Företag i fokus:

Järna centrum ska bli mer ”Grönt och skönt”

I sommar ska Storgatan i Järna centrum bli en trevligare och mer grönskande plats att vistas på. Gångtrafikanter och cyklister ska ges mer plats och den stora mängd trafik som passerar genom centrum ska varje dag minska. Därför förändrar Södertälje kommun Storgatan genom att göra bilvägen lite ”knixigare” samt placera ut fler blommor och cykelställ, berättar Södertälje kommun på sin hemsida.

Tanken att Järna centrum ska bli mer ”Grönt och skönt” i sommar när kommunen testar att förändra Storgatans utformning för att minska på den stora mängd genomfartstrafik som passerar. I en trafikutredning ser vi att cirka 3000 fordon passerar Storgatan varje dygn och 80-90 procent av dessa är genomfartstrafik som aldrig stannar till i centrum.

Södertälje gör nu denna förändring för att leda om genomfartstrafiken till andra vägar så att Storgatan främst är till för de som faktiskt har ärenden i centrum och stannar till här, säger Lars Neimert, chef för parkering på Samhällsbyggnadskontoret.

– Detta är ett test mellan juni och september. Därefter utvärderar vi testet och nya trafikmätningar kommer ligga till grund för beslut om testet ska permanenteras eller inte, säger Lars Neimert.

Vi stänger inte av gatan. För att få bort genomfartstrafiken blir Storgatan lite krokigare för biltrafiken och gatan möbleras med blommor och cykelställ så att hastigheten sänks markant. Vi uppmuntrar därmed bilister som ska passera genom utan att stanna i centrum, att välja någon av de alternativa vägarna. Det är fortfarande möjligt att köra på gatan, men vi hoppas att denna åtgärd ska göra så att vi får ner antalet förbipasserande fordon i centrum.

– Förhoppningen är att minskad biltrafik inte bara ska leda till att man vill stanna längre i centrum, utan att det även bidrar till ökad varuförsäljning, evenemang, uteserveringar och annat som kan skapa ett folkliv, säger Hanna Klingborg, ordförande i Järna Kommundelsnämnd.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 maj 2021 00:00

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors