Företag i fokus:

Norra delen av stadskärnan får en ny, härlig och grönskande park

Parken, som ligger vid campusområdet, byggs om och förvandlas till en tilltalande lummig aktivitets- och mötesplats för de som bor eller vistas i norra delen av stadskärnan. Arbetet med parken är planerad att starta till hösten 2021.

Norra delen av stadskärnan genomgår en stor förändring. Flera hundra nya bostäder, en högskola och andra verksamheter har tillkommit – och snart öppnar ett nytt hotell i området. För att utnyttja potentialen i denna utveckling har kommunen arbetat fram ett gestaltningsförslag för den offentliga miljön för hela området, där parken är en av de viktiga delarna av utvecklingen

– Jag ser fram emot en attraktiv park som blir en lättillgänglig oas för de som bor, studerar och arbetar i området. Parken kommer nog också att locka invånare från hela staden och de som tillfälligt vistas här, exempelvis besökare på Tom Tits experiment, säger Lova Mattsson Kjellqvist, landskapsarkitekt på Södertälje kommun.

Parken får flera tydliga entréer och blir en aktivitets- och mötesplats med flera umgängesytor. Möbleringen kommer att bestå huvudsakligen av en gradäng i trä upp i slänten, två perennrabatter, uppväxta träd, två mindre torgytor varav en med bänkar och bord samt plats för foodtrucks. 

–  Jag är glad att Tekniska nämndens arbete med att skapa attraktiva, innehållsrika och välkomnande mötesplatser i kommunen resulterar, bland annat, i upprustandet av parken i norra delen av stadskärnan. Vi vill att våra invånare ska ha möjlighet att vistas i trygga, spännande och fina utomhusmiljöer, säger Tage Gripenstam, ordförande för tekniska nämnden.

En av parkens upplevelser är en multifunktionell paviljong skapad av konstnären Afaina de Jong. Det är Grafikens hus, i samarbete med kommunen, som bjudit in konstnären för att ta fram paviljongen. Den är tänkt som en öppen scen och mötesplats i parken som ska engagera besökarna.

– Vi ser hur Afaina de Jongs arbete både skapar en gemenskap och en bredare representation i våra gemensamma livsmiljöer. Vi har genom projektet på nära håll fått vara med i utvecklingen av norra delen av stadskärnan där konst, teknik och innovation möts, säger Nina Beckmann, VD på Grafikens Hus.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 april 2021 00:00

Större skatteåterbäring i år – Det här behöver du tänka på

2021_12_skatteverket

Foto: Alexander Isa

I år kan svenskar förvänta sig större skatteåterbäringar tack vare högre rese- och ränteavdrag. Detta beror på ökade räntekostnader och ett höjt reseavdrag från 18,50 till 25 kronor per mil.

Med skattekontots attraktiva ränta på 2,25 procent, skattefritt, kan det vara mer gynnsamt att behålla pengarna där än på ett vanligt sparkonto. Skatteverket skickar ut deklarationsblanketter digitalt till omkring sex miljoner svenskar mellan den 4 till 8 mars och den som deklarerar digitalt utan ändringar senast den 3 april kan förvänta sig skatteåterbäring mellan den 9 och 12 april.

Nytt för i år är att Skatteverket inkluderar kontrolluppgifter från digitala plattformar för inkomster från försäljning eller uthyrning.
Viktiga datum att komma ihåg är den 3 april för digital deklaration och den 2 maj som sista inlämningsdag. Slutligen måste eventuell kvarskatt betalas in senast den 12 juli för att undvika extra ränta.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 mars 2024 09:00
Senast uppdaterad: 14 mars 2024 22:01

Victoriahem drar tillbaka påståenden om döda hundar

2022_03_polis-avsparrat

Foto: Alexander Isa

Victoriahem krävde skadestånd från Polismyndigheten för en förlängd avspärrning efter ett mord i en av deras bostäder. Dessutom meddelade bolaget, i en tidigare version av denna artikel, att två hundar avled i samband med avspärrningen. Uppgifter som Victoriahem nu drar tillbaka, enligt SVT.

(Annonslänk)

I april 2021 genomfördes en avspärrning av en lägenhet i en fastighet som ägs av Victoriahem, i samband med en förundersökning om ett mord i Södertälje. Efter en rättsprocess som sträckte sig över mer än ett år, med en inledande friande dom från tingsrätten som senare bekräftades av hovrätten, hävdes avspärrningen slutligen i september 2022.

Trots att avspärrningen upphävdes, misslyckades Polismyndigheten med att underrätta Victoriahem om detta, vilket resulterade i att bolaget gick miste om hyresintäkter fram till maj 2023 – totalt åtta månader. Efter att ärendet utretts av Justitiekanslern, har det fastställts att Polismyndigheten ska ersätta bolaget med 76 800 kronor.

Beslutet grundar sig på skadeståndslagens bestämmelser om ersättning för ren förmögenhetsskada orsakad av myndighets fel eller försummelse. Fastighetsbolagets anspråk på 134 400 kronor för uteblivna hyresintäkter delvis tillgodosågs, dock med motiveringen att en del av den ansökta perioden inte kunde ersättas då avspärrningen var proportionerlig mot brottets allvar.

Enligt fastighetsbolaget Victoriahem resulterade även avspärrningen i att lägenheten inte kunde städas eller saneras i tid, särskilt inte i vardagsrummet och köket.

Victoriahem drar tillbaka uppgifter om avlidna hundar, enligt SVT Nyheter. I en tidigare version av denna artikel rapporterades det att två hundar hade avlidit i en lägenhet på grund av att polisen upprätthöll en avspärrning för länge. Nu tar dock Victoriahem tillbaka dessa uppgifter om de avlidna hundarna.

– Det visade sig vara ett internt missförstånd. Det stämmer inte att det var några döda hundar i lägenheten när vi fick tillgång till den, säger Eddie Juhlin på Victoriahem, till SVT Nyheter Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 00:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors