Företag i fokus:

Norra delen av stadskärnan får en ny, härlig och grönskande park

Parken, som ligger vid campusområdet, byggs om och förvandlas till en tilltalande lummig aktivitets- och mötesplats för de som bor eller vistas i norra delen av stadskärnan. Arbetet med parken är planerad att starta till hösten 2021.

Norra delen av stadskärnan genomgår en stor förändring. Flera hundra nya bostäder, en högskola och andra verksamheter har tillkommit – och snart öppnar ett nytt hotell i området. För att utnyttja potentialen i denna utveckling har kommunen arbetat fram ett gestaltningsförslag för den offentliga miljön för hela området, där parken är en av de viktiga delarna av utvecklingen

– Jag ser fram emot en attraktiv park som blir en lättillgänglig oas för de som bor, studerar och arbetar i området. Parken kommer nog också att locka invånare från hela staden och de som tillfälligt vistas här, exempelvis besökare på Tom Tits experiment, säger Lova Mattsson Kjellqvist, landskapsarkitekt på Södertälje kommun.

Parken får flera tydliga entréer och blir en aktivitets- och mötesplats med flera umgängesytor. Möbleringen kommer att bestå huvudsakligen av en gradäng i trä upp i slänten, två perennrabatter, uppväxta träd, två mindre torgytor varav en med bänkar och bord samt plats för foodtrucks. 

–  Jag är glad att Tekniska nämndens arbete med att skapa attraktiva, innehållsrika och välkomnande mötesplatser i kommunen resulterar, bland annat, i upprustandet av parken i norra delen av stadskärnan. Vi vill att våra invånare ska ha möjlighet att vistas i trygga, spännande och fina utomhusmiljöer, säger Tage Gripenstam, ordförande för tekniska nämnden.

En av parkens upplevelser är en multifunktionell paviljong skapad av konstnären Afaina de Jong. Det är Grafikens hus, i samarbete med kommunen, som bjudit in konstnären för att ta fram paviljongen. Den är tänkt som en öppen scen och mötesplats i parken som ska engagera besökarna.

– Vi ser hur Afaina de Jongs arbete både skapar en gemenskap och en bredare representation i våra gemensamma livsmiljöer. Vi har genom projektet på nära håll fått vara med i utvecklingen av norra delen av stadskärnan där konst, teknik och innovation möts, säger Nina Beckmann, VD på Grafikens Hus.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 april 2021 00:00

Tvist mellan fastighetsbolag och bank – Ekobrott fryser miljoner

IMG_9785

Fastigheterna Rådjuret 1 och Rådjuret 2 i Södertälje.
Bild: Kartor

En juridisk strid har blossat upp mellan Aros Kapital AB och fastighetsbolaget Birkakorset AB, där Aros yrkar på att få ut 11,5 miljoner kronor med särskild förmånsrätt i två fastigheter efter en företagskredit. Samtidigt har Ekobrottsmyndigheten fryst medel relaterade till fallet.

En konflikten mellan nischbanken Aros Kapital AB och fastighetsbolaget Birkakorset AB har eskalerat till rättssalen efter att Aros ansökt om stämning mot Birkakorset. Tvisten rör en företagskredit på 13,5 miljoner kronor som Aros tillhandahållit och som säkerställdes med panträtt i fastigheterna Rådjuret 1 och Rådjuret 2 i Södertälje.

(Annonslänk)

Tvisten, som även dragit till sig Ekobrottsmyndighetens uppmärksamhet, har lett till ett beslut om att frysa medel som Birkakorset betalat in, efter att Aros uppmärksammat potentiella oegentligheter med betalningarnas ursprung. Enligt Aros har Birkakorset inte kunnat redovisa medlens ursprung på ett tillfredsställande sätt, vilket ledde till att Ekobrottsmyndigheten fattade beslut om att beslagta de inbetalade medlen.

Aros kräver nu att tingsrätten fastställer att ett kapitalbelopp på 11,5 miljoner kronor samt upplupen ränta ska utgå med särskild förmånsrätt i de nämnda fastigheterna. Men bolaget har bestridit detta och anlitat advokaten Thomas Karlsson, som till LT säger att de inte håller med om bankens åsikt.

– Det är bankens åsikt, vi håller inte med om det, vår uppfattning är att de tagit emot hela betalningen, huruvida Ekobrottsmyndigheten sen beslagtagit eller inte, är upp till banken att avgöra. Men att pengarna kommer från andra bolags konton är inte konstigare än att du betalar din dotters räkning en månad, säger advokaten till tidningen.

Bland de frysta pengarna rör en inbetalning från ett holdingbolag som betalade 1 miljon kronor till Aros och 10 500 000 kronor som hade inbetalts till Aros av Restaurang Camera AB med säte i Norrköping.

Totalt 11,5 miljoner kronor har beslagtagits och frysts i avvaktan på en eventuell dom och företagsbot, kopplat till en omfattande ekobrottsutredning i Södertälje enligt LT. Denna utredning, som har pågått i tre år, involverar holdingbolaget, Birkakorset och bolaget i Norrköping i förundersökningen.

– Det kommer väckas åtal inom kort just kring de här kapitalflödena till Aros, som jag anser kan bedömas som näringspenningtvätt, säger ekobrottsåklagaren, Fredrik Sandberg, till LT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 11:46
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 13:18

SENASTE NYTT: Brand i flerbostadshus – Polisen utredde detonation

F8FF925D-B892-479E-B24C-98B3F9257640

Arkivbild

En brand utbröt i ett flerbostadshus i Geneta tidigt på torsdagsmorgonen. Inledningsvis utredde polisen händelsen som en eventuell detonation som orsak till branden, men meddelar nu att uppgifterna inte stämmer.

(Annonslänk)

På torsdagsmorgonen vid 07.21 larmades polis och räddningstjänsten till en befarad brand i ett flerbostadshus beläget på Klockarvägen i Geneta, Södertälje. Vid ankomsten möttes enheterna av kraftig rökutveckling i byggnadens trapphus, ett scenario som räddningstjänsten omedelbart tog sig an.

Polisen assisterade räddningstjänsten genom att upprätta nödvändiga avspärrningar runt platsen. Tack vare en snabb insats kunde branden släckas redan vid 08-tiden. Trots brandens snabba släckning fortsatte räddningstjänsten att arbeta på platsen för att hantera den omfattande rökutvecklingen och säkerställa att all rök vädrades ut ur byggnaden.

– Branden är släckt, och man har gjort efterkontroller i alla lägenheter och konstaterat att ingen person behöver föras till sjukhus, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Uppgifter pekar på att branden hade sitt ursprung i ett förråd anslutet till trapphuset, och ingen person har rapporterats skadad till följd av branden på torsdagsmorgonen.

– Det är ett förrådsutrymme som har brunnit, men vad som orsakat den här branden vet vi inte nu. Så det är det man får titta på här nu efteråt. Polisen kommer att spärra av platsen för vidare undersökning, säger vakthavande befäl.

Vid 09-tiden meddelade polisen att de misstänker att branden utlöstes av en detonation.

Eftersom det finns uppgifter om att en eventuell detonation har skett, i samband med rödutvecklingen, har polisen inlett en förundersökning gällande allmänfarlig ödeläggelse. Dörrknackning och andra utredningsåtgärder pågår på platsen. Några personer har undersökts av sjukvårdspersonal, men ingen bedömdes vara i behov av vård.”, rapporterar polisen.

Uppdatering 12:30.

”Initialt framkom uppgifter om att en eventuell detonation har skett. Efter utredningsåtgärder har det framkommit att detta inte stämde. Därför rubriceras ärendet om till mordbrand.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 09:55
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 12:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors