Företag i fokus:

Andelen heltidsarbetande ökar i Södertälje kommun

Genom att satsa på medarbetarnas kompetensutveckling och hållbara heltidsanställningar ökar andelen heltidsarbetande i Södertälje kommun. Satsningen gör att vi nu har klättrat upp till femte plats bland Sveriges kommuner.

– Vi har kommit en bra bit på vägen i arbetet med att normalisera heltidsarbete i kommunen. För några år sedan hamnade vi på 16:e plats, säger Elof Hansjons, ordförande (S) för personalutskottet.

Satsningen på hållbara heltidsanställningar är en jämställdhetsfråga då deltidsarbete är vanligast inom kvinnodominerade yrken. Deltid ger en lägre inkomst och leder på längre sikt till lägre pension.  

Heltid som norm är även viktigt för att möta den stora kompetensbrist som välfärden står inför. Om fler arbetar mer minskar behovet av nyrekrytering.

Sveriges kommuner och regioner (SKR) och fackförbundet Kommunal är fortsatt överens om att heltid ska vara norm och att kommunernas arbete med frågan förlängs till år 2024.

Femte året i rad som andelen heltidsarbetande ökar

För Södertälje kommun är sysselsättningsgraden för månadsavlönade i snitt 94 procent av en heltidsanställning. Det är nu femte året i rad som andelen heltidsarbetande ökar. Vid en jämförelse av högst andel heltidsarbetande mellan alla 290 kommuner placerar sig Södertälje kommun på en femteplats.

Det är vid omsorgskontoret som lejonparten av kommunens aktiviteter för att öka andelen heltidsarbetande skett.

– En trygg verksamhet för äldre och personer med funktionsnedsättning kräver bra villkor för våra medarbetare. Det finns inga genvägar till att både locka personal till våra arbetsplatser och att man ska välja att stanna. Vi har kommit en bra bit på vägen, men vi har fortfarande ett långsiktigt arbete framför oss, säger Elof Hansjons.

Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun berättar vad som ligger bakom den goda utvecklingen.

– Vi har lagt kraft på att utveckla kompetensen kring schema och bemanning med ett samtidigt fokus på hållbara arbetsvillkor och en förbättrad arbetsmiljö. Vi fortsätter med dialog om hur vi bör förlägga arbetstiden, allt för att kunna möta såväl medarbetarnas behov som behoven hos de vi finns till för.

  • År 2016 kom Kommunal och dåvarande Sveriges kommuner och landsting överens om att alla kommuner skulle ha en handlingsplan för att heltid skulle bli norm till 2021. De områden som Södertäljes lokala handlingsplan innehöll 1) ett tydligt arbetsgivarerbjudande 2) en hållbar heltid 3) kompetensutveckling 4) kontroll och uppföljning.  
  • Kolada är det system där man bl a hittar jämförelser om andel heltidsanställningar (öppnas i nytt fönster).
  • Systemet är upprättat av Rådet för kommunala analyser (RKA) – ett samarbetsorgan mellan staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR).
  • År 2018 hamnade Södertälje på 16:e plats i en liknande jämförelse om andel heltidsanställningar.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 2 maj 2021 00:00

Kvinna fick för mycket i bidrag – Krävs på återbetalning

Pressblild-forsakringskassan

Pressbild Försäkringskassan

En kvinna i Södertälje har blivit skyldig att återbetala en större summa pengar till Försäkringskassan efter att ha mottagit för mycket i bidrag.

Försäkringskassan har utfärdat en återbetalningskrav till en kvinna född 1973 från Södertälje för att återkräva en överutbetalning. Detta efter en kontrollutredning som avslöjade arbetsinkomster under perioden personen mottog full sjukpenning.

Trots sjukskrivning från juni 2020, visade uppgifter från Skatteverket och arbetsgivaren att den försäkrade arbetat i en omfattning som inte stämde överens med heltids sjukpenning. Försäkringskassan bedömer att personen borde ha insett att ersättningen var felaktig, eftersom det fanns information om arbete och inkomster under den period sjukpenning betalades ut.

Som ett resultat av detta krävs nu återbetalning på totalt 163 443 kronor för tiden 24 januari till 10 december 2023.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 17:30
Senast uppdaterad: 30 mars 2024 16:48

Scania stärker banden med MDU – finansierar ny professur

Scania

Foto: Alexander Isa

Scania intensifierar sitt samarbete med Mälardalens Universitet (MDU) genom att finansiera en professur i produktionsutveckling. – Vi ser detta som ett viktigt steg, säger Lars-Henrik Jörnving.

Som en ledande global leverantör av transportlösningar med ett omfattande närvaro i nästan 100 länder, förnyar Scania sitt engagemang för innovation och hållbarhet genom ett fördjupat samarbete med MDU. Genom att finansiera Monica Bellgrans professur i produktionsutveckling, stärker Scania forskning och utbildning inom hållbar produktion vid universitetet, och bidrar till utvecklingen av industrin i Mälardalen.

Lars-Henrik Jörnving, representant för Scania, betonar vikten av detta samarbete för både företaget och regionen. Initiativet är ett led i Scanias långsiktiga mål att främja hållbar produktion och innovation inom transportsektorn.

(Annonslänk)

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU, har en gedigen bakgrund inom området. Med erfarenhet från både KTH och Volvo CE, där hon inledde sin bana i Eskilstuna och blev adjungerad professor i produktionsutveckling, är Bellgran väl positionerad för att driva framåt universitetets satsningar på innovation.

– Den största delen av Scanias industriella verksamhet återfinns i Sverige, främst i Södertälje. Tillgång till duktiga ingenjörer och den senaste kunskapen inom hållbar produktion är avgörande. Professor Monica Bellgran har under lång tid spelat en avgörande roll för utvecklingen inom området och vi ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med henne nu som professor på MDU, säger Lars-Henrik Jörnving, vice president, Scania.

MDU ser det fördjupade samarbetet med Scania som en gyllene möjlighet att förstärka sitt bidrag till forskning och utbildning inom områden som är avgörande för en hållbar industriell utveckling. Genom Bellgrans ledarskap och Scanias stöd, är universitetet väl rustat för att bidra till den fortsatta utvecklingen av hållbar produktion, inte bara i Mälardalen utan även på en global nivå.

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU.
Foto: Mälardalens Universitet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 15:37
Senast uppdaterad: 30 mars 2024 15:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors