Företag i fokus:

Digital Majfest för ungdomar i Södertälje och resten av landet

Fredag den 14 maj mellan 17.00 – 23.00 kommer den digitala Majfesten att genomföras. Det är en rikstäckande digital festival för ungdomar och unga vuxna (12-20 år).

Södertälje är en av 20 orter i Sverige som genomför detta evenemang för att peppa ungdomar att det kommer bli bättre efter pandemin.

För att delta på den digitala Majfesten 2021 så kan du klicka på denna länk för att komma till själva startsidan:

Digitala Majfesten 2021

Ung Fritid Södertälje är en av de som kommer att presentera sina fritidsgårdar. De fritidsgårdarna som är involverade är:

Rösberga Fritidsgård, Västergård Fritidsgård, Hovsjö Fritidsgård, Tajen Fritidsgård, Fornbacka Fritidsgård, Hölö Fritidsgård, Järna Fritidsgård och SBBK Fritidgård

Under kvällen kommer de att bjudas på riksaktuella artister, lokala artister, influencers, Youtubers, band, tävlingar med mera.

Jeano Maalouf en av lokal artisterna i Majfestivalen 2021

En av Södertäljes lokal artist är ingen mindre än Södertäljesonen Jeano. Jeano Maalouf som är 23 år startade sin karriär i musiken tidigt, med hjälp av vänner och uppväxten i Geneta, kunde Jeano stå fast vid sin musikkarriär. Jeano debuterade med låten Diamant Sedan dess fortsatte Jeano skapamusik musik. Södertäljesonen har över 60 Miljoner lyssnare bara på Spotify och över 200 tusen månadslyssnare på Youtube.

Vi har kontaktat Tina Qvinnström, verksamhetsledare för Västergårds Fritidsgård om vad hon tycker om den ”Digitala Majfesten 2021”

-Jag ser fram emot Majfesten, det ska bli jätte spännande. För det första att få visa upp det vi gör inom Ung Fritid Södertälje. Det händer så mycket spännande för våra ungdomar i Södertälje. För det andra har det varit otroligt roligt och lärorikt att få samverka med alla de andra kommunerna som är med i Majfesten. För det tredje vill jag ge en eloge till ungdomsgruppen som har varit reportrar och filmat allt material till Majfesten som är Södertäljes del..

-Jag hoppas på att denna Majfest når ut till så många som bara är möjligt. På så sätt kan vi locka ungdomar i hela kommunen till att komma och delta på våra arrangemang eller besöka våra fritidsgårdar, Säger Tina Qvinnström.

-Vi alla hoppas på att snart få återgå till det ”normala” igen. Då kommer det bli så roligt att få ta emot alla ungdomar på gårdarna igen men även nya ungdomar som hittar hit, Säger Tina Qvinnström, Verksamhetsledare Västergårds fritidsgård.

-Men vi har lärt oss mycket under denna pandemi som till exempel att vi börjar röra oss mera i den digitala världen, på så sätt träffar nya ungdomar som behöver oss trygga vuxna, avslutar Tina Qvinnström.

Årets orter som är involverade

I dag är ett 20-tal orter med. Det handlar om Arvidsjaur, Eskilstuna, Södertälje, Haninge, Lidköping, Malmö, Norrtälje, Skellefteå, Sorsele, Tyresö, Uppsala, Umeå, Vimmerby, Västerås och Örebro fritidsgårdar och Ungdomens hus med. Fler kan komma att sättas in.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 10 maj 2021 00:00

Hade höga förväntningar på sig: ”Jag hade extremt många chanser”

SO10234-scaled-1

Ludwig Blomstrand
Foto: Shamash Oyal

Tillsammans med Sebastian Dyk var Ludwig Blomstrand den spelare som presenterades i samband med att fans och sponsorer samlat in pengar till SSK för att värva de samma.

Förväntningarna var stora men säsongen blev kortare än de båda hade hoppats på.

-Det är klart att det är surt fortfarande, säger Ludwig Blomstrand.

Nu när de olika slutspelen fortfarande är i full gång blir det en än tyngre reminder. Att det är nu det ska vara den bästa tiden på året som hockeyspelare.

-Slutspelet är fortfarande i gång, man hade kunnat göra mycket för att spela hockey nu, säger Blomstrand.

Ni har haft samtal och möten, vad kommer egentligen fram då?

-Det är ju ingen som är nöjd med hur det slutade, det är det som varit det sura. Jag tror att alla är med på den sidan.

-Vi kom inte upp i den nivån som vi hade visat tidigare under säsongen. Vi hade ju en fin grundserie men hade man kunnat sätta fingret på det så hade vi nog kunnat lösa det lite tidigare.
Det gick fort i slutspelet, det var speciellt och ingen som hade tänkt tanken liksom.

Slutet av grundserien var ju en dipp, svårt med målskyttet och Powerplay klickade inte. Tänker att det var något som ni också bar med er in i slutspelet.

-Precis, men känslan var ju i alla fall i de första två matcherna i slutspelet att vi var det bättre laget.

-Att vi hade väldigt mycket kvalificerade målchanser och jag hade extremt många chanser som man måste kapitulera på, så är det ju. Man vinner ju inte matcher om man inte gör mål.

Alla steppar ju upp, målvakterna bli bättre och tätare vilket gör att det krävs lite extra för att göra mål.

-Exakt, det var ju tufft. Vi ledde ju i de tre första matcherna. De gick till övertid och vi torskade dem, vi måste ta mer betalt av chanserna man skapar.

-Jag tycker inte det var något fel på arbetsinsatsen. Match 3 och 4 var kanske lite sämre matcher av oss.

”Blomman” kom tillbaka till SSK med stora förväntningar på sig. Han har historik av att vara en stor målskytt. Därav kommer också krav och förväntningar. 10 mål och sammanlagt 25 poäng skrapade Blomstrand ihop på de matcher 42 matcherna han spelade den här säsongen. En besvikelse, inte minst för honom själv.

-I de bästa av världar skulle man vilja göra mål hela tiden. Men någonstans så hade vi faktiskt i grundserien det väldigt utspritt i målskyttet, vilket är en framgång i sig.

-Det är klart man skulle vilja göra hur mycket mål som helst men det gäller att fortsätta tro på sig själv. Bygga upp och träna på, det är en ny säsong som kommer och då har man förhoppningsvis lärt sig en massa av den säsongen som varit. Att man tar den med sig och blir starkare.

Foto: Shamash Oyal

Vad hittar du hos dig själv som kunde varit bättre när du fått reflektera lite?

-Det är ju framför allt målskyttet, trycka dit lite fler puckar såklart. Det är det främsta, framför allt under slutspelet när jag hade många kvalificerade lägen.

Läs även: Emil Georgsson: ”Presenteras inom en snar framtid”

Södertälje Sportklubb är en klubb som strävar uppåt, att som lag bli bättre för varje år. Som organisation utvecklas på alla områden.
Då blir utvärderingen efter en säsong som inte svarade upp till den sportsliga målbilden extra viktig. Hur tränar man, hur förbereder man sig inför match, kan man ändra sitt mindset till de utmaningar som väntar, osv osv.

-Fysbiten med Grossa är ju världsklass.
Sedan är det ju så att redan efter sista matchen känner man en jäkla revanschlusta. Man vill ju inte göra samma misstag igen.

-Vi är ju några spelare som fortfarande är på kontrakt som varit med om den här resan. Man måste ju lära sig av det. Det blir ju annan typ av hockey i ett slutspel. Och än viktigare där är ju specialteams och vara desperata på lägen man får, då blir mycket vunnet.

Finns det något sätt att jobba på att bli mer jämnare i sitt spel, sin prestation.

-För att bygga en slutspelsrutin så måste man ju vara med och spela den typen av tuffa matcher som de är, där det är mer på spel. På det sättet känns det ju bra att vi är några stycken som är kvar och kan trycka på de bitarna som behövs.

-Alla lag som går till slutspel är ju bra lag, det är mycket tillfälligheter och små saker som avgör en slutspelsserie.

Rent krasst så handlar det ju om att spela som allra bäst hockey i de här matcherna, både som lag och individuellt.

-Så är det ju.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 16:29
Senast uppdaterad: 6 april 2024 16:42

DEBATT: Boel ger ett svar som inte svarar på någonting

Godner-Rosen-Greg

Styrande majoritet i Södertälje.
Foto: Lucas T

Svar på Boel Godner debattinlägg: ”Missvisande och helt felaktiga påståenden”

Boel Godners svar är typiskt för hela vår dialog med kommunen, man kan läsa hennes text men man får inga svar. Godner pratar om självklara sanningar som att ”enskilda föreningars betalningar till kommunen inte är ett politiskt beslut”. Men hon svarar inte på varför hennes tjänstemän säger att beslutet att ta bort vår avbetalningsplan är ”politiskt styrt”.

Sen skriver Godner som om hon pratar till ett barn och pekar återigen ut förvaltningen och tjänstemännen; ”Grundregeln är att man ska betala…” och ”…hanteringen ligger hos förvaltningen” som om vi inte skulle förstå dessa enkla faktum. Men fortfarande inget om att samma förvaltning hävdar att det är ett politiskt beslut som tvingat dem att skrota avbetalningsplanen.

Sen förklarar hon att besöken till föreningarna ska ”visa politiskt stöd till förvaltningens arbete” vilket stämmer till en början eftersom besöket hos oss i april 2022 stöttade tjänstemännen att jobba med vår avbetalningsplan, den som vi fick utkast på i maj 2023. Men sen går Godner bet igen eftersom hon två år senare, mars 2024 tog ett beslut som stoppade tjänstemännens arbete och bröt vår dialog. Hur förklara hon det? Jo genom att skylla på tjänstemännen igen.

”Varför slösa tid och skattebetalarnas pengar”

Sen kommer vi till frågan om rättvisa för alla föreningar i Södertälje. På vilket sätt är det orättvist om vi skulle få hjälp att göra rätt för oss? Den handen borde kommunen sträcka till alla föreningar som råkar hamna i samma situation som vi gjort – det är god rättvisa. Och om det nu handlade om orättvisa eller positiv särbehandling av Assyriska FF varför ens ge oss möjligheten till en två års lång dialog? Varför slösa tid och skattebetalarnas pengar om du anser det vara orättvist mot andra föreningar?

Som ideell förening har Assyriskas framgångar fått hela världen att besöka Södertälje, vi satte staden på fotbollskartan i Sverige. Fotbollsarenan är byggd tack vara dessa framgångar. Stora namn Erik Niva, Björn Ranelid och Mikael Persbrandt har besökt oss för att vara en del av framgångssagan. Vi är en förening som spelat en stor roll i Södertälje och förtjänar inte att bollas mellan er politiker och era tjänstemän, inte heller bli svikna på detta sätt.

Det är viktigare att kväva oss nu när vi ligger ner att hjälpa oss upp på benen.

Ja, det stämmer att Assyriska är en stor och fin klubb – men det betyder inte att våra folkvalda politiker vill hjälpa oss att fortsätta vara det. Era beslut de senaste åren och hanteringen av avbetalningsplanen pekar bara på att ni anser att vår verksamhet är oviktigt för er. Det är viktigare att kväva oss nu när vi ligger ner att hjälpa oss upp på benen. Det har ni tydligt visat, ni kan åtminstone stå för det istället för att skylla på förvaltningen. Eller är det tjänstemännen som hittar på? Ett tydligt svar, ett skriftligt utlåtande på varför dialogen vände är en nödvändighet.

Vill avsluta med att tacka Godner för att hon påminner mig om att det finns två andra partier som stöttar den här riktningen som skadar Assyriska FF. För även om Godner är den som är mest insatt i dialogen, det är hon som följt den närmast och har koll på all historik, så bär ju moderaternas Alexander Rosenberg och miljöpartiets Lars Greger ett lika stort ansvar i detta beslut som hotar Assyriskas existens.

Moussa Esa
Ordförande, Assyriska FF

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 14:10
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors