Företag i fokus:

Hemma hos familjen Hörling

Bara en liten bilväg från Södertälje, ute i Jumstaberg, möts vi av ett vackert bygge. Uppe på en liten kulle stoltserar Dennis Hörlings mörka villa i trä. 

Här har villan en fin utsikt med ett stort trädäck, för att kunna njuta av solen under fina sommardagar. Men det är inte därför vi är här. Vi är inte här för att njuta av solen, vädret eller det fina trädäcket. Vi är här för att ta en titt på Dennis nya Orangeri. Orangeriet har han själv designat och byggt väldigt vackert och kreativt.

Ett Orangeri är i grund och botten tänkt att användas som ett slags växthus för exotiska träd och frukter, som inte klarar av den hårda vintern i Sverige. Här finns apelsiner och andra citrusfrukter och namnet Orangeri kommer just från ordet apelsin; orange på franska.

Skillnaden mellan ett växthus och ett Orangeri är att det förstnämnda är en plats för odling. I ett Orangeri har man möjlighet till att värma upp rummet och på så vis kan känsliga växter övervintra och överleva den svenska kalla vintern.

På senare år har idéen och intresset, om att bygga ett Orangeri längst husfasaden växt allt större i Sverige. Det har gjorts plats för köksmöbler, rejäla långbord för härliga tillställningar, fåtöljer för att sitta och njuta av en god kopp kaffe och lyssna till det smattrande regnet som slår mot fönsterpartierna. Möjligheterna är oändliga och det vet Dennis Hörling om.

Dennis kompletterade sin villa med att skapa ett fantastiskt uterum, där han kombinerar sitt Orangeri med förvaring för fina växter och för härligt umgänge med familjen.

Här möts vi av gröna växter och mysiga möbler, som är dekorerade med renfjäll. Dennis har verkligen lyckats skapa en magisk miljö, där han kan njuta av en god kopp kaffe med familjen och av utsikten till en bar himmel en härlig sommarkväll.

Det syns på långa vägar att Dennis Hörling är stolt över sitt bygge och det förstår vi självfallet.

Text: ERIC GERMUNDSSON

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 september 2022 13:55

Kommunen bryter mot lagen – ”Ett övervakningssamhälle”

boel

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner(S). Foto: Shamash Oyal

Södertälje kommun bryter mot lagen genom kontinuerliga bakgrundskontroller av de anställda, det menar Fackförbundet som nu ingår i en tvist med kommunen. – Den här utvecklingen leder till ett övervakningssamhälle av värsta sort säger Zandra Michal, avdelningsordförande i Kommunal Stockholms län.

Våren 2022 meddelade kommunstyrelsens ordförande Boel Godner och Elof Hansjons (S) i en debattartikel i SvD att Södertälje kommun inför en av de mest omfattande bakgrundskontrollerna av anställda i landet. Kontrollerna av de anställda ska hålla kriminella borta från kommunen, men enligt Fackförbundet Kommunal, som nu rasar mot Södertälje kommun, strider slagningarna mot lagen.

Sedan kommunen införde bakgrundskontrollerna av samtliga cirka 7 000 anställda har två anmälningar upprättats till Justitieombudsmannen, JO. Den ena anmälan gjordes av en anställd, och den andra gjordes av experten Staffan Olsson som har arbetat med integritetsfrågor i flera decennier.

Enligt facket hävdar de att kommunen överträder GDPR genom att genomföra registerutdrag under icke-tillåtna omständigheter. I registerutdragen kan kommunen se vilka brott personerna har blivit dömda för, men de kan även visa träffar för mindre allvarliga brott där personen endast varit misstänkt utan att det har lett till åtal eller dom. Dessutom utförs insamlingen i samarbete med en extern part.

– Det är orimligt att exempelvis en kock på ett äldreboende som har 20 års prickfri anställning ska få sina personuppgifter spridda på det här sättet. Den här utvecklingen leder till ett övervakningssamhälle av värsta sort, säger Zandra Michal, avdelningsordförande i Kommunal Stockholms län i ett pressmeddelande.

Zandra Michal, avdelningsordförande Kommunal Stockholms län. Foto: Kommunal

Men Södertälje kommunen hävdar att de följer lagen och att de ställer höga krav på det företag som genomför slagningarna.

– Det är kanske tre personer i kommunen som får veta när det är någonting som plingar till. Våra medborgare ska känna sig trygga med att det inte finns anställda som jobbat med brottslighet inom våra verksamheter, säger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner(S) till SR.

Enligt lagen får registerutdrag bara utföras under specifika omständigheter, men Fackförbundet anser att kommunens kontinuerliga övervakning av anställda utan deras samtycke strider mot svensk och europeisk lagstiftning.

Södertälje kommun skjuter upp och förlänger processen.

Kommunal anser nu att de måste ingå en lokal tvisteförhandling på grund av överträdelser av Dataskyddsförordningen. Detta beror på att Södertälje kommun har undvikit att föra en normal dialog med Kommunal. Tidigare har Fackförbundet och Södertälje kommun haft överläggningar angående frågan, men kommunen har upprepade gånger skjutit upp och förlängt processen.

– Vi är chockade över att en kommun behandlar våra medlemmars personuppgifter på det här sättet, säger Zandra Michal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2023 18:30
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 17:04

”Vågade jag så vågar du” – Nu tävlar syskonen i SM i Skydive

8EBE12B1-407E-41D0-BADD-F40CE7D31F7C

Simon Lundgren tävlar i SM i Indoor Skydive. Foto: Privat

SM i Indoor Skydiving arrangeras för sjunde året i rad och äger rum i Stockholm. Bland deltagarna finns 27-åringen Simon Lundgren från Södertälje, som tävlar i lag med sin syster Annika.

Att skriva poesi och spela glädjefyllda melodier är intressen som definierar Södertäljebon, som normalt sett ägnar sina dagar åt att studera för att bli behandlingspedagog. Men när fritiden kommer till hans förfogande, investerar han sina resurser och tid i sin stora passion för fallskärmshoppning och träning i vindtunneln.

När han fick chansen att delta i mästerskapet, som arrangeras av Svenska Fallskärmsförbundet, tvekade han inte att medverka. Tillsammans med sin syster Annika, med vilken han tävlar i lag, befann sig Simon på plats när de två dagarna av SM inom Indoor Skydiving inleddes på fredagen.

– Det är första gången jag och mitt lag Eclipse tävlar inomhus. I somras var vi med i SM för första gången i fallskärmshoppning. Då var vi i Skåne och hoppade från flygplan och gjorde precis samma sak som vi ska göra i helgen i tunneln, fast i himlen.

Tävlingen hålls inomhus i en av Europas högsta vindtunnlar, där syskonen Simon och Annika och trettio andra deltagare tävlar om medaljer i två olika kategorier.

Vad har du för förväntningar?
– Förväntningarna är att prestera på vår högsta nivå. Vi är fortfarande nybörjare och tävlar i rookieklassen, självklart siktar vi på guldet. Långsiktigt vill vi utvecklas till att tävla på högsta nivå i Sverige och även tävla internationellt, säger Simon Lundgren till Telgenytt.

Simon Lundgren, här tillsammans med sin syster och sina lagkamrater. Foto: Privat

Följer pappas fotspår
Under 2020 blev Simon engagerad inom sporten och genomgick fallskärmskursen tillsammans med sin syster. Numera är de lagkamrater och dessutom följer faders fotspår.

– En stor anledning till att vi började hoppa är för att vår pappa hoppade på den gamla goda tiden. Så det har följt med en genom uppväxten. Utsvävande och välkryddade anekdoter gjorde oss nyfikna på fallskärmsvärlden. 

För de som är nyfikna vad skulle du säga är det mest spännande eller unika med Skydiving?

– Både vindtunnel och fallskärmshoppning är fantastiskt roligt. Känner du ett litet sug så greppar du tag i det och anmäler dig till en fallskärmskurs eller åker och testar på att flyga vindtunnel. Tunneln ligger i Bromma och du hittar den om du söker på Bodyflight. För att gå en fallskärmskurs så är du varmt välkommen till min klubb, Stockholms Fallskärmsklubb. Att hoppa ut ur ett flygplan tillsammans med sina kompisar är känsla som är svår att sätta ord på i en kort intervju. Det måste upplevas! Jag kom över min höjdrädsla genom att börja hoppa, vågade jag så vågar du

På lördagseftermiddagen inleds den andra dagen av SM i Indoor Skydive, där de för närvarande leder sin klass. Totalt hann de med sju tävlingsrundor under fredagen och har tre kvar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2023 13:06
Senast uppdaterad: 14 oktober 2023 13:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors