Företag i fokus:

Eric Germundsson ansluter sig till Telgenytt.se

Eric Germundsson, Välkommen till Telgenytt! 

Hur känns det komma tillbaka till journalistiken?
-Tack! Det ska bli riktigt roligt, främst att skriva något positivt om staden. Det ser jag fram emot.

Vad tycker du är det bästa med journalistiken?
Jag tycker att det är ett fantastiskt land vi lever i som har den yttrandefrihet vi har som många andra länder runt om i världen inte har.

Hur känns det efter en lång period komma tillbaka? 
Alla är väl lite minijournalister ’kom ihåg var ni läste ordet först’. Nä men jag har skrivit till och från hela mitt liv, så tekniskt sett har jag aldrig lämnat journalistiken. Men på senare tid så har jag haft ett stort intresse för fotografering. Fokus har väl varit mer där.

Vad är det du helst vill lyfta fram med Södertälje?
Något som jag tror på är att göra Maren mer levande. Maren är ju Södertäljes stadskärna, själ och pulsådra. Ska bli kul att plocka fram det positiva ur stan.

En mer levande stadskärna, hur tänker du då?
Allt från en permanent scen som kan omvandlas till utebio, konstutställning från lokala konstnärer och öppna upp för båtar som på den gamla goda tiden. Kanske en gångbro där mindre båtar kan åka under.
Idag vet vi att Södertälje är hårt kameraövervakat, vilket är väldigt bra. Men gärna lite synligare poliser så folk känner sig trygga. Sedan borde kommunen ta tag i parkeringarna tycker jag. P-skiva med 3-4 timmars gratis parkering skulle definitivt locka ner Södertälje folket.

Du har ju ett väldigt fint CV med lång erfarenhet av nyhet- och nöjsesbranchen där du själv startade en nyhetstiding. Berätta gärna kort om det.


Jag jobbade nog hos LT i 3-4 år. Där jobbade jag med deras nöjesbilaga som hette ”Mycke Nöje” , den kom bara ut på fredagarna. Där hade jag mycket fria händer och kunde skriva om allt från restauranglivet till modereportage. Hade även skvallerspalt som hette krogörat som var uppskattad. Sen jobbade jag för en nöjestidning som hette Nöjesguiden i 2 år, en tidning från Örebro. Men jag och en kompis som heter Anders Nykvist ville göra en bättre tidning, så vi startade en egen.

Hur länge var ni aktiva och hur stor var er tidning egentligen?
Vi körde den i ca 2 år och den var extremt populär! Men det var så himla dyrt med tryckeriet på den tiden och annonsörerna betalade inte alltid så vi la ner den tyvärr.

Det har kommit till vår kännedom att du och Södertälje legenden Björn Borg var goda vänner i yngre dar, stämmer det och isåfall hur god relation hade ni?


Det vilja inte påstå att det stämmer, men bekanta var vi ju absolut. Björn var ju en flitig besökare på nattklubben Alexandra i Stockholm som jag jobbade på för många år sedan. Det va inte bara Björn Borg som var där på den tiden. Jag tog bland annat emot Kungen och gänget från Abba. Väldigt kändistätt på nattklubben Alexandra var det, så det var ju en väldigt fin arbetsplats.

Men stämmer ryktet om att du var Björn Bors första underklädesmodell då?
Var ingen kalsongmodell åt Björn Borg direkt så, utan jag var Cover modell i hans absolut första internationella katalog 1984, dvs den modellen som var med på omslag och med på alla bilder. Det absolut största jobbet man kunde ha då.

Wow, så du var även en professionell modell?
Jag och mina bröder var nog dem mest anlitade modellerna under 15 år i Sverige under 80- och 90-talet. Vi åkte landet runt och blev fotograferade.
Ett av dom roligare jobben vi gjorde ihop som jag minns väl, var ett kalsongmodell jobb åt Aftonbladet. Det var roliga tider det.

Du har en fin historik Eric. Berätta avslutningsvis varför du valde just Telgenytt? 
Jag tycker ni är ett härligt team med rötter i Södertälje vilket jag anser är väldigt bra. Jag är själv född och uppvuxen i Södertälje så för mig är det en självklarhet att kunna bidra med min erfarenhet. Telgenytt har en fin resa framför sig som jag gärna är med på. Sedan har jag alltid haft fria händer när det väl kommer till mina arbeten och det har jag även här, så det ska bli extremt kul att få lyfta fram det fina Södertälje har att erbjuda.

Härligt! Välkommen ännu en gång, vi ser fram emot att samarbeta med dig Eric.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 maj 2021 00:00

Lärare i Södertälje prisades för framstående prestationer

B0A52AF5-1305-4395-9612-5C09053DAD36

Foto: Södertälje kommun

Under gårdagen, den 17 augusti, hedrade Utbildningsnämnden lärare i Södertälje genom att tilldela dem utmärkelser för deras betydande bidrag till undervisningen och skolans uppdrag.

Utmärkelsen tilldelas de som har uppnått en tydlig förbättring av undervisningens kvalitet och som har haft en positiv inverkan på elevernas resultat. Utöver detta delar Utbildningsnämnden ut olika utmärkelser under 2023. Dock var torsdagen särskilt minnesvärd då utmärkelserna för årets lärare, årets arbetslag, årets elevhälsoteam och årets elevhälsomedarbetare tilldelades.

Händelsen ägde rum under KUL-dagen (kompetensutvecklingsdag) för grundskolans lärare och KU-dagen (kompetensutvecklingsdag) för gymnasieskolan lärare.

Paulus Lasso och Anna Holmberg, årets lärare. Foto: Södertälje kommun.

”Paulus har på ett utomordentligt sätt utvecklat undervisningen. Hans goda ledarskap och pedagogiska förmåga lyser igenom. Paulus har en god förankring i pedagogisk och didaktisk teori, och omsätter detta i praktik. Han har höga förväntningar på sina elever och erbjuder eleverna fantastisk och relevant stöttning för att alla ska lyckas och lära sig. I Paulus klassrum möter man en tydlig och varierad undervisning med en lärmiljö som är lustfylld och samtidigt meningsfull. Man möter en lärare som med kärlek och respekt arbetar för alla elevers rätt till kunskap och utveckling.”

”Anna har visat goda kunskaper i att anpassa undervisningen utifrån alla elevers förutsättningar. Genom god struktur i undervisningen når eleverna goda resultat. Hennes undervisning utmanar eleverna till att prestera sitt absolut bästa och varje elev får möjlighet att utvecklas. Anna är mycket mån om att skapa goda relationer med elever och vårdnadshavare.”, skriver kommunen i motiveringen.

Ronna grundskola arbetslag åk 1. Årets arbetslag inom grundskola Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

Arbetslaget för årskurs 1 har under året arbetat fokuserat på att se och följa varje enskild elevs utveckling och måluppfyllelse. De har arbetat med att öka kvalitén i undervisningen för att på så sätt höja resultaten. De har ett stort engagemang och en stor nyfikenhet på nya spår och idéer för att uppnå det. Deras positiva anda smittar av sig på alla.
Arbetslagets insats har inte bara lett till högre måluppfyllelse för eleverna utan en fin gemenskap med en Vi-känsla hos eleverna.

Igelsta grundskola arbetslag 9. Årets arbetslag inom grundskola. Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

”Arbetslaget i årskurs 9 har under det här läsåret haft modet att vända blicken inåt och ställa sig de obekväma frågorna kring sitt ledarskap och sin undervisning. Genom forskning, kollegialt lärande och prestigelösa diskussioner kring planering, undervisning och bedömning har våra lärare lyckats höja kvalitén i undervisning på Igelsta grundskolas högstadium på ett föredömligt sätt. Det har lett till att niornas meritvärde och behörighet till gymnasiet har ökat avsevärt. Genom engagemang, motivation och en stark vilja till förändring och utveckling har våra lärare visat och bevisat att man kan skapa de bästa förutsättningarna för att våra elever ska lyckas.”

Utmärkelsen årets elevhälsoteam på gymnasieskolan. Täljegymnasiet arbetslag IA. Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

”Tack vare mentorernas arbete har Tälje IA förbättrat relationerna med elever och deras vårdnadshavare samt utvecklat en trygg och ordnad miljö för varje enskild elev. Behov av stöd uppmärksammas snabbt och eleverna kopplas till rätt elevhälsopersonal utifrån behov. På så vis får eleverna det dagliga stöd de behöver för att gå vidare i sin utveckling mot sina individuella mål.”

Utmärkelsen delades även ut till Helena Rosén på Torekällgymnasiet för att hedra henne som årets elevhälsomedarbetare på gymnasieskolan. Hon var hon dock inte närvarande för att ta emot priset.

”Helenas arbete har bland annat resulterat i att skolans nya café nu har en hälsofrämjande profil samt att eleverna har möjlighet att delta i hälsofrämjande rastaktiviteter som fotboll och pingis. Helena har tillsammans med andra arbetat intensivt med främjande och åtgärdande arbete kring diskriminering och kränkningar och hon är en mycket god förebild för eleverna som alltid bemöts av värme och respekt. Hon är en starkt bidragande orsak till att så många av våra elever uttrycker att de är trygga på skolan.”, skriver kommunen i motivering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 10:44
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 10:44

Misstänkt sexuellt övergrepp på barn på HVB-hem i Järna

balance-6157258_1280

Foto: Pixabay

Ett barn på ett HVB-hem i Järna misstänks ha blivit utsatt för en sexuell handling av ett annat barn på hemmet. Detta har bekräftats efter att boendets biträdande föreståndare vänt sig till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Enligt information till IVO har händelsen ägt rum på ett antroposofiskt HVB-hem, där ett barn misstänks ha blivit utsatt för en sexuell handling av en annan minderårig på boendet.

En ansvarig person på hemmet har kontaktat IVO:s upplysningstjänst och undrade om händelsen bör lex Sarah-anmälas, eftersom olika versioner av händelsen har framförts av barnen.Enligt de rapporterade uppgifterna har hemmet redan polisanmält händelsen till de rättsliga myndigheterna.

Kritik riktats mot verksamheten tidigare.
I fjol påpekade IVO brister i utredning av allvarliga händelser och säkerhetsgarantier för barnen på hemmet, enligt gällande föreskrifter och lex Sarah-bestämmelser.

Bland annat hade två barn, enligt information till IVO, lämnat hemmet utan att personalen var medveten om det vid tre tillfällen under 2022. Vid dessa tillfällen ansåg polisen att boendet inte hade tillräcklig personalstyrka och att de berörda pojkarna inte verkade må helt bra.

Vid ett annat tillfälle riktade Skolinspektionen skarp kritik mot koncernen på grund av brister i tre skolor i Järna förra året. Bland annat lyftes brister fram i hanteringen av kränkande behandling, otillräcklig undervisningstid för eleverna samt avsaknaden av möjlighet att använda digitala hjälpmedel och teknik i undervisningen.

Eleverna separerade
I samband med det misstänkta sexuella övergreppet på barnet har HVB-hemmet som åtgärd separerat barnen. Ett av dem har flyttats till en annan boendeenhet för att undvika att eleverna möts.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 08:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors