Företag i fokus:

Metin Hawsho (L) om Seyfofrågan: ”Det är viktigt att Seyfo får en egen minnesdag”

OM METIN HAWSHO

Metin Hawsho gruppledare (L) kom till Sverige/Södertälje 1976, då han var 8 år gammal, han har även jobbat som lärare i Södertälje skolor drygt 15 år. Metin har även varit egen företagare och har varit medlem i drygt 18 i Liberalerna (tidigare Folkpartiet). Nu har Metin varit heltidspolitiker i drygt 6 år och sitter även i de mest viktiga nämnder och styrelser i Södertälje kommun. Gruppledaren lägger till att han älskar att jobba med samhällsengagemang och politik.

Vi har träffat Liberalernas gruppledare i Södertälje för att prata om den nu mycket aktuella Seyfofrågan.

Ni har ju uppmärksammat Seyfo på sociala medier, varför är det viktigt att lyfta Seyfo?

-För att få upprättelse för de drabbade kristna folkgrupperna det vill säga Syrianer, Assyrier, kaldéer, Armenier och Pontiska Greker . Det är också viktig att stå upp för mänskliga rättigheter och bli en röst för de som dödades under Seyfo. Sista men inte minst är det av stor betydelse att sätta press på Turkiet att respektera mänskliga rättigheter och erkänna folkmordet. 

Sveriges Stadsminister Stefan Lövfen, berättade för Assyria Tv att han skulle lyfta fram Seyfo i Regeringen, vad tycker du om att han inte har gjort det nu när han har suttit som stadsminister i 7 år?

-Socialdemokraterna ängnade sig i åtskilliga år åt att profitera på Seyfofrågan. När sedan statsministern tvärvände och tog avstånd från frågan i direktsändning i tv så blev det en enorm besvikelse bland de drabbade folkgrupperna. Dessutom skapar det politikerförakt när man lovar mer än man kan hålla. 

Vad tycker du man kan gör mer för Seyfo? 

-Det är viktigt att Seyfo får en egen minnesdag och det är den 24/4 i Sverige och hela EU. Uppmärksamma det till yngre generationer så att det inte blir bortglömd

Avser er parti, Liberna att erkänna Seyfo om ni sitter och maktposition?

-Det är viktigt att vi som är Seyfoättlingar jobbar hårt i våra partier för att erkänna SEYFO -frågan även i regeringsställning, säger Metin (L)

Socialdemokraterna lovade väljarna att att erkänna Seyfo medan de satt i opposition, men svek när dom sedan satt i regering. Hur kan ni lova väljarna att ni inte gör detsamma?


-Det är viktigt att inte bara lova inför valen utan jobba systematisk och kontinuerligt för ett erkännande, säger Metin

Ni har ju uppmärksammat Seyfo många gånger på Sociala Medier. Vad är syftet och budskapet ni vill få fram?

 Vi vill belysa frågan, få upp engagemanget kring Seyfo för att den inte blir bortglömd. Det bor hundratusentals Seyfoättlingar i Sverige som berörs av frågan. 

Varför tror du att Sverige inte erkänt folkmordet än? 

-De vill inte stöta sig mot Turkiet. De vill inte riskera att försämra  relationerna med Turkiet, svarar Metin (L)

Tror du att Presidentens erkännande av Seyfo öppnar möjligheten att Sveriges regering gör detsamma ?

Ja, Bidens erkännande är ett viktigt steg i rätt riktning och det kan ge bränsle till Sverige och andra länder att våga erkänna folkmordet.

Tycker du att ett erkännande räcker eller bör man ta efter Frankrike och även förbjuda förnekande av folkmordet ?

I Sverige tror jag det blir kraftlöst att förbjuda folkmordet innan man erkänner det. Första målet bör vara att erkänna Seyfo innan man pratar om att förbjuda förnekande. 

Avslutningsvis lägger även Metin Hawsho (L), att det är viktigt att vi som lever i demokratiska länder och har yttrandefrihet står upp och säger ifrån både när det gäller tidigare begångna och pågående folkmord. Oavsett hur lång tid det har gått så ska alla folkmordsförövare, oberoende var i världen det sker veta att man kommer att för eller senare avkrävas på ansvar.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 27 april 2021 00:00

Kommunen stryper Assyriska FF – ”Vad hände med vår dialog?”

DSC_0005-3

Assyriskas ordförande Moussa Esa.
Foto: Shamash Oyal

Assyriska FF, som i år fyller 50 år, står inför en svår ekonomisk situation. Nu riktar klubben skarp kritik mot kommunen som drar åt snaran för den anrika klubben. – Boel Godner känner till hela situationen, säger Assyriskas ordförande Moussa Esa som menar att kommunstyrelsen ordförande bär på det större ansvaret Assyriska försätts i.

På torsdagsmorgonen träffade pressen en tydligt nedstämd ordförande i Assyriska Fotbollsklubbens kansli i Södertäljes fotbollsarena. Det blev snabbt uppenbart att klubben befinner sig i en allvarlig ekonomisk kris, förvärrad av en kommun som anses vara mindre än samarbetsvillig.

– Min fråga till kommunen är: Vad hände med vår dialog? Säg inte att vi har visat ovilja och inte velat närma oss en lösning. Det finns ett utkast som motsäger det. Boel Godner känner till hela situationen, säger Assyriskas ordförande Moussa Esa.

Kommunen har givit klubben två alternativ: betala skulderna eller riskera att de skickas till inkasso. Assyriska FF måste reglera sin skuld på mer än 1,6 miljoner kronor senast den sista juni, annars tar Intrum över skulden. Om det sker, står klubben inför ökade räntor, indrivningsprocesser och en potentiell risk för att ärendet eskalerar till Kronofogden. Med säsongstart nu på söndag har klubben precis lyckats balansera säsongens budget, men kommunens krav tidgare denna månad levererades oväntat och skapade ytterligare ekonomisk press.

Moussa Esa, Assyriska FF:s ordförande, uttryckte sin frustration över kommunens agerande. Trots långvariga försök att nå en överenskommelse om avbetalningsplaner för skulder relaterade till användandet av fotbollsarenan, upplever klubben att kommunen förhalat och undviktigt dialog. En skuld på över 1,6 miljoner kronor krävs nu att betalas till den sista juni – en deadline som, om den inte möts, kommer att resultera i att skulden går till inkasso.

Flera möten har ägt rum mellan klubbens ledning och kommunens tjänstemän, däribland ett möte där Södertäljes kommunalråd, Boel Godner, var närvarande.

– Det ligger i vårt intresse att vi hittar en lösning. Jag satt med Boel Godner i april förra året, den gången var Alexander Rosenberg och Lars Greger inte med, där hon gav mig och tjänstemännen i uppdrag att komma fram till en avbetalningsplan, så Boel känner till hela situationen, säger Assyriskas ordförande.

Moussa Esa, Assyriskas ordförande
Foto: Shamash Oyal

Men trots löften om att arbeta fram en avbetalningsplan har kommunen avfärdat detta och istället ställt Assyriska inför ett ultimatum som riskerar dess existens.

Esa anser att kommunens hårda hållning inte bara är en ekonomisk fråga utan även en fråga om identitet och tillhörighet, i en stad där fotbollen ofta domineras av föreningar med invandrarbakgrund. Han pekar på en oroväckande underton i kommunens behandling av Assyriska, där han anser att det finns en underliggande diskriminering.

– Kommunen vill ha bort Assyriska, det är den uppfattningen många av våra medlemmar känner. Stämningen är inte bra i Södertälje. Det är en dålig stämning. Det finns utpekanden, det finns generaliseringar, och vår folkgrupp är utsatt. Jag hoppas att det inte är så, men det blir uppfattningen, och så tolkar även våra medlemmar det, säger han.

Men att kommunen vill ha bort klubben avvisas av kommunstyrelsens ordförande.

– Det är ingen som vill ha bort klubben. Den politiska ledningen i kommunen förstår att det då och då är svårt att betala. Det behöver finnas rättvisa mellan föreningarna. Södertälje är en stor fin idrottsstad med många stora föreningar och det är rimligt att de behandlas någorlunda lika och har ordning och reda i ekonomin, säger Boel Godner till Telgenytt.

Kommunstyrlsens ordförande, Boel Godner(S)
Foto: Lucas T

Betala eller gå under

Assyriskas ordförande visar pressen avbetalningsplanen som skickats från kommunens ekonomidirektör, Erika Svensson. Däremot berättar han att politikerna inte är intresserade av att hitta en lösning. Istället står klubben inför en osäker framtid, med en deadline som närmar sig och kommunens ovillighet att ompröva sin ståndpunkt. Känslan Assyriska får är att kommunen vill att klubben ska betala eller gå under.

– Det enda tjänstemännen sa var att politikerna har sagt att den här avbetalningsplanen inte är aktuell och att de vill ha skulden betald senast den 30 juni, säger Moussa Esa.

– Behandlingen av Assyriska är under all kritik. Jag tycker inte att man sviker i förhandling, och om man nu gör det, så bör man ge en förklaring. Assyriska har visat god vilja att betala och vill betala. Det minsta politikerna kan ge oss är en förklaring. Kommunen kommer till mig och säger att ”det handlar om skattebetalarnas pengar och att vi har ansvar för dem”, men samtidigt hyr de tomma lokaler på Gjuteriet som de betalar 400 000 kronor för varje månad sedan 2022, säger han.

Trots tidigare utmaningar i kommunikationen mellan klubben och kommunen framhåller ordföranden att man är öppen för dialog och samarbete för att nå en lösning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 20:41
Senast uppdaterad: 28 mars 2024 22:56

Tidigare FN-ordförande håller tal i Södertälje

Eli

Jan Eliasson
Pressbild

Socialdemokraterna i Södertälje presenterar Jan Eliasson, med en distingerad bakgrund inom FN, som huvudtalare under årets Första maj-firande

(Annonslänk)

Södertälje ser fram emot att välkomna Jan Eliasson, en av Sveriges mest erfarna diplomater och politiker, till årets Första maj-firande. Som tidigare ordförande i FN:s generalförsamling och FN:s vice generalsekreterare förväntas Eliasson erbjuda djupgående insikter i globala frågor och framhäva vikten av internationell solidaritet och samarbete.

– Vi ser fram emot att välkomna Jan Eliasson som huvudtalare vid årets firande av arbetarrörelsens dag och är övertygade om att hans närvaro kommer att ge extra tyngd åt vårt budskap om att en mer rättvis värld för alla är möjlig, säger Johan Andersson, ordförande för Socialdemokraterna i Södertälje.

Arrangemanget stärks ytterligare av ett antal andra framstående talare, däribland Södertäljebon Sarkis Khatchadourian, som är kandidat till Europaparlamentet, samt kommunstyrelsens ordförande Boel Godner och Johan Andersson.

Deltagarna kan förvänta sig en dag fylld av inspirerande tal, musikaliska uppträdanden och gemenskap, med start i stadsparken kl. 11.30 och efterföljande program på Stora torget från kl. 11.45 där även kaffe erbjuds. Denna dag utgör en unik möjlighet för Södertäljes invånare att engagera sig i såväl lokala som globala frågor, omfamna gemensamma värderingar och fira arbetarrörelsens traditioner.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 18:00
Senast uppdaterad: 28 mars 2024 17:28

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors