Företag i fokus:

Eric Germundsson ansluter sig till Telgenytt.se

Eric Germundsson, Välkommen till Telgenytt! 

Hur känns det komma tillbaka till journalistiken?
-Tack! Det ska bli riktigt roligt, främst att skriva något positivt om staden. Det ser jag fram emot.

Vad tycker du är det bästa med journalistiken?
Jag tycker att det är ett fantastiskt land vi lever i som har den yttrandefrihet vi har som många andra länder runt om i världen inte har.

Hur känns det efter en lång period komma tillbaka? 
Alla är väl lite minijournalister ’kom ihåg var ni läste ordet först’. Nä men jag har skrivit till och från hela mitt liv, så tekniskt sett har jag aldrig lämnat journalistiken. Men på senare tid så har jag haft ett stort intresse för fotografering. Fokus har väl varit mer där.

Vad är det du helst vill lyfta fram med Södertälje?
Något som jag tror på är att göra Maren mer levande. Maren är ju Södertäljes stadskärna, själ och pulsådra. Ska bli kul att plocka fram det positiva ur stan.

En mer levande stadskärna, hur tänker du då?
Allt från en permanent scen som kan omvandlas till utebio, konstutställning från lokala konstnärer och öppna upp för båtar som på den gamla goda tiden. Kanske en gångbro där mindre båtar kan åka under.
Idag vet vi att Södertälje är hårt kameraövervakat, vilket är väldigt bra. Men gärna lite synligare poliser så folk känner sig trygga. Sedan borde kommunen ta tag i parkeringarna tycker jag. P-skiva med 3-4 timmars gratis parkering skulle definitivt locka ner Södertälje folket.

Du har ju ett väldigt fint CV med lång erfarenhet av nyhet- och nöjsesbranchen där du själv startade en nyhetstiding. Berätta gärna kort om det.


Jag jobbade nog hos LT i 3-4 år. Där jobbade jag med deras nöjesbilaga som hette ”Mycke Nöje” , den kom bara ut på fredagarna. Där hade jag mycket fria händer och kunde skriva om allt från restauranglivet till modereportage. Hade även skvallerspalt som hette krogörat som var uppskattad. Sen jobbade jag för en nöjestidning som hette Nöjesguiden i 2 år, en tidning från Örebro. Men jag och en kompis som heter Anders Nykvist ville göra en bättre tidning, så vi startade en egen.

Hur länge var ni aktiva och hur stor var er tidning egentligen?
Vi körde den i ca 2 år och den var extremt populär! Men det var så himla dyrt med tryckeriet på den tiden och annonsörerna betalade inte alltid så vi la ner den tyvärr.

Det har kommit till vår kännedom att du och Södertälje legenden Björn Borg var goda vänner i yngre dar, stämmer det och isåfall hur god relation hade ni?


Det vilja inte påstå att det stämmer, men bekanta var vi ju absolut. Björn var ju en flitig besökare på nattklubben Alexandra i Stockholm som jag jobbade på för många år sedan. Det va inte bara Björn Borg som var där på den tiden. Jag tog bland annat emot Kungen och gänget från Abba. Väldigt kändistätt på nattklubben Alexandra var det, så det var ju en väldigt fin arbetsplats.

Men stämmer ryktet om att du var Björn Bors första underklädesmodell då?
Var ingen kalsongmodell åt Björn Borg direkt så, utan jag var Cover modell i hans absolut första internationella katalog 1984, dvs den modellen som var med på omslag och med på alla bilder. Det absolut största jobbet man kunde ha då.

Wow, så du var även en professionell modell?
Jag och mina bröder var nog dem mest anlitade modellerna under 15 år i Sverige under 80- och 90-talet. Vi åkte landet runt och blev fotograferade.
Ett av dom roligare jobben vi gjorde ihop som jag minns väl, var ett kalsongmodell jobb åt Aftonbladet. Det var roliga tider det.

Du har en fin historik Eric. Berätta avslutningsvis varför du valde just Telgenytt? 
Jag tycker ni är ett härligt team med rötter i Södertälje vilket jag anser är väldigt bra. Jag är själv född och uppvuxen i Södertälje så för mig är det en självklarhet att kunna bidra med min erfarenhet. Telgenytt har en fin resa framför sig som jag gärna är med på. Sedan har jag alltid haft fria händer när det väl kommer till mina arbeten och det har jag även här, så det ska bli extremt kul att få lyfta fram det fina Södertälje har att erbjuda.

Härligt! Välkommen ännu en gång, vi ser fram emot att samarbeta med dig Eric.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 maj 2021 00:00

16-årig pojke dog – LSS-boendet utreddes av polis

polis

Arkivbild: Shamash Oyal

En 16-årig pojke på ett boende enligt LSS i Solberga by, Järna, avled efter att ha fallit från en buss. Polisen har utrett händelsen och meddelar nu att ärendet har lagts ned.

Den tragiska olyckan inträffade under en utflykt den 1 augusti vid väg 57 mot Mölnbo. Under färden upptäckte en medarbetare att en elev hade knäppt upp sitt bälte och bytt plats i bussen. För att kontrollera situationen valde medarbetaren att svänga av vägen för att stanna och saktade ner. Plötsligt hördes ljudet av dörren i mittsektionen som öppnades. Vid en uppskattad körhastighet på cirka 15 km/t föll en 16-årig pojke ut ur bussen och skadades allvarligt.

112 tillkallades och pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men trots livräddande insatser avled pojken senare på sjukhuset.

I samband med olyckan inledde polisen en utredning kring pojkens dödsfall, där misstanken enligt uppgifter till Telgenytt var vållande till annans död. Nu meddelar de att de har utrett händelsen och beslutat att lägga ner ärendet.

– Utredningen visade att det inte begåtts något brott, utan händelsen är en tragisk olycka, säger kommunpolisen, Ann-Kristin Gunnarsson, till Telgenytt.

Vidtagit omedelbara åtgärder.
Efter incidenten har LSS-boendet beslutat att inte tillåta buss- eller biltransporter med barn innan fordonen genomgår en säkerhetskontroll av dörrar och lås.

– Vi utreder och vidtar alla nödvändiga åtgärder för att detta inte ska kunna ske igen. Det är ju något tragisk, fruktansvärt som har inträffat, säger verksamhetschefen Johan Strömgren till Nyhetsbyrån Siren.

Läs även: – Dödsolycka på LSS-boende i Järna – Barn föll ur buss

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 14:56
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 14:56

Kvinna med brandsläckare ingrep mot koranbrännaren

54E1AA01-ADD0-4FAE-B2ED-A24109F2AEA3

Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd / Pexels

Salwan Momika från Järna har återigen bränt en koran under en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad. Denna gång stormades sammankomsten av en kvinna med en brandsläckare.

Salwan Momika brände återigen en koran vid en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad på Lidingö. Då stormade en kvinna och använde en brandsläckare för att släcka den brinnande koranen.

Kvinnan stoppades och omhändertogs snabbt av polis, och evenemanget fortsatte som planerat.

Koranbränningarna har lett till diplomatisk kris, hot från terrorgruppen al-Qaida och en försämrad säkerhetssituation för Sverige. Under torsdagen höjde Sverige terrorhotnivån från nivå 3 till 4. Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, sade Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under gårdagens pressträff.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 11:54
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 11:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors