Företag i fokus:

Norra delen av stadskärnan får en ny, härlig och grönskande park

Parken, som ligger vid campusområdet, byggs om och förvandlas till en tilltalande lummig aktivitets- och mötesplats för de som bor eller vistas i norra delen av stadskärnan. Arbetet med parken är planerad att starta till hösten 2021.

Norra delen av stadskärnan genomgår en stor förändring. Flera hundra nya bostäder, en högskola och andra verksamheter har tillkommit – och snart öppnar ett nytt hotell i området. För att utnyttja potentialen i denna utveckling har kommunen arbetat fram ett gestaltningsförslag för den offentliga miljön för hela området, där parken är en av de viktiga delarna av utvecklingen

– Jag ser fram emot en attraktiv park som blir en lättillgänglig oas för de som bor, studerar och arbetar i området. Parken kommer nog också att locka invånare från hela staden och de som tillfälligt vistas här, exempelvis besökare på Tom Tits experiment, säger Lova Mattsson Kjellqvist, landskapsarkitekt på Södertälje kommun.

Parken får flera tydliga entréer och blir en aktivitets- och mötesplats med flera umgängesytor. Möbleringen kommer att bestå huvudsakligen av en gradäng i trä upp i slänten, två perennrabatter, uppväxta träd, två mindre torgytor varav en med bänkar och bord samt plats för foodtrucks. 

–  Jag är glad att Tekniska nämndens arbete med att skapa attraktiva, innehållsrika och välkomnande mötesplatser i kommunen resulterar, bland annat, i upprustandet av parken i norra delen av stadskärnan. Vi vill att våra invånare ska ha möjlighet att vistas i trygga, spännande och fina utomhusmiljöer, säger Tage Gripenstam, ordförande för tekniska nämnden.

En av parkens upplevelser är en multifunktionell paviljong skapad av konstnären Afaina de Jong. Det är Grafikens hus, i samarbete med kommunen, som bjudit in konstnären för att ta fram paviljongen. Den är tänkt som en öppen scen och mötesplats i parken som ska engagera besökarna.

– Vi ser hur Afaina de Jongs arbete både skapar en gemenskap och en bredare representation i våra gemensamma livsmiljöer. Vi har genom projektet på nära håll fått vara med i utvecklingen av norra delen av stadskärnan där konst, teknik och innovation möts, säger Nina Beckmann, VD på Grafikens Hus.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 april 2021 00:00

Stor donation: ”Många tror att katter klarar sig i det vilda”

Katt Pressbild, Mjau

Pressbild, Mjau

Den välkända tillverkaren av kattmat, Mjau, har än en gång tagit initiativ till att stödja hemlösa katter genom att distribuera över 10 ton kattmat till 45 olika katthem runtom i Sverige.

– Vi hoppas att maten mättar många hungriga kattmagar, säger Lisa Müller, marknadschef på Mjau.

(Annonslänk)

Denna gång inkluderar donationerna en anmärkningsvärd mängd på 220 ton kattmat specifikt till Södertälje Katthem, vilket bidrar till en betydande lättnad för katthemmens dagliga arbete.

Genom sin Gåvoshop, som lanserades 2020, fortsätter Mjau att engagera sig för välfärden hos hemlösa katter. Plattformen möjliggör för allmänheten att köpa matpaket som direkt går till katthem i behov, samtidigt som Mjau bidrar med ytterligare donationer av kattmat. Sedan starten har initiativet lett till distribution av hundratals ton mat, motsvarande över 638 310 portioner, vilket stödjer katthemmens insatser över hela landet.

Denna senaste donation understryker Mjaus åtagande att stötta katthemsarbete och adressera problemet med hemlöshet bland katter. Med över 100 000 hemlösa katter i Sverige, spelar dessa donationer en kritisk roll i att förbättra situationen för många djur.

– Många tror att katter klarar sig i det vilda – det är en bedrövlig missuppfattning. Precis som hundar behöver de vård, mat och omsorg för att må bra. Hemlösa katters liv kantas av skador, sjukdomar och svält. För dem kan en plats på ett katthem vara skillnad mellan liv och död, avslutar Lisa Müller.

Leveransen av den nyligen donerade kattmaten till de utvalda katthemen är planerad till vecka 12.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 09:20

Busschaufför aktiverade överfallslarm i centrum

IMG_760ADFD7DA52-1

Läsarbild

Polisen ryckte ut till centrala Södertälje tisdagskvällen efter att en busschaufför aktiverade överfallslarmet på grund av ett bråk ombord.

Strax efter klockan 19 larmades polisen till en pågående situation på en buss, där chauffören hade tvingats utlösa överfallslarmet. Två polispatruller agerade omedelbart och lyckades stoppa bussen på Nyköpingsvägen, vid stadshuset, varpå en utrymning följde enligt uppgifter till Telgenytt.

(Annonslänk)

Väl på plats visade det sig att larmet berodde på bråk ombord. Denna oväntade utveckling satte busschauffören i en sådan position att denne såg sig tvungen att larma polisen för att hantera situationen. Trots det initiala tumultet, kunde polisen kort efter insatsen bekräfta att situationen var under kontroll och att lugn hade återställts på platsen.

– Vi har två polisenheter på plats, men det är lugnt på platsen, berättade polisens presstalesperson Ola Österling tidigare under kvällen till Telgenytt.

Det fanns inga rapporter om fysiska skador på någon av passagerarna eller andra inblandade, och vid tidpunkten för polisens första uttalande hade ingen formell brottsanmälan upprättats i samband med händelsen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 22:16
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 22:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors