Företag i fokus:

Hemma hos familjen Hörling

Bara en liten bilväg från Södertälje, ute i Jumstaberg, möts vi av ett vackert bygge. Uppe på en liten kulle stoltserar Dennis Hörlings mörka villa i trä. 

Här har villan en fin utsikt med ett stort trädäck, för att kunna njuta av solen under fina sommardagar. Men det är inte därför vi är här. Vi är inte här för att njuta av solen, vädret eller det fina trädäcket. Vi är här för att ta en titt på Dennis nya Orangeri. Orangeriet har han själv designat och byggt väldigt vackert och kreativt.

Ett Orangeri är i grund och botten tänkt att användas som ett slags växthus för exotiska träd och frukter, som inte klarar av den hårda vintern i Sverige. Här finns apelsiner och andra citrusfrukter och namnet Orangeri kommer just från ordet apelsin; orange på franska.

Skillnaden mellan ett växthus och ett Orangeri är att det förstnämnda är en plats för odling. I ett Orangeri har man möjlighet till att värma upp rummet och på så vis kan känsliga växter övervintra och överleva den svenska kalla vintern.

På senare år har idéen och intresset, om att bygga ett Orangeri längst husfasaden växt allt större i Sverige. Det har gjorts plats för köksmöbler, rejäla långbord för härliga tillställningar, fåtöljer för att sitta och njuta av en god kopp kaffe och lyssna till det smattrande regnet som slår mot fönsterpartierna. Möjligheterna är oändliga och det vet Dennis Hörling om.

Dennis kompletterade sin villa med att skapa ett fantastiskt uterum, där han kombinerar sitt Orangeri med förvaring för fina växter och för härligt umgänge med familjen.

Här möts vi av gröna växter och mysiga möbler, som är dekorerade med renfjäll. Dennis har verkligen lyckats skapa en magisk miljö, där han kan njuta av en god kopp kaffe med familjen och av utsikten till en bar himmel en härlig sommarkväll.

Det syns på långa vägar att Dennis Hörling är stolt över sitt bygge och det förstår vi självfallet.

Text: ERIC GERMUNDSSON

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 september 2022 13:55

Nu kan du nominera till kommunens årliga utmärkelse

Södertälje kommun - FOTO.Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Känner du någon person, en förening eller ett företag som aktivt arbetar med hållbarhetsfrågor? Då ska du passa på att nominera ditt förslag till utmärkelsen.

Varje år tilldelas utmärkelsen ”Södertäljes hållbarhetspris” med syfte att uppmärksamma och uppmuntra insatser som främjar hållbar utveckling i kommunen.

År 2022 stod Vårdinge folkhögskola, Brf Manegen och Lebi Skol If som finalister när utmärkelsen skulle delas ut. Samtliga ansågs vara finalister som aktivt arbetar för att främja och arbeta med den hållbara utvecklingen i kommunen. Men Brf Manegen stack ut i sitt arbete med att energieffektivisera och elektrifiera och tilldelades utmärkelsen.

Nomineringen är öppen fram till den 13 november 2023, och vinnaren kommer att presenteras under Södertälje Science Week i början av februari 2024.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2023 12:56
Senast uppdaterad: 13 oktober 2023 12:56

Södertäljebo åtalas – Försökte muta Kriminalvårdare

Kriminalvarden-1

Bild/Montage: Kriminalvården/Alexander Isa

En 19-åring Södertäljebo, som sitter fängslad för en rad andra brott, åtalas för mutbrott. Han misstänks ha försökt muta anställda på en anstalt att smuggla in narkotika mot ekonomisk ersättning.

Det var under sommaren som en man, som satt frihetsberövad på häktet i Östergåker, försökte övertala två kriminalvårdare att smuggla in ”zatla,” som han kallade det, vilket betyder narkotika och är ett vanligt ord som används i hela Nordafrika.

Den 19-årige mannen från Södertälje dömdes i juli till 3 års fängelse för flera brott, inklusive rån, olaga frihetsberövande och människorov. Dessutom har han tidigare blivit dömd för barnpornografibrott.

På häktet i Österåker erbjöd han kriminalvårdarna en månadslön som ekonomisk ersättning mot besväret att smuggla in narkotika, något som kriminalvården istället valde att anmäla. Nu har riksenheten mot korruption väckt åtal mot Södertäljebon, där han misstänks för två fall av givande av muta genom att ha erbjudit kriminalvårdarna otillbörlig förmån i form av en månadslön.

I förhör nekar 19-åringen det misstänkta brottet och menar bland annat att han inte har ekonomiska tillgångar för att kunna erbjuda en månadslön som ersättning.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2023 08:00
Senast uppdaterad: 13 oktober 2023 00:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors