Företag i fokus:

Eric Germundsson ansluter sig till Telgenytt.se

Eric Germundsson, Välkommen till Telgenytt! 

Hur känns det komma tillbaka till journalistiken?
-Tack! Det ska bli riktigt roligt, främst att skriva något positivt om staden. Det ser jag fram emot.

Vad tycker du är det bästa med journalistiken?
Jag tycker att det är ett fantastiskt land vi lever i som har den yttrandefrihet vi har som många andra länder runt om i världen inte har.

Hur känns det efter en lång period komma tillbaka? 
Alla är väl lite minijournalister ’kom ihåg var ni läste ordet först’. Nä men jag har skrivit till och från hela mitt liv, så tekniskt sett har jag aldrig lämnat journalistiken. Men på senare tid så har jag haft ett stort intresse för fotografering. Fokus har väl varit mer där.

Vad är det du helst vill lyfta fram med Södertälje?
Något som jag tror på är att göra Maren mer levande. Maren är ju Södertäljes stadskärna, själ och pulsådra. Ska bli kul att plocka fram det positiva ur stan.

En mer levande stadskärna, hur tänker du då?
Allt från en permanent scen som kan omvandlas till utebio, konstutställning från lokala konstnärer och öppna upp för båtar som på den gamla goda tiden. Kanske en gångbro där mindre båtar kan åka under.
Idag vet vi att Södertälje är hårt kameraövervakat, vilket är väldigt bra. Men gärna lite synligare poliser så folk känner sig trygga. Sedan borde kommunen ta tag i parkeringarna tycker jag. P-skiva med 3-4 timmars gratis parkering skulle definitivt locka ner Södertälje folket.

Du har ju ett väldigt fint CV med lång erfarenhet av nyhet- och nöjsesbranchen där du själv startade en nyhetstiding. Berätta gärna kort om det.


Jag jobbade nog hos LT i 3-4 år. Där jobbade jag med deras nöjesbilaga som hette ”Mycke Nöje” , den kom bara ut på fredagarna. Där hade jag mycket fria händer och kunde skriva om allt från restauranglivet till modereportage. Hade även skvallerspalt som hette krogörat som var uppskattad. Sen jobbade jag för en nöjestidning som hette Nöjesguiden i 2 år, en tidning från Örebro. Men jag och en kompis som heter Anders Nykvist ville göra en bättre tidning, så vi startade en egen.

Hur länge var ni aktiva och hur stor var er tidning egentligen?
Vi körde den i ca 2 år och den var extremt populär! Men det var så himla dyrt med tryckeriet på den tiden och annonsörerna betalade inte alltid så vi la ner den tyvärr.

Det har kommit till vår kännedom att du och Södertälje legenden Björn Borg var goda vänner i yngre dar, stämmer det och isåfall hur god relation hade ni?


Det vilja inte påstå att det stämmer, men bekanta var vi ju absolut. Björn var ju en flitig besökare på nattklubben Alexandra i Stockholm som jag jobbade på för många år sedan. Det va inte bara Björn Borg som var där på den tiden. Jag tog bland annat emot Kungen och gänget från Abba. Väldigt kändistätt på nattklubben Alexandra var det, så det var ju en väldigt fin arbetsplats.

Men stämmer ryktet om att du var Björn Bors första underklädesmodell då?
Var ingen kalsongmodell åt Björn Borg direkt så, utan jag var Cover modell i hans absolut första internationella katalog 1984, dvs den modellen som var med på omslag och med på alla bilder. Det absolut största jobbet man kunde ha då.

Wow, så du var även en professionell modell?
Jag och mina bröder var nog dem mest anlitade modellerna under 15 år i Sverige under 80- och 90-talet. Vi åkte landet runt och blev fotograferade.
Ett av dom roligare jobben vi gjorde ihop som jag minns väl, var ett kalsongmodell jobb åt Aftonbladet. Det var roliga tider det.

Du har en fin historik Eric. Berätta avslutningsvis varför du valde just Telgenytt? 
Jag tycker ni är ett härligt team med rötter i Södertälje vilket jag anser är väldigt bra. Jag är själv född och uppvuxen i Södertälje så för mig är det en självklarhet att kunna bidra med min erfarenhet. Telgenytt har en fin resa framför sig som jag gärna är med på. Sedan har jag alltid haft fria händer när det väl kommer till mina arbeten och det har jag även här, så det ska bli extremt kul att få lyfta fram det fina Södertälje har att erbjuda.

Härligt! Välkommen ännu en gång, vi ser fram emot att samarbeta med dig Eric.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 maj 2021 00:00

Teknologins roll i Scanias monteringsprocess

INCSPON

När du tittar på en nyproducerad Scania-lastbil är det lätt att bara se resultatet av tusentals arbetstimmar, sofistikerad ingenjörskunskap och avancerad teknologi. Mellan de glänsande yttre delarna och den robusta designen, gömmer sig en tillverkningsprocess där precision möter tur, i en symfoni av maskiner och människohänder. Det är en värld där teknologi inte bara underlättar arbetet utan också driver fram innovation och hållbar utveckling.

Robotars precision i monteringsarbetet

I hjärtat av Scanias tillverkning ligger de avancerade robotsystemen – dessa avancerade robotar är programmerade för att exakt montera hjulen, på fordonen. Dessa robotar är utrustade med sensorer och kameror som gör det möjligt för dem att identifiera och placera hjulen på rätt sätt. Från att placera tunga karosseridelar till att montera minutiösa komponenter, utför dessa maskiner uppgifter med en precision som överskrider mänskliga kapaciteter. Denna automatiserade approach frigör tid för arbetarna att fokusera på kvalitetskontroll och finjusteringar, vilket i slutändan höjer produktens kvalitet.

Förutom det fasta monteringsarbetet ger robotarnas programmerbara natur en betydande flexibilitet i produktionslinjen. Detta möjliggör snabba omställningar för att möta förändrade marknadsförhållanden eller introducera nya modeller. Den konstanta utvecklingen av robotteknik, inklusive adaptiv artificiell intelligens och maskininlärning, innebär att robotarna blir allt mer självlärande och självständiga – och på sikt kan de hantera ännu mer komplicerade och varierande uppgifter i monteringsprocessen.

Digitala tvillingar banar väg för innovation

En annan teknologisk framgång är användningen av digitala tvillingar. Dessa virtuella kopior simulerar den fysiska tillverkningsprocessen i realtid, vilket tillåter ingenjörerna att experimentera och förutse hur förändringar i processen kommer att påverka den slutliga produkten. Genom att tillämpa denna teknik kan Scania minska resursslöseri och optimera produktionseffektiviteten utan att riskera faktiska tillverkningskomponenter. Det är en framkantsteknologi som kombinerar det bästa av datavetenskap och tillverkningsteknik för att skapa en mer flexibel och responsiv produktionslinje.

De digitala tvillingarnas roll har också vuxit utöver produktionen till att omfatta produktlivscykeln i sin helhet. Genom att använda data insamlad under hela produktens livstid kan företag retroaktivt analysera och förbättra såväl design som produktionsteknik. Det gör att nästa generation av produkter kan konstrueras med ännu högre effektivitet och precision, vilket visar hur simulering och datavetenskap formar framtidens industri.

Mänskliga insikter styr företagets framgång

Trots en ökande automatisering, förblir människans roll central i Scanias tillverkningsprocess. Arbetare utbildas kontinuerligt för att hantera och övervaka avancerad teknologisk utrustning, vilket speglar en balans mellan människans kreativitet och maskinernas effektivitet. Detta samarbete mellan människa och maskin säkerställer en högkvalitativ produkt, samtidigt som det blir ett levande exempel på framsteg och anpassningsförmåga inom arbetskraften.

Att stärka den mänskliga faktorn i tillverkningsprocessen innebär även att tillsätta kunskap om ergonomi och arbetarskydd. Integrering av intelligenta assistanssystem som varnar för faror eller trötthet, tillsammans med utbildning i hur teknologin bäst utnyttjas, bidrar till en säkrare och mer tillfredsställande arbetsmiljö. Denna symbiotiska relation mellan arbetare och teknologi utgör en hållbar och framåtblickande arbetsplatskultur.

Från ritbord till vägar – hållbarhetens betydelse

Hållbarhet och miljömedvetenhet genomsyrar hela tillverkningskedjan, från val av material till energieffektiva produktionsmetoder. Scanias åtagande att minska sitt miljöavtryck ser man inte minst i deras strävan att integrera hållbarhet i varje steg av produktionsprocessen. Genom att använda återvunna material där det är möjligt och ständigt söka efter energieffektiva lösningar, leder Scania vägen mot en grönare fordonsindustri.

Teknikens framsteg inom fordonstillverkning är inte bara en fråga om att producera mer effektivt – det handlar också om att göra det på ett sätt som är hållbart och ansvarigt. Scanias tillverkningsprocess är ett perfekt exempel på hur innovation kan användas för att uppnå båda dessa mål, med en hälsosam dos av mänsklig insikt och maskinprecision. Detta är framtidens tillverkning, och det är en framtid vi alla kan se fram emot.

Scania visar även sitt hållbarhetsåtagande genom att investera i förnyelsebara energikällor för sin tillverkningsprocess. Genom att anlägga solpaneler, utnyttja vindkraft och till och med överväga geopoliternas varma underflöden för att skapa geotermisk energi, arbetar företaget aktivt för en koldioxidneutral produktion. Dessa ansträngningar kompletterar användningen av miljövänliga material och återvinningsprogram, ytterligare cementerande företagets plats som en ledare i gröna tillverkningsprinciper.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 02:00
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 14:20

INSÄNDARE: KD firar 60 år – Ett parti byggt på oföränderliga värderingar

Anna Syr

Anna Syrjänen, KD
Foto: Södertälje kommun

”Vi Kristdemokrater behövs i svensk politik”, det skriver Kristdemokraternas gruppledare Anna Syrjänen.

I dag, 20 mars 2024, är det 60 år sedan Kristdemokraterna bildades. Det var främst två skäl som fick våra pionjärer att bilda ett nytt politiskt parti. De reagerade starkt på den politiska utvecklingen i Sverige. De drevs av övertygelsen om att kristen människosyn och etik är avgörande för det goda samhällsbygget.

När Kristdemokraterna bildades år 1964 svepte en radikal förändringsvind över Sverige. Det skulle vara slutpratat om normer och fostran. Röster höjdes i stället för en etiskt neutral skola och stat. Ett återkommande krav var att samhället skulle befrias från sådant som förknippades med kristen etik. Bildandet av ett nytt politiskt parti blev därför ett motdrag. Allt sedan 1964 har Kristdemokraterna därför hävdat att det finns vissa värderingar som är värda att kämpa för över tid. Och en allmängiltig uppfattning om vad som är rätt och vad som är fel.

Vår förste partiledare Birger Ekstedt påpekade: “Ju svagare den etiska värdegemenskapen är utvecklad i samhället, desto större risk för gruppmotsättningar och kaotisk samhällsutveckling och desto mer beroende blir samhället av yttre tvångsåtgärder.”

”Sverige behöver en värderingskompass som skiljer rätt”

Alf Svensson som var vår partiledare i 31 år har tydliggjort att vi behöver ett gemensamt etiskt modersmål och att Sveriges etiska modersmål är den judisk-kristna etiken. Vi kristdemokrater hävdar att det finns värderingar som inte är valbara. Egentligen borde detta var en självklarhet. Flera av dagens stora samhällsproblem visar på just detta.

Sverige behöver en värderingskompass som skiljer rätt från fel lika tydligt som öst och väst, syd och nord.

Vi är stolta över vår historia som vilar på två ben; den europeiska antinazistiska och den svenska folkrörelsebakgrunden. Vi Kristdemokrater behövs i svensk politik.

Anna Syrjänen
Gruppledare KD

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 21:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors