Företag i fokus:

Wendela Hebbegymnasiet ställer upp sina gymnasiearbeten

Wendela Hebbegymnasiets elever ställer upp sina gymnasiearbeten i Saltskog gård i Södertälje. Under tisdagen var eleverna i Saltskog gård, för att hänga upp sina gymnasiearbeten. På Lördag den 24 – 25 April och 1-2 maj kommer utställningen att vara.

Utställningen kommer att ske i Saltskog gård (Förvaltarvägen 53, 151 47 Södertälje)

Klassen som ställer upp sina gymnasiearbeten är Bild och form åk 3.

Temat för utställningen är ”kontrast” men även helt individuellt, på så sätt kan man visa upp sina verk, säger eleven och utställaren Amanda Nilsson.

Maria Radkova, 19, som är en av eleverna och som ställer upp sitt gymnasiearbete, hon berättar hur arbetsprocessen gått till. Hon tycker att det har varit jobbigt men tack vare hennes klasskamrater och mentor har hon lyckats ta sig fram och ställer ut med något hon är nöjd med. Maria delar även med sig att enligt henne har alla praktiska gymnasieprogram upplevt pandemin.

Maria berättar att hon är väldigt tacksam till att hon har fått möjligheten att ställa upp sitt gymnasiearbete efter ett skolår år full av distansundervisning som förhindrade arbetsprocessen.

– Jag vill även tacka mina klasskamrater och mentor, för ett grymt arbete, Säger Maria

Karin Bernerstedt som är mentor för klassen tycker att det är en underbar utställning och på så sätt lyfta fram elevernas verk.

Karin berättar att utställningen skulle egentligen var på Södertälje Stadshus, men tyvärr ställde Stadshuset in på grund av att det är en vaccinationsverksamhet.

Hur kommer ni gör nu under pandemin?

– Varje år har vi våra utställningar i Stadshuset, säger Karin Bernerstedt.

– Vi kommer att hålla avstånd men även hålla besökarna gruppvis för att kolla på elevernas verk, berättar Karin.

Karin berättar även att eleverna har gjort otrolig bra prestation och eleverna har hjälps åt med att få en bra utställningen, hon lägger även till att hon är tacksam att de har fått låna lokalerna åt utställningen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 20 april 2021 00:00

16-årig pojke dog – LSS-boendet utreddes av polis

polis

Arkivbild: Shamash Oyal

En 16-årig pojke på ett boende enligt LSS i Solberga by, Järna, avled efter att ha fallit från en buss. Polisen har utrett händelsen och meddelar nu att ärendet har lagts ned.

Den tragiska olyckan inträffade under en utflykt den 1 augusti vid väg 57 mot Mölnbo. Under färden upptäckte en medarbetare att en elev hade knäppt upp sitt bälte och bytt plats i bussen. För att kontrollera situationen valde medarbetaren att svänga av vägen för att stanna och saktade ner. Plötsligt hördes ljudet av dörren i mittsektionen som öppnades. Vid en uppskattad körhastighet på cirka 15 km/t föll en 16-årig pojke ut ur bussen och skadades allvarligt.

112 tillkallades och pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men trots livräddande insatser avled pojken senare på sjukhuset.

I samband med olyckan inledde polisen en utredning kring pojkens dödsfall, där misstanken enligt uppgifter till Telgenytt var vållande till annans död. Nu meddelar de att de har utrett händelsen och beslutat att lägga ner ärendet.

– Utredningen visade att det inte begåtts något brott, utan händelsen är en tragisk olycka, säger kommunpolisen, Ann-Kristin Gunnarsson, till Telgenytt.

Vidtagit omedelbara åtgärder.
Efter incidenten har LSS-boendet beslutat att inte tillåta buss- eller biltransporter med barn innan fordonen genomgår en säkerhetskontroll av dörrar och lås.

– Vi utreder och vidtar alla nödvändiga åtgärder för att detta inte ska kunna ske igen. Det är ju något tragisk, fruktansvärt som har inträffat, säger verksamhetschefen Johan Strömgren till Nyhetsbyrån Siren.

Läs även: – Dödsolycka på LSS-boende i Järna – Barn föll ur buss

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 14:56
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 14:56

Kvinna med brandsläckare ingrep mot koranbrännaren

54E1AA01-ADD0-4FAE-B2ED-A24109F2AEA3

Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd / Pexels

Salwan Momika från Järna har återigen bränt en koran under en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad. Denna gång stormades sammankomsten av en kvinna med en brandsläckare.

Salwan Momika brände återigen en koran vid en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad på Lidingö. Då stormade en kvinna och använde en brandsläckare för att släcka den brinnande koranen.

Kvinnan stoppades och omhändertogs snabbt av polis, och evenemanget fortsatte som planerat.

Koranbränningarna har lett till diplomatisk kris, hot från terrorgruppen al-Qaida och en försämrad säkerhetssituation för Sverige. Under torsdagen höjde Sverige terrorhotnivån från nivå 3 till 4. Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, sade Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under gårdagens pressträff.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 11:54
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 11:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors