Företag i fokus:

Norra delen av stadskärnan får en ny, härlig och grönskande park

Parken, som ligger vid campusområdet, byggs om och förvandlas till en tilltalande lummig aktivitets- och mötesplats för de som bor eller vistas i norra delen av stadskärnan. Arbetet med parken är planerad att starta till hösten 2021.

Norra delen av stadskärnan genomgår en stor förändring. Flera hundra nya bostäder, en högskola och andra verksamheter har tillkommit – och snart öppnar ett nytt hotell i området. För att utnyttja potentialen i denna utveckling har kommunen arbetat fram ett gestaltningsförslag för den offentliga miljön för hela området, där parken är en av de viktiga delarna av utvecklingen

– Jag ser fram emot en attraktiv park som blir en lättillgänglig oas för de som bor, studerar och arbetar i området. Parken kommer nog också att locka invånare från hela staden och de som tillfälligt vistas här, exempelvis besökare på Tom Tits experiment, säger Lova Mattsson Kjellqvist, landskapsarkitekt på Södertälje kommun.

Parken får flera tydliga entréer och blir en aktivitets- och mötesplats med flera umgängesytor. Möbleringen kommer att bestå huvudsakligen av en gradäng i trä upp i slänten, två perennrabatter, uppväxta träd, två mindre torgytor varav en med bänkar och bord samt plats för foodtrucks. 

–  Jag är glad att Tekniska nämndens arbete med att skapa attraktiva, innehållsrika och välkomnande mötesplatser i kommunen resulterar, bland annat, i upprustandet av parken i norra delen av stadskärnan. Vi vill att våra invånare ska ha möjlighet att vistas i trygga, spännande och fina utomhusmiljöer, säger Tage Gripenstam, ordförande för tekniska nämnden.

En av parkens upplevelser är en multifunktionell paviljong skapad av konstnären Afaina de Jong. Det är Grafikens hus, i samarbete med kommunen, som bjudit in konstnären för att ta fram paviljongen. Den är tänkt som en öppen scen och mötesplats i parken som ska engagera besökarna.

– Vi ser hur Afaina de Jongs arbete både skapar en gemenskap och en bredare representation i våra gemensamma livsmiljöer. Vi har genom projektet på nära håll fått vara med i utvecklingen av norra delen av stadskärnan där konst, teknik och innovation möts, säger Nina Beckmann, VD på Grafikens Hus.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 april 2021 00:00

INSÄNDARE: Ansvarslös publicering spär på rasism

Mobil-iphone-Pexels

Foto: Pexels

I LTs val att publicera insändaren ”Följ regler – eller lämna landet” visar tidningen en oroande brist på redaktionellt ansvar. 

Att sprida generaliseringar och peka ut en hel grupp människor baserat på handlingar av en fåtal, bidrar till en förgiftad och polariserad debatt. 

Insändarens språkbruk och idéer om deportation baserade på förmodat ursprung är inte bara moraliskt förkastliga utan spär också på rasistiska stereotyper. Det är dags för tidningen att reflektera över vilken typ av samtal ni faciliterar och bidra till en mer konstruktiv och respektfull samhällsdebatt.

Ansvarslöst att ge plats åt rasism. 

/Invandrare från 1972

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 10:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Hon vinner nyinstiftade priset Guldfjärilen

Tom.t

Guldfjärilens vinnare, Sabina Meimermondt
Foto: Niclas Carlsson

Guldfjärilen, ett nytt pris instiftat av Hands-On-Science för att uppmärksamma pedagogiska innovationer inom naturvetenskap och teknik, har tilldelats Sabina Meimermondt. Ceremonin ägde rum på Tom Tits Experiment, känt för sitt engagemang inom STEM-utbildning.

I syfte att hylla innovativa pedagogiska insatser inom de naturvetenskapliga ämnena och teknik har Hands-On-Science, i samarbete med Lekolar, instiftat priset Guldfjärilen. Priset syftar till att erkänna de som skapat möjligheter för ett lustfyllt och likvärdigt lärande. Under en ceremoni hos Tom Tits tilldelades Sabina Meimermondt detta prestigefyllda pris samt en vinstcheck på 50.000 kronor.

– Årets vinnare av Guldfjärilen är en eldsjäl som inspirerar både elever och andra lärare. Hon skapar magi med de naturvetenskapliga ämnena redan från förskoleklass, säger Utbildningspedagog Sofia Winerdal, Hands-On Science. 

(Annonslänk)

Evenemanget blev även en plattform för invigningen av ett nytt Makerspace på Tom Tits Experiment, utvecklat i nära samarbete med Lekolar. Det nya skaparutrymmet är utformat för att främja upptäckarglädje och kreativitet, med hjälp av återbruksmöbler och flexibel inredning anpassad för dynamiskt lärande. Visionen bakom Makerspace och samarbetet med Lekolar är att göra lärande tillgängligt och engagerande för alla, vilket speglas i användningen av roliga och utbildande bygg- och konstruktionsprodukter.

– Makerspace är en attraktiv plats för skapande i alla åldrar och storlek på grupper. Här skapar barn och ungdomar prototyper av sina idéer ena dagen och vuxna konferensgrupper sitter i kreativa möten nästa dag, säger Tiffany Alnefelt, pedagog och partnerskapsansvarig på Tom Tit.

Genom Guldfjärilen och det nya Makerspace stärker Tom Tit och Lekolar sitt åtagande att inspirera till ett positivt förhållningssätt till STEM, och markerar vikten av innovativt och tillgängligt lärande i naturvetenskap och teknik.

– Lustfyllt lärande är kärnan i Tom Tits verksamhet, vilket vi verkligen kan satsa på i samarbetet med Lekolar. Med vårt gemensamma arbete och det vi åstadkommer tillsammans, gör vi skillnad för barn och unga i samhället, säger Tiffany Alnefelt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors