Företag i fokus:

Andelen heltidsarbetande ökar i Södertälje kommun

Genom att satsa på medarbetarnas kompetensutveckling och hållbara heltidsanställningar ökar andelen heltidsarbetande i Södertälje kommun. Satsningen gör att vi nu har klättrat upp till femte plats bland Sveriges kommuner.

– Vi har kommit en bra bit på vägen i arbetet med att normalisera heltidsarbete i kommunen. För några år sedan hamnade vi på 16:e plats, säger Elof Hansjons, ordförande (S) för personalutskottet.

Satsningen på hållbara heltidsanställningar är en jämställdhetsfråga då deltidsarbete är vanligast inom kvinnodominerade yrken. Deltid ger en lägre inkomst och leder på längre sikt till lägre pension.  

Heltid som norm är även viktigt för att möta den stora kompetensbrist som välfärden står inför. Om fler arbetar mer minskar behovet av nyrekrytering.

Sveriges kommuner och regioner (SKR) och fackförbundet Kommunal är fortsatt överens om att heltid ska vara norm och att kommunernas arbete med frågan förlängs till år 2024.

Femte året i rad som andelen heltidsarbetande ökar

För Södertälje kommun är sysselsättningsgraden för månadsavlönade i snitt 94 procent av en heltidsanställning. Det är nu femte året i rad som andelen heltidsarbetande ökar. Vid en jämförelse av högst andel heltidsarbetande mellan alla 290 kommuner placerar sig Södertälje kommun på en femteplats.

Det är vid omsorgskontoret som lejonparten av kommunens aktiviteter för att öka andelen heltidsarbetande skett.

– En trygg verksamhet för äldre och personer med funktionsnedsättning kräver bra villkor för våra medarbetare. Det finns inga genvägar till att både locka personal till våra arbetsplatser och att man ska välja att stanna. Vi har kommit en bra bit på vägen, men vi har fortfarande ett långsiktigt arbete framför oss, säger Elof Hansjons.

Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun berättar vad som ligger bakom den goda utvecklingen.

– Vi har lagt kraft på att utveckla kompetensen kring schema och bemanning med ett samtidigt fokus på hållbara arbetsvillkor och en förbättrad arbetsmiljö. Vi fortsätter med dialog om hur vi bör förlägga arbetstiden, allt för att kunna möta såväl medarbetarnas behov som behoven hos de vi finns till för.

  • År 2016 kom Kommunal och dåvarande Sveriges kommuner och landsting överens om att alla kommuner skulle ha en handlingsplan för att heltid skulle bli norm till 2021. De områden som Södertäljes lokala handlingsplan innehöll 1) ett tydligt arbetsgivarerbjudande 2) en hållbar heltid 3) kompetensutveckling 4) kontroll och uppföljning.  
  • Kolada är det system där man bl a hittar jämförelser om andel heltidsanställningar (öppnas i nytt fönster).
  • Systemet är upprättat av Rådet för kommunala analyser (RKA) – ett samarbetsorgan mellan staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR).
  • År 2018 hamnade Södertälje på 16:e plats i en liknande jämförelse om andel heltidsanställningar.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 2 maj 2021 00:00

Elbil började brinna mitt under körningen

Olycka

Arkivbild

Under lunchtid på tisdagen utbröt en brand i en elbil på E4:s södergående riktning nära Hölö Mörkö, vilket ledde till polis- och räddningsinsats.

(Annonslänk)

Klockan 12.40 på tisdagen larmades räddningstjänsten om en elbil i brand på E4 söder om Hölö Mörkö. Branden, som startade medan bilen var i rörelse, ledde till att polisen snabbt dirigerades till olycksplatsen för att assistera med trafikavspärrningar och säkerhetsåtgärder.

De inledande rapporterna indikerar att ingen person kom till skada i händelsen. Det framgår dock att bilens motorhuv totalförstördes i branden.

I samband med branden uppstod större trafikstockningar, men fordonet kunde bärgas från platsen en kort stund senare och trafiken kunde återgå till det normala.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 april 2024 13:49
Senast uppdaterad: 2 april 2024 13:54

SMHI varnar för starka vindar och snökaos

Snö tåg

Foto: Alexander Isa

Stockholms län, inklusive Södertälje, står inför en gul vädervarning under tisdagen, med förväntningar om kraftigt snöfall som kan orsaka omfattande trafikstörningar och risk för elavbrott.

En gul vädervarning har utfärdats över Stockholms län för den 2:a april, med prognoser som pekar på ymnigt snöfall, potentiellt uppgående till 15 cm lokalt, och starka vindar. Denna kombination förutspår att medföra signifikanta trafikproblem, inklusive halka, snömodd och dålig sikt, vilket i sin tur kan leda till förseningar och inställda avgångar inom såväl väg-, buss-, tåg-, som flygtrafiken.

Särskilt utsatta blir öppna landskap där snöröjning inte hunnit med eller där trafikolyckor kan begränsa framkomligheten ytterligare. Dessutom varnar man för att områden med luftburna elledningar kan uppleva störningar i både el- och teleförsörjningen, framförallt när temperaturen ligger nära fryspunkten.

Vädret förväntas dra sig österut under natten mot den 3:e april, vilket kan ge en viss lättnad från de mest intensiva snöfallen och vindarna.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 april 2024 09:24
Senast uppdaterad: 2 april 2024 09:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors