Företag i fokus:

Eric Germundsson ansluter sig till Telgenytt.se

Eric Germundsson, Välkommen till Telgenytt! 

Hur känns det komma tillbaka till journalistiken?
-Tack! Det ska bli riktigt roligt, främst att skriva något positivt om staden. Det ser jag fram emot.

Vad tycker du är det bästa med journalistiken?
Jag tycker att det är ett fantastiskt land vi lever i som har den yttrandefrihet vi har som många andra länder runt om i världen inte har.

Hur känns det efter en lång period komma tillbaka? 
Alla är väl lite minijournalister ’kom ihåg var ni läste ordet först’. Nä men jag har skrivit till och från hela mitt liv, så tekniskt sett har jag aldrig lämnat journalistiken. Men på senare tid så har jag haft ett stort intresse för fotografering. Fokus har väl varit mer där.

Vad är det du helst vill lyfta fram med Södertälje?
Något som jag tror på är att göra Maren mer levande. Maren är ju Södertäljes stadskärna, själ och pulsådra. Ska bli kul att plocka fram det positiva ur stan.

En mer levande stadskärna, hur tänker du då?
Allt från en permanent scen som kan omvandlas till utebio, konstutställning från lokala konstnärer och öppna upp för båtar som på den gamla goda tiden. Kanske en gångbro där mindre båtar kan åka under.
Idag vet vi att Södertälje är hårt kameraövervakat, vilket är väldigt bra. Men gärna lite synligare poliser så folk känner sig trygga. Sedan borde kommunen ta tag i parkeringarna tycker jag. P-skiva med 3-4 timmars gratis parkering skulle definitivt locka ner Södertälje folket.

Du har ju ett väldigt fint CV med lång erfarenhet av nyhet- och nöjsesbranchen där du själv startade en nyhetstiding. Berätta gärna kort om det.


Jag jobbade nog hos LT i 3-4 år. Där jobbade jag med deras nöjesbilaga som hette ”Mycke Nöje” , den kom bara ut på fredagarna. Där hade jag mycket fria händer och kunde skriva om allt från restauranglivet till modereportage. Hade även skvallerspalt som hette krogörat som var uppskattad. Sen jobbade jag för en nöjestidning som hette Nöjesguiden i 2 år, en tidning från Örebro. Men jag och en kompis som heter Anders Nykvist ville göra en bättre tidning, så vi startade en egen.

Hur länge var ni aktiva och hur stor var er tidning egentligen?
Vi körde den i ca 2 år och den var extremt populär! Men det var så himla dyrt med tryckeriet på den tiden och annonsörerna betalade inte alltid så vi la ner den tyvärr.

Det har kommit till vår kännedom att du och Södertälje legenden Björn Borg var goda vänner i yngre dar, stämmer det och isåfall hur god relation hade ni?


Det vilja inte påstå att det stämmer, men bekanta var vi ju absolut. Björn var ju en flitig besökare på nattklubben Alexandra i Stockholm som jag jobbade på för många år sedan. Det va inte bara Björn Borg som var där på den tiden. Jag tog bland annat emot Kungen och gänget från Abba. Väldigt kändistätt på nattklubben Alexandra var det, så det var ju en väldigt fin arbetsplats.

Men stämmer ryktet om att du var Björn Bors första underklädesmodell då?
Var ingen kalsongmodell åt Björn Borg direkt så, utan jag var Cover modell i hans absolut första internationella katalog 1984, dvs den modellen som var med på omslag och med på alla bilder. Det absolut största jobbet man kunde ha då.

Wow, så du var även en professionell modell?
Jag och mina bröder var nog dem mest anlitade modellerna under 15 år i Sverige under 80- och 90-talet. Vi åkte landet runt och blev fotograferade.
Ett av dom roligare jobben vi gjorde ihop som jag minns väl, var ett kalsongmodell jobb åt Aftonbladet. Det var roliga tider det.

Du har en fin historik Eric. Berätta avslutningsvis varför du valde just Telgenytt? 
Jag tycker ni är ett härligt team med rötter i Södertälje vilket jag anser är väldigt bra. Jag är själv född och uppvuxen i Södertälje så för mig är det en självklarhet att kunna bidra med min erfarenhet. Telgenytt har en fin resa framför sig som jag gärna är med på. Sedan har jag alltid haft fria händer när det väl kommer till mina arbeten och det har jag även här, så det ska bli extremt kul att få lyfta fram det fina Södertälje har att erbjuda.

Härligt! Välkommen ännu en gång, vi ser fram emot att samarbeta med dig Eric.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 maj 2021 00:00

Pålningsarbetet vid Maren tar längre tid än planerat

EAFE39FC-C0B4-49C4-B59B-16B33A24D131

Foto: Alexander Isa

I juni påbörjades pålningsarbetet vid Marenplan för det kommande hotellet, men nu rapporterar Sveriges Radio att arbetet tar längre tid än ursprungligen planerat.

– Det har skett lite på sommaren som gjort att vi inte fått ner exakt så många pålar som vi hade tänkt, säger projektledaren, Anders Braun, till SR.

I centrala Södertälje pågår förberedelserna för att bygga en ny fastighet som ska inkludera ett nytt hotell och flera restauranger. Byggnaden förväntas vara färdigställd under 2025. I samband med byggprojektet hörs ett bankande ljud från betongpålar som hamras ned i marken, hela 30 meter djupt. Sammanlagt kommer 420 pålar att slås ned.

Syftet med denna process är att stabilisera fastigheten, som kommer att resa sig till cirka 16 våningar höjd. Dock har pålningsarbetet, som ursprungligen planerades att pågå till ungefär den 18 augusti, nu förväntats ta längre tid.

– Vi har ett ungefärligt 50-tal kvar. Det är svårt att säga exakt dag. Vi siktade på den 18:e, men vi tror inte att vi är helt klara på fredag. Veckan därpå är vi klara, säger Braun till SR.

När denna fas är avklarad kommer grundläggningen att påbörjas, och den beräknas pågå fram till årsskiftet.

Läs även: – Här är restaurangerna som etableras vid Maren

50-tal pålar kvar. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 14:16
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 14:16

Här är restaurangerna som etableras vid Maren

2022_01_maren-hotell

Restauranger på tre våningsplan. Bild: Fojab.

När Marenhotellet står klart får Södertälje hela sju nya och toppmoderna lyxrestauranger. Nu kan Telgenytt avslöja vilka restaurangkoncept som kommer att etableras i Stadsrums fastighet under hösten 2024.

Våren 2022 påbörjades rivningsarbetet för det nya Marenprojektet, som bland annat kommer att inkludera cirka 200 gästrum, lounge, barer, restauranger, uteservering på en terrass mot Maren, konferensavdelning och en träningsanläggning.

Projektets kronjuvel blir en skybar på våning 16 som, enligt uppgifter till Telgenytt, drivs av Winn Hotel själva och kommer att vara cirka 600 kvadratmeter stor och erbjuda utsikt åt alla håll.

På marknivå, där Ceasars och O´Learys tidigare huserade, etableras fyra stora lyxrestauranger som kommer att variera i storlek mellan 200 och 400 kvadratmeter vardera.

Längst upp på fastigheten byggs en 600 kvadratmeter stor skybar. Bild: Fojab.

Här har fastighetsägaren Stadsrum skrivit avtal med en libanesisk/turkisk restaurang, en sushirestaurang, den napolitanska restaurangen Ciro som erbjuder pizza och pasta, den välkända amerikanska kedjan T.G.I Friday’s samt även sportbar.

Däremot är det inte den välkända O’Learys som återvänder till de nya lokalerna på Marenplan. Enligt uppgifter till Telgenytt etableras istället sportbaren Pitcher’s, som för närvarande inte har bekräftat uppgifterna. Den över 1300 kvadratmeter stora lokalen förväntas inkludera flera bowlingbanor. Pitcher’s kompletteras med en 500 kvadratmeter stor terrass som kommer att erbjuda en vacker utsikt över Marenplan.

På våning två planeras Winn Hotel att öppna sin egen lyxrestaurang med bistro och lounge. Restaurangen kommer att vara ansluten till hotellet och tillgänglig för allmänheten.

Marenprojektet är planerad att stå klart under 2025.

Där Ceasars och O´Lelarys tidigare var placerade etableras fyra stora lyxrestauranger. Bild: Fojab.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 14:16
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 14:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors