Företag i fokus:

Nya lättnader av restriktionerna skjuts fram till 1 juni


Statsminister Stefan Löfven meddelar att lättnader av restriktionerna skjuts framåt.

Men från och med 1 juni kommer regeringen och Folkhälsomyndigheten införa en rad förändringar:
Bland annat höjs deltagartaket på en rad evenemang, krogar och restauranger får vara öppet till 22.30 och nöjesparker får öppna.

Samtidigt bedömer Folkhälsomyndigheten att i ”stort kan återgå till ett normalläge i september 2021.”.

Sverige ska kunna återgå till ett normalläge, och lyfta bort samtliga restriktioner och smittskyddsåtgärder, i september, skriver Folkhälsomyndigheten i ett pressmeddelande. 

Under hösten har den skenande smittspridningen klingat av och trycket på vården har minskat så pass att restriktionerna och åtgärderna helt kan avlägsnas, enligt Folkhälsomyndighetens bedömning. 

– Den framtida utvecklingen av pandemin i Sverige är beroende av att vaccinationsarbetet fortsätter som planerat och att vi når en hög vaccinationstäckning i befolkningen, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson i pressmeddelandet. 

Beskedet kommer med brasklappen att bedömningen kan komma att ändras beroende på hur smittspridningen ser ut i grupper som inte har vaccinerats om om nya virusmutationer dyker upp. 

Den 1 juni sker lättnader

Sedan i november har allmänna sammankomster endast fått ha åtta deltagare. Regeringen och Folkhälsomyndigheten har tidigare berättat att målet var att utöka deltagarantalet den 17 maj – om smittläget tillät det. Nu meddelar statsministern att datumet skjuts framåt till den 1 juni.

– Även om vi nu kan se en minskning på nationell nivå, så är smittspridningen kvar på en alldeles för hög nivå, säger Stefan Löfven och fortsätter: 

– Efter avstämning med regionerna kan vi konstatera att vi inte är där i dag. Om vi forsätter kommer vi vara där i närtid. Därför har regeringen fattat beslut att de justerade reglerna för sammankomster ska träda i kraft den 1 juni.

DE NYA REGLERNA 

Den 1 juni ska nya deltagarregler träda i kraft, så att nuvarande deltagartak för om maximalt åtta personer höjs. 


 För inomhusarrangemang utan anvisade sittplatser består taket om åtta personer. Med anvisade sittplatser höjs taket till 50 deltagare. 


 För utomhusarrangemang utan anvisade sittplatser höjs taket till 100 deltagare. Med anvisade sittplatser: 500 deltagare. 


 För tävlingsarrangemang så som motionslopp höjs taket till 150 idrottsutövare. 


Kollo och lägerverksamhet för barn ska åter kunna arrangeras. 


Restauranger får hålla öppet till 22.30 med alkoholservering till 22, i stället för nuvarande stängningstid klockan 20.30. 


Nöjesparker ska kunna öppnas den 1 juni.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 12 maj 2021 00:00

Återvinningsstationen stänger – Sökandet efter ny plats pågår

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Pressbild: FTI

Snart kommer återvinningsstationen på Industrivägen i Hölö att stänga, på grund av att bygglovet löper ut. Telge Återvinning arbetar aktivt för att hitta en ny lämplig plats för stationen.

Invånarna i Hölö står inför en förändring när återvinningsstationen på Industrivägen 1-3, en viktig resurs för återvinning och avfallshantering, tas bort den 17 mars. Orsaken till stängningen är att bygglovet för den nuvarande platsen snart upphör, vilket har tvingat Telge Återvinning att börja leta efter en ny plats för att fortsätta erbjuda tjänsten till områdets invånare.

– För att underlätta sorteringen när stationen försvinner har vi intensifierat vårt arbete med att iordningställa fastighetsnära insamling för dem som bor i flerfamiljshus. Förpackningssortering nära hemmet har de som bor i villa och fritidshus redan genom tjänsten Hemsortering, säger Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.  

(Annonslänk)

Än så länge har sökandet efter en ny lämplig plats inte burit frukt, och invånarna uppmanas att tillfälligt nyttja kringliggande återvinningsstationer. Telge Återvinning betonar vikten av att hitta en ny plats i eller i närheten av Hölö för att minimera obehaget för boende och säkerställa att återvinningstjänster fortfarande är lättillgängliga.

– Så fort vi har hittat en ny plats för återvinningsstationen kommer vi att meddela det på vår hemsida och i våra sociala medier, avslutar Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.

Tills en ny station är på plats, arbetar Telge Bostäder för att informera boende om alternativa återvinningsmöjligheter och uppmuntrar alla att fortsätta sitt återvinningsarbete, trots de tillfälliga omständigheterna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 01:39

Stor polisinsats efter misshandel i Fornhöjden

IMG_D4CFE5363B83-1

Foto: Shamash Oyal

En misshandel rapporterades i Fornhöjden under måndagskvällen, vilket ledde till att flera polisenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

Ett larm om misshandel i Fornhöjden fick polisens uppmärksamhet vid 21-tiden på måndagskvällen. Händelsen ledde till att flera polisenheter snabbt begav sig till platsen för att hantera situationen.

Detaljerna kring skadeläget är än så länge okända, och polisen har inte gett någon officiell information om den drabbades tillstånd.

– En person har misshandlats i Fornhöjden och just nu pågår ett utredningsarbete, mer information har jag inte just nu, säger polisen presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en person omhändertagits i samband med händelsen och förts till polisstationen för vidare utredning. Dessa uppgifter har dock inte bekräftats av polisen, som fortsätter att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Polisen på plats i Fornhöjden under måndagskvällen.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 00:59
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors