Företag i fokus:

Eric Germundsson ansluter sig till Telgenytt.se

Eric Germundsson, Välkommen till Telgenytt! 

Hur känns det komma tillbaka till journalistiken?
-Tack! Det ska bli riktigt roligt, främst att skriva något positivt om staden. Det ser jag fram emot.

Vad tycker du är det bästa med journalistiken?
Jag tycker att det är ett fantastiskt land vi lever i som har den yttrandefrihet vi har som många andra länder runt om i världen inte har.

Hur känns det efter en lång period komma tillbaka? 
Alla är väl lite minijournalister ’kom ihåg var ni läste ordet först’. Nä men jag har skrivit till och från hela mitt liv, så tekniskt sett har jag aldrig lämnat journalistiken. Men på senare tid så har jag haft ett stort intresse för fotografering. Fokus har väl varit mer där.

Vad är det du helst vill lyfta fram med Södertälje?
Något som jag tror på är att göra Maren mer levande. Maren är ju Södertäljes stadskärna, själ och pulsådra. Ska bli kul att plocka fram det positiva ur stan.

En mer levande stadskärna, hur tänker du då?
Allt från en permanent scen som kan omvandlas till utebio, konstutställning från lokala konstnärer och öppna upp för båtar som på den gamla goda tiden. Kanske en gångbro där mindre båtar kan åka under.
Idag vet vi att Södertälje är hårt kameraövervakat, vilket är väldigt bra. Men gärna lite synligare poliser så folk känner sig trygga. Sedan borde kommunen ta tag i parkeringarna tycker jag. P-skiva med 3-4 timmars gratis parkering skulle definitivt locka ner Södertälje folket.

Du har ju ett väldigt fint CV med lång erfarenhet av nyhet- och nöjsesbranchen där du själv startade en nyhetstiding. Berätta gärna kort om det.


Jag jobbade nog hos LT i 3-4 år. Där jobbade jag med deras nöjesbilaga som hette ”Mycke Nöje” , den kom bara ut på fredagarna. Där hade jag mycket fria händer och kunde skriva om allt från restauranglivet till modereportage. Hade även skvallerspalt som hette krogörat som var uppskattad. Sen jobbade jag för en nöjestidning som hette Nöjesguiden i 2 år, en tidning från Örebro. Men jag och en kompis som heter Anders Nykvist ville göra en bättre tidning, så vi startade en egen.

Hur länge var ni aktiva och hur stor var er tidning egentligen?
Vi körde den i ca 2 år och den var extremt populär! Men det var så himla dyrt med tryckeriet på den tiden och annonsörerna betalade inte alltid så vi la ner den tyvärr.

Det har kommit till vår kännedom att du och Södertälje legenden Björn Borg var goda vänner i yngre dar, stämmer det och isåfall hur god relation hade ni?


Det vilja inte påstå att det stämmer, men bekanta var vi ju absolut. Björn var ju en flitig besökare på nattklubben Alexandra i Stockholm som jag jobbade på för många år sedan. Det va inte bara Björn Borg som var där på den tiden. Jag tog bland annat emot Kungen och gänget från Abba. Väldigt kändistätt på nattklubben Alexandra var det, så det var ju en väldigt fin arbetsplats.

Men stämmer ryktet om att du var Björn Bors första underklädesmodell då?
Var ingen kalsongmodell åt Björn Borg direkt så, utan jag var Cover modell i hans absolut första internationella katalog 1984, dvs den modellen som var med på omslag och med på alla bilder. Det absolut största jobbet man kunde ha då.

Wow, så du var även en professionell modell?
Jag och mina bröder var nog dem mest anlitade modellerna under 15 år i Sverige under 80- och 90-talet. Vi åkte landet runt och blev fotograferade.
Ett av dom roligare jobben vi gjorde ihop som jag minns väl, var ett kalsongmodell jobb åt Aftonbladet. Det var roliga tider det.

Du har en fin historik Eric. Berätta avslutningsvis varför du valde just Telgenytt? 
Jag tycker ni är ett härligt team med rötter i Södertälje vilket jag anser är väldigt bra. Jag är själv född och uppvuxen i Södertälje så för mig är det en självklarhet att kunna bidra med min erfarenhet. Telgenytt har en fin resa framför sig som jag gärna är med på. Sedan har jag alltid haft fria händer när det väl kommer till mina arbeten och det har jag även här, så det ska bli extremt kul att få lyfta fram det fina Södertälje har att erbjuda.

Härligt! Välkommen ännu en gång, vi ser fram emot att samarbeta med dig Eric.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 maj 2021 00:00

SMHI varnar för mycket kraftigt regn och åska

A_man_walks_through_heavy_rain_under_an_umbrella_in_Kigali_Rwanda._Emmanuel_Kwizera

Foto: Creative Commons

Efter avslutat oväder är det nu dags för en ny varning från SMHI. Enligt prognosen förväntas Södertälje drabbas av intensivt regn och kraftig åska, vilket kan leda till påverkan på både byggnader och infrastruktur.

Efter en period med svalare temperaturer steg värmen till cirka 25 grader, men nu förväntas temperaturen sjunka. Under tisdagen utfärdade SMHI en gul varning för kommande skyfallsliknande regn och kraftig åska i Stockholms län, inklusive Södertälje.

Prognosen visar att det är svårt att exakt förutse var de mest intensiva skurarna kommer att träffa och hur mycket regn som kommer att falla, men stora mängder regn förväntas på kort tid.

Stora översvämningar drabbade Södertälje sommaren 2022 – Nu varnar SMHI för nya översvämningar

SMHI lyfter varningen om potentiell påverkan på både byggnader och infrastruktur.

– Det finns risk att det kan bli översvämningar i källare, dagvattensystem, vägar och viadukter. Så det är bra att hålla lite koll på väderutvecklingen, särskilt om man vet med sig att man har källare som lätt blir översvämmad, säger meteorologen Linnea Rhen Wittskog till TT.

Varningen är i kraft från klockan 18:00 på tisdagen till klockan 03 under natten.

Läs även: – Här drar stormen ”Hans” in över Södertälje

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 15:48
Senast uppdaterad: 15 augusti 2023 15:48

TELGENYTT AVSLÖJAR: Brister sedan 2019 – Nu sätter Miljökontoret ner foten

Gästhamnen

Södertälje Gästhamn. Foto: Alexander Isa

Efter ett tidigare utsläpp av drivmedel vid Södertälje gästhamn har Tekniska nämnden fått ett föreläggande från Miljökontoret angående den felaktiga installationen av oljeavskiljaren på platsen. Brister i hanteringen har lett till att verksamheten trots varningar och påminnelser har fortsatt i drift.

Den 19 juni 2019 rapporterades ett utsläpp vid Södertälje gästhamn till Miljökontoret. Vid en inspektion samma dag fastställdes att läckaget härstammade från ledningen till drivmedelspumpen för hydrerad vegetabilisk olja. Risken för att drivmedel skulle spridas till omgivande mark och vatten vid påfyllning av behållarna uppmärksammades av Miljönämnden, vilket ledde till att man omedelbart inledde ett ärende för att åtgärda problemen.

Dock dröjde det med att hitta en lösning.

Under hösten 2020 beslutade Miljönämnden att förbjuda Tekniska nämnden att driva Gästhamnen tills bristerna kring risken för drivmedelsspridning åtgärdades.

När båtsäsongen inleddes 2021 möttes båtarna av tomma pumpar vid Södertälje gästhamn.

Den ansvarige personen för att säkerställa behållarna vid gästhamnen var en av kommunens fastighetsförvaltare, Michael Lagerkvist. En nyinstallerad oljeavskiljare, med ett helt nytt system, installerades av PEAB, men vid besiktningen som genomfördes av Foria visade det sig att installationen inte var godkänd. Trots att bristerna i oljeavskiljaren inte hade åtgärdats och installationen inte var godkänd, fortsatte verksamheten under sommaren 2022 och även detta år.

Vid begäran på komplettering hävdade Michael Lagerkvist att han trodde att ärendet var avslutat, men Miljönämnden påpekade att de hade försökt nå honom upprepade gånger och skickat flera påminnelser om att åtgärda bristerna.

Michael Lagerkvist. Foto: Centerpartiet

I september 2022 skickade Miljökontoret ett krav på att få installationsprotokoll för oljeavskiljaren och bekräftelse om två nödstopp installerade på anläggningen, men handlingarna dröjde flera månader. Först den 12 januari i år kom kompletteringarna in, men fortfarande saknades installationskontrollen för att säkerställa att den nya oljeavskiljaren var tät och fungerade korrekt.

Kompletteringen dröjde ytterligare, och i april undrade Lagerkvist varför installationsbesiktningen var nödvändig. Miljökontoret förklarade då att det är ett krav i kommunen vid nyinstallation av oljeavskiljare.

Slutligen, i början av sommaren den 8 juni, mottog Miljökontoret protokollet som visade att oljeavskiljaren inte var godkänd. Därefter fattade Miljökontoret beslutet den 27 juni att utfärda ett föreläggande till kollegorna på Tekniska Nämnden och krävde att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras senast tre veckor efter att tekniska nämnden mottagit beslutet.

”Miljönämnden anser att en installationskontroll av oljeavskiljaren för att säkerställa att den är tät och fungerar korrekt är rimlig,” skriver nämnden i föreläggandet.

Gästhamnens oljeavskiljare. Foto: Alexander Isa

Brevet mottogs av Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare, men kravet på att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras inom tre veckor har dock inte uppfyllts. Enligt Miljökontoret skickades ett mejl från Samhällsbyggnadskontoret den 21 juli där de framförde att de inte skulle uppfylla kravet och begärde uppskov.

I ett mail till Telgenytt berättar Miljökontoret att Lagerkvist och Tekniska nämnden ansökte om 4 veckors förlängning av föreläggandet.

– Tekniska nämnden har inte lämnat in de efterfrågade uppgifterna till miljökontoret. Tekniska nämnden har ansökt om uppskov gällande att lämna in de uppgifter som Miljönämnden förelagt dem om att redovisa för miljökontoret. Miljönämnden har gjort bedömningen att beslutet gäller och kommer därmed inte att ge uppskov på redovisningsdatumet, skriver Hanna Ullström, inspektör på Miljökontoret i Södertälje kommun, i ett mail till Telgenytt.

Telgenytt söker Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 15:15
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 00:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors