnerskapsansvarig på Tom Tit.

Genom Guldfjärilen och det nya Makerspace stärker Tom Tit och Lekolar sitt åtagande att inspirera till ett positivt förhållningssätt till STEM, och markerar vikten av innovativt och tillgängligt lärande i naturvetenskap och teknik.

– Lustfyllt lärande är kärnan i Tom Tits verksamhet, vilket vi verkligen kan satsa på i samarbetet med Lekolar. Med vårt gemensamma arbete och det vi åstadkommer tillsammans, gör vi skillnad för barn och unga i samhället, säger Tiffany Alnefelt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors