Företag i fokus:

Metin Hawsho (L) om Seyfofrågan: ”Det är viktigt att Seyfo får en egen minnesdag”

OM METIN HAWSHO

Metin Hawsho gruppledare (L) kom till Sverige/Södertälje 1976, då han var 8 år gammal, han har även jobbat som lärare i Södertälje skolor drygt 15 år. Metin har även varit egen företagare och har varit medlem i drygt 18 i Liberalerna (tidigare Folkpartiet). Nu har Metin varit heltidspolitiker i drygt 6 år och sitter även i de mest viktiga nämnder och styrelser i Södertälje kommun. Gruppledaren lägger till att han älskar att jobba med samhällsengagemang och politik.

Vi har träffat Liberalernas gruppledare i Södertälje för att prata om den nu mycket aktuella Seyfofrågan.

Ni har ju uppmärksammat Seyfo på sociala medier, varför är det viktigt att lyfta Seyfo?

-För att få upprättelse för de drabbade kristna folkgrupperna det vill säga Syrianer, Assyrier, kaldéer, Armenier och Pontiska Greker . Det är också viktig att stå upp för mänskliga rättigheter och bli en röst för de som dödades under Seyfo. Sista men inte minst är det av stor betydelse att sätta press på Turkiet att respektera mänskliga rättigheter och erkänna folkmordet. 

Sveriges Stadsminister Stefan Lövfen, berättade för Assyria Tv att han skulle lyfta fram Seyfo i Regeringen, vad tycker du om att han inte har gjort det nu när han har suttit som stadsminister i 7 år?

-Socialdemokraterna ängnade sig i åtskilliga år åt att profitera på Seyfofrågan. När sedan statsministern tvärvände och tog avstånd från frågan i direktsändning i tv så blev det en enorm besvikelse bland de drabbade folkgrupperna. Dessutom skapar det politikerförakt när man lovar mer än man kan hålla. 

Vad tycker du man kan gör mer för Seyfo? 

-Det är viktigt att Seyfo får en egen minnesdag och det är den 24/4 i Sverige och hela EU. Uppmärksamma det till yngre generationer så att det inte blir bortglömd

Avser er parti, Liberna att erkänna Seyfo om ni sitter och maktposition?

-Det är viktigt att vi som är Seyfoättlingar jobbar hårt i våra partier för att erkänna SEYFO -frågan även i regeringsställning, säger Metin (L)

Socialdemokraterna lovade väljarna att att erkänna Seyfo medan de satt i opposition, men svek när dom sedan satt i regering. Hur kan ni lova väljarna att ni inte gör detsamma?


-Det är viktigt att inte bara lova inför valen utan jobba systematisk och kontinuerligt för ett erkännande, säger Metin

Ni har ju uppmärksammat Seyfo många gånger på Sociala Medier. Vad är syftet och budskapet ni vill få fram?

 Vi vill belysa frågan, få upp engagemanget kring Seyfo för att den inte blir bortglömd. Det bor hundratusentals Seyfoättlingar i Sverige som berörs av frågan. 

Varför tror du att Sverige inte erkänt folkmordet än? 

-De vill inte stöta sig mot Turkiet. De vill inte riskera att försämra  relationerna med Turkiet, svarar Metin (L)

Tror du att Presidentens erkännande av Seyfo öppnar möjligheten att Sveriges regering gör detsamma ?

Ja, Bidens erkännande är ett viktigt steg i rätt riktning och det kan ge bränsle till Sverige och andra länder att våga erkänna folkmordet.

Tycker du att ett erkännande räcker eller bör man ta efter Frankrike och även förbjuda förnekande av folkmordet ?

I Sverige tror jag det blir kraftlöst att förbjuda folkmordet innan man erkänner det. Första målet bör vara att erkänna Seyfo innan man pratar om att förbjuda förnekande. 

Avslutningsvis lägger även Metin Hawsho (L), att det är viktigt att vi som lever i demokratiska länder och har yttrandefrihet står upp och säger ifrån både när det gäller tidigare begångna och pågående folkmord. Oavsett hur lång tid det har gått så ska alla folkmordsförövare, oberoende var i världen det sker veta att man kommer att för eller senare avkrävas på ansvar.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 27 april 2021 00:00

Just nu: Ännu en spelare lämnar SSK

Henrik Malmström

Efter sex säsonger i SSK lämnar nu Henrik Malmström klubben
Foto: Shamash Oyal

Backen går vidare i sin karriär. Det blev sex säsonger i SSK.

Expressen har tidigare rapporterat det som klart att backen Henrik Malmström lämnar SSK för Västerås till nästa säsong. I skrivande stund är inget officiellt med ny klubb för honom men Södertälje Sportklubb har tackat av spelaren på sin hemsida och i sociala medier.

Malmström kommenterar via klubbens hemsida:

Jag vill verkligen tacka alla i organisationen och alla supportrar för mina 6 säsonger i Sportklubben. Det har varit en ära och jag har alltid känt en stolthet att bära S:et på bröstet. Jag vill även passa på att önska SSK lycka till i framtiden

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 13:20
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 13:40

Så vill kommunen stärka vården – ”Efterlängtat samarbete”

Sjuksköterska

Pressbild: Vardaga

I ett nyskapande samarbete mellan omsorgskontoret och Torekällgymnasiet, lanseras ett traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet denna höst.

För att adressera den akuta bristen på kvalificerad personal inom vård och omsorgssektorn, har omsorgskontoret i samarbete med Torekällgymnasiet initierat ett innovativt traineeprogram.

– Det här är ett efterlängtat samarbete där vi binder ihop elevernas studier på skolan med praktik i de verksamheter där de kan komma att arbeta efter avslutad utbildning.  Extra roligt är det förstås att eleverna erbjuds anställning både under utbildningstiden och efter avslutade studier, säger verksamhetschef gymnasieskolan Carin Caputo, i ett pressmeddelande.

Nytt traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet lanseras på Torekällgymnasiet.
Foto: Shamash Oyal

Detta program, som startar till hösten, syftar till att erbjuda gymnasieelever på vård- och omsorgsprogrammet en praktisk och handledarledd väg in i yrket som undersköterskor. Programmet inkluderar arbetsplatsförlagt lärande inom kommunens verksamheter, möjligheter till avlönad anställning redan under studietiden, samt en tillsvidareanställning efter avslutade studier med godkänd examen.

– Vi behöver säkra bemanningen inom vård och omsorg och attrahera fler till omsorgsyrket. Traineeprogrammet är därför en viktig satsning som kommunen kommer att jobba med över tid, säger omsorgsdirektör Karin Björkryd.

Initiativet svarar mot den minskade intresset för vårdutbildningar och den växande behovet av personal, samtidigt som det bygger en grund för en kompetent och långsiktigt hållbar arbetsstyrka inom vård och omsorg.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors