Företag i fokus:

Wendela Hebbegymnasiet ställer upp sina gymnasiearbeten

Wendela Hebbegymnasiets elever ställer upp sina gymnasiearbeten i Saltskog gård i Södertälje. Under tisdagen var eleverna i Saltskog gård, för att hänga upp sina gymnasiearbeten. På Lördag den 24 – 25 April och 1-2 maj kommer utställningen att vara.

Utställningen kommer att ske i Saltskog gård (Förvaltarvägen 53, 151 47 Södertälje)

Klassen som ställer upp sina gymnasiearbeten är Bild och form åk 3.

Temat för utställningen är ”kontrast” men även helt individuellt, på så sätt kan man visa upp sina verk, säger eleven och utställaren Amanda Nilsson.

Maria Radkova, 19, som är en av eleverna och som ställer upp sitt gymnasiearbete, hon berättar hur arbetsprocessen gått till. Hon tycker att det har varit jobbigt men tack vare hennes klasskamrater och mentor har hon lyckats ta sig fram och ställer ut med något hon är nöjd med. Maria delar även med sig att enligt henne har alla praktiska gymnasieprogram upplevt pandemin.

Maria berättar att hon är väldigt tacksam till att hon har fått möjligheten att ställa upp sitt gymnasiearbete efter ett skolår år full av distansundervisning som förhindrade arbetsprocessen.

– Jag vill även tacka mina klasskamrater och mentor, för ett grymt arbete, Säger Maria

Karin Bernerstedt som är mentor för klassen tycker att det är en underbar utställning och på så sätt lyfta fram elevernas verk.

Karin berättar att utställningen skulle egentligen var på Södertälje Stadshus, men tyvärr ställde Stadshuset in på grund av att det är en vaccinationsverksamhet.

Hur kommer ni gör nu under pandemin?

– Varje år har vi våra utställningar i Stadshuset, säger Karin Bernerstedt.

– Vi kommer att hålla avstånd men även hålla besökarna gruppvis för att kolla på elevernas verk, berättar Karin.

Karin berättar även att eleverna har gjort otrolig bra prestation och eleverna har hjälps åt med att få en bra utställningen, hon lägger även till att hon är tacksam att de har fått låna lokalerna åt utställningen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 20 april 2021 00:00

Dömd för dubbelmord i Södertälje – Beviljas permission

2022_03_polis-avsparrat

Arkivbild.

Han mördade två personer brutalt i en lägenhet i Södertälje och dömdes till livstids fängelse. Nu visar ett beslut från Kriminalvården att mördaren, Reza Mohammadi, beviljats permission för att köpa en kamera.

I januari 2016 kontaktades polisen av en person som uttryckte oro över att en vän inte hade hört av sig på länge. Vid närmare undersökning av situationen hittades två personer brutalt mördade i en studentlägenhet i Västergård. Offren, en 24-årig kvinna och en 21-årig man, hade fallit offer för hänsynslöst våld och kvinnan hade dessutom fått halsen avskuren.

Kvinnans make, som vid den tiden var 27 år gammal, och hans 31-årige vän greps och dömdes för morden. Dock överklagade den 31-årige mannen domen och friades helt av hovrätten.

Enligt domslutet framkom det att den 24-åriga kvinnan hade kommit till Sverige i november 2015 tillsammans med maken Reza Mohammadi, som hon hade träffat i Turkiet. Kvinnan ville skiljas på grund av maken Reza Mohammadis misshandel och hot mot hennes liv. När maken inte kunde få sin vilja igenom beslutade han att mörda henne och en ung man som befann sig i bostaden.

Dömdes till livstidsfängelse för brutalt dubbelmord i Södertälje. Foto: Alexander Isa

När polisen hittade kvinnan och mannen hade de enligt åtalet legat mördade i nio dagar och blivit utsatta för ett hänsynslöst våld med flera skär- och stickskador. Den 24-åriga kvinnan hade fått halsen avskuren och hade blivit knivhuggen 14 gånger samt utsatt för skändning.

Reza Mohammadi dömdes år 2016 till livstids fängelse och utvisning för mord. Han har varit fängslad sedan dess.

I januari beviljades Mohammadi en lufthålspermission från anstalten Salberga. Han angav då att han ville äta på en thaibuffé, besöka ett café, träffa en fotograf och köpa diverse saker till sin familj.

Beviljades ny permission.
I juli beviljades dubbelmördaren en ny permission av anstalten. Enligt beslutet ville han under permissionen köpa en engångskamera för att kunna ta bilder och skicka till sin familj, samt förvärva ett guldhalsband till sin lillasyster.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 10:32

Stort bråk utbröt – Tiotal personer inblandade

Polis-4

Arkivbild

Ett stort bråk bröt ut under måndagskvällen i Södertälje centrum. Enligt polisens uppgifter var ett tiotal män involverade.

Bråket inträffade klockan 19:44, men när polisen anlände hade personerna lämnat platsen.

Ett flertal personer bevittnade hur ett antal män var inblandade i bråket, där slag utdelades. Trots den intensiva konfrontationen har enligt initiala rapporter inga allvarliga skador uppkommit som en följd av händelsen.

Polisstyrkor ryckte snabbt ut till platsen och påbörjade en omfattande sökinsats efter de som misstänks vara inblandade i bråket. Männen som var inblandade i bråket uppges ha lämnat platsen i samma riktning efter att tumultet avtagit.

Personkontroller har utförts i syfte att identifiera eventuella män, men så långt har inga av de kontrollerade personerna kopplats till slagsmålet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 21:00
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 21:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors