Företag i fokus:

Wendela Hebbegymnasiet ställer upp sina gymnasiearbeten

Wendela Hebbegymnasiets elever ställer upp sina gymnasiearbeten i Saltskog gård i Södertälje. Under tisdagen var eleverna i Saltskog gård, för att hänga upp sina gymnasiearbeten. På Lördag den 24 – 25 April och 1-2 maj kommer utställningen att vara.

Utställningen kommer att ske i Saltskog gård (Förvaltarvägen 53, 151 47 Södertälje)

Klassen som ställer upp sina gymnasiearbeten är Bild och form åk 3.

Temat för utställningen är ”kontrast” men även helt individuellt, på så sätt kan man visa upp sina verk, säger eleven och utställaren Amanda Nilsson.

Maria Radkova, 19, som är en av eleverna och som ställer upp sitt gymnasiearbete, hon berättar hur arbetsprocessen gått till. Hon tycker att det har varit jobbigt men tack vare hennes klasskamrater och mentor har hon lyckats ta sig fram och ställer ut med något hon är nöjd med. Maria delar även med sig att enligt henne har alla praktiska gymnasieprogram upplevt pandemin.

Maria berättar att hon är väldigt tacksam till att hon har fått möjligheten att ställa upp sitt gymnasiearbete efter ett skolår år full av distansundervisning som förhindrade arbetsprocessen.

– Jag vill även tacka mina klasskamrater och mentor, för ett grymt arbete, Säger Maria

Karin Bernerstedt som är mentor för klassen tycker att det är en underbar utställning och på så sätt lyfta fram elevernas verk.

Karin berättar att utställningen skulle egentligen var på Södertälje Stadshus, men tyvärr ställde Stadshuset in på grund av att det är en vaccinationsverksamhet.

Hur kommer ni gör nu under pandemin?

– Varje år har vi våra utställningar i Stadshuset, säger Karin Bernerstedt.

– Vi kommer att hålla avstånd men även hålla besökarna gruppvis för att kolla på elevernas verk, berättar Karin.

Karin berättar även att eleverna har gjort otrolig bra prestation och eleverna har hjälps åt med att få en bra utställningen, hon lägger även till att hon är tacksam att de har fått låna lokalerna åt utställningen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 20 april 2021 00:00

Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

367906353_814360020388003_7931697093306761500_n

Foto: Alexander Isa

Salwan Momika, mannen som vid flera tillfällen bränt en Koran attackerades i centrala Södertälje under måndagen av en man med boxningshandskar. Både ambulans och polis kallades till platsen för att hantera situationen.

Det var strax efter lunchtid, vid klockan 14, blev Momika påhoppad av en okänd gärningsperson. Vittnesuppgifter pekar på att angriparen bar boxningshandskar och gick till attack med både sparkar och slag.

– Kom så leker vi. Du och jag. Så, slå då, varför är du rädd, sa gärningsmannen i boxhandskar på arabiska till Salwan Momika som upprepande gånger säger att inte komma närmare.

Polisen och ambulansen anlände snabbt till platsen efter att larmet hade gått. Momika, som drabbades av attacken, behandlades på plats av ambulanspersonal innan han fördes till sjukhus för ytterligare vård och undersökning. Polisen har inlett en utredning angående händelsen och söker aktivt efter den misstänkta gärningspersonen.

Salwan Momika har tidigare varit föremål för kontrovers och debatt på grund av sin handling att bränna en Koran. Händelsen ledde till starka reaktioner både nationellt och internationellt.

Polisen har inlett en förundersökning gällande misshandel, men det är i nuläget okänt om gärningsmannen gripits av polis.

Läs även: – Kvinna med brandsläckare ingrep mot koranbrännaren

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 18:09
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 18:09

Brand i Lunas parkeringsgarage

2D091724-B229-4022-B69A-F7A1B616188D

Foto: Paula Kass Elias

En fordonsbrand har inträffat i centrala Södertälje. För närvarande befinner sig polisen på plats tillsammans med flera räddningsenheter.

Lunagaraget i centrala Södertälje drabbades på måndagseftermiddagen återigen av en brand. Klockan 17:38 inkom samtal till SOS Alarm om att en brand hade brutit ut i parkeringshuset. Räddningstjänsten och brandkåren anlände snabbt till platsen för att bekämpa elden.

Vid ankomsten konstaterades det att ett fordon stod i lågor i garaget. Räddningspersonalen arbetar just nu på platsen skadorna och har stoppat spridning av elden till andra delar av byggnaden. Det däremot för närvarande oklart om andra bilar har skadats i samband med branden.

– Vi har varit på Lunagaraget då motorhuven på en bil började brinna, vi var snabbt på plats och släckte branden, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Andra gången på kort tid.
Även under lördagen ryckte flera enheter ut till Lunagaraget
efter kraftiga smällar hördes från garaget. Då var det däck som exploderade, men bilbranden resulterade i en våldsam eldsvåda som skadade flera fordon.

Polisen och räddningstjänsten fortsätter att utreda händelserna och söker klarhet i orsakerna bakom de återkommande brandincidenterna. Om de två bränderna har en koppling är i nuläget oklart.

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 16:14
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 16:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors