Företag i fokus:

Metin Hawsho (L) om Seyfofrågan: ”Det är viktigt att Seyfo får en egen minnesdag”

OM METIN HAWSHO

Metin Hawsho gruppledare (L) kom till Sverige/Södertälje 1976, då han var 8 år gammal, han har även jobbat som lärare i Södertälje skolor drygt 15 år. Metin har även varit egen företagare och har varit medlem i drygt 18 i Liberalerna (tidigare Folkpartiet). Nu har Metin varit heltidspolitiker i drygt 6 år och sitter även i de mest viktiga nämnder och styrelser i Södertälje kommun. Gruppledaren lägger till att han älskar att jobba med samhällsengagemang och politik.

Vi har träffat Liberalernas gruppledare i Södertälje för att prata om den nu mycket aktuella Seyfofrågan.

Ni har ju uppmärksammat Seyfo på sociala medier, varför är det viktigt att lyfta Seyfo?

-För att få upprättelse för de drabbade kristna folkgrupperna det vill säga Syrianer, Assyrier, kaldéer, Armenier och Pontiska Greker . Det är också viktig att stå upp för mänskliga rättigheter och bli en röst för de som dödades under Seyfo. Sista men inte minst är det av stor betydelse att sätta press på Turkiet att respektera mänskliga rättigheter och erkänna folkmordet. 

Sveriges Stadsminister Stefan Lövfen, berättade för Assyria Tv att han skulle lyfta fram Seyfo i Regeringen, vad tycker du om att han inte har gjort det nu när han har suttit som stadsminister i 7 år?

-Socialdemokraterna ängnade sig i åtskilliga år åt att profitera på Seyfofrågan. När sedan statsministern tvärvände och tog avstånd från frågan i direktsändning i tv så blev det en enorm besvikelse bland de drabbade folkgrupperna. Dessutom skapar det politikerförakt när man lovar mer än man kan hålla. 

Vad tycker du man kan gör mer för Seyfo? 

-Det är viktigt att Seyfo får en egen minnesdag och det är den 24/4 i Sverige och hela EU. Uppmärksamma det till yngre generationer så att det inte blir bortglömd

Avser er parti, Liberna att erkänna Seyfo om ni sitter och maktposition?

-Det är viktigt att vi som är Seyfoättlingar jobbar hårt i våra partier för att erkänna SEYFO -frågan även i regeringsställning, säger Metin (L)

Socialdemokraterna lovade väljarna att att erkänna Seyfo medan de satt i opposition, men svek när dom sedan satt i regering. Hur kan ni lova väljarna att ni inte gör detsamma?


-Det är viktigt att inte bara lova inför valen utan jobba systematisk och kontinuerligt för ett erkännande, säger Metin

Ni har ju uppmärksammat Seyfo många gånger på Sociala Medier. Vad är syftet och budskapet ni vill få fram?

 Vi vill belysa frågan, få upp engagemanget kring Seyfo för att den inte blir bortglömd. Det bor hundratusentals Seyfoättlingar i Sverige som berörs av frågan. 

Varför tror du att Sverige inte erkänt folkmordet än? 

-De vill inte stöta sig mot Turkiet. De vill inte riskera att försämra  relationerna med Turkiet, svarar Metin (L)

Tror du att Presidentens erkännande av Seyfo öppnar möjligheten att Sveriges regering gör detsamma ?

Ja, Bidens erkännande är ett viktigt steg i rätt riktning och det kan ge bränsle till Sverige och andra länder att våga erkänna folkmordet.

Tycker du att ett erkännande räcker eller bör man ta efter Frankrike och även förbjuda förnekande av folkmordet ?

I Sverige tror jag det blir kraftlöst att förbjuda folkmordet innan man erkänner det. Första målet bör vara att erkänna Seyfo innan man pratar om att förbjuda förnekande. 

Avslutningsvis lägger även Metin Hawsho (L), att det är viktigt att vi som lever i demokratiska länder och har yttrandefrihet står upp och säger ifrån både när det gäller tidigare begångna och pågående folkmord. Oavsett hur lång tid det har gått så ska alla folkmordsförövare, oberoende var i världen det sker veta att man kommer att för eller senare avkrävas på ansvar.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 27 april 2021 00:00

Han donerade hela vinstsumman till välgörenhet

148E203F-829D-4CFF-B42B-F7FB624C7607

Södertäljebon Eli Elias.
Foto: Privata

Efter en svår olycka som nästan kostade honom karriären, har Södertäljebon och kampsportaren Eli Elias gjort en anmärkningsvärd återkomst. Trots sjukhusbesök för njursten och Corona-symptom inför sin senaste match, säkrade Elias en imponerande seger och donerade sedan hela prissumman till barncancerfonden.

Södertäljebon Eli Elias, som sommaren 2021 drabbades av en allvarlig arbetsplatsolycka. När flera trodde att karriären var över lyckades han kämpa sig tillbaka till toppen av sporten han älskar. Hans resa tillbaka har krönts med framgångar, senast vid en gala i Bromma där han stod som segrare för andra gången i rad i sin kampsportskarriär.

Eli Elias besegrade Malmöbaserade kampsportaren, Hamid Tawana, i den tredje ronden.
Foto: Privat

– Det kändes sjukt bra eftersom jag visste att jag inte kunde gå fullt ut på alla cylindrar om man säger så, Eli Elias till Telgenytt.

Inför matchen stötte Elias på flera hinder, inklusive sjukhusbesök för njursten och symtom på Corona. Trots dessa utmaningar steg han in i ringen och mötte Hamid Tawana från Malmö. Efter en tuff och envis kamp kunde Elias i den tredje ronden säkra sin segern.

I en gest av oerhörd generositet valde Elias att donera hela sitt pris, 67 000 kronor, som han erhållit från matchen och sponsorer, till barncancerfonden. Denna handling av välgörenhet visar på en kämpe med ett stort hjärta, som inte bara slåss för egna segrar utan också för att göra skillnad i andra människors liv.

– När det gäller summan och donationen så var det faktiskt något som jag hade lovat mig själv. Efter att jag var inlagd på sjukhus så fick jag träffa en hel del unga människor som gick igenom med en hel del motgångar och andra bekymmer i livets gång. Jag bestämde mig där och då för att göra så gott jag kan bara för att liva upp glädjen ännu mer. Jag är inte i behov utav prispengarna så är det bara. Vill tacka Patrik och Linus som jobbar under Barncancerfonden och som har gjort detta möjligt och alla företag samt sponsorer som har varit en del av resan, tack åter igen, säger Elias.

Eli Elias donerade hela vinstsumman till välgörenhet.
Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 april 2024 14:46
Senast uppdaterad: 1 april 2024 14:46

Gymnasiet i Södertälje banar väg för framtiden

IMG_0181

Foto: Kartor

NTI Gymnasiet står i framkant och banar väg för framtiden. Gymnasiet i Södertälje blir en av de första skolorna att erbjuda AI-kurser redan nästa läsår.

Från och med hösten 2024 kommer gymnasieelever på NTI Gymnasiet i Södertälje att kunna fördjupa sig i artificiell intelligens, tack vare Skolverkets beslut att införa AI som ett nytt ämne. Denna utveckling möjliggör för skolor över hela Sverige att integrera AI-kurser i befintliga utbildningsprogram eller som ett fristående val. För elever inom el- och energi- samt teknikprogrammet i Södertälje, innebär detta en unik möjlighet att ligga i framkant inom teknik och innovation.

– De nya kurserna kommer att ge eleverna möjlighet att ligga i framkant och förhoppningsvis också öka intresset för vidare studier inom teknik och matematik. Det finns en stor nyfikenhet, både bland våra nuvarande elever och bland de elever som söker sig hit till nästa läsår, säger Malin Gustafsson, rektor på NTI Gymnasiet i Södertälje. 

(Annonslänk)

Förberedelserna är redan i full gång, med målet att utrusta eleverna med kunskaper inte bara i AI-teknikens funktioner, utan även dess samhälleliga påverkan och etiska dimensioner. Rektor Malin Gustafsson understryker vikten av dessa kunskaper för framtiden och hur de kan bidra till elevernas förmåga till problemlösning inom olika områden.

NTI Gymnasiets engagemang i teknik och innovation sträcker sig bortom klassrummen, med makerspaces som ger eleverna möjlighet att praktiskt tillämpa och utveckla sina idéer. Skolchef Erik Isakson betonar vikten av detta praktiska lärande för att öka elevernas intresse för teknik och programmering, i hopp om att inspirera fler att välja en framtid inom ingenjörsyrket – ett område där Sverige idag upplever en akut brist.

– Hos oss ska eleverna få chans att tillämpa sina kunskaper i praktiken, inte bara studera ämnena från ett teoretiskt perspektiv. Våra teknikutbildningar blir både relevanta och mer intressanta, samtidigt ger vi våra elever ett försprång inför vidare studier på tekniska högskolor i framtiden, säger Erik Isakson.

Initiativet från NTI Gymnasiet i Södertälje möter inte bara det ökade behovet av tekniskt kunniga yrkespersoner i landet, utan svarar också på det starka intresset för AI bland gymnasieelever. Med dessa nya kurser tar skolan ett viktigt steg mot att förbereda nästa generations arbetskraft för en framtid där AI kommer att spela en central roll.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 april 2024 10:46
Senast uppdaterad: 1 april 2024 11:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors