Företag i fokus:

Södertälje tingsrätt – Misstänkta för korruption och grovt näringspenningtvätt

Det har nu passerat en vecka sedan 6 personer blev anhållna efter en stor polisinsats i Södertälje. Nästkommande dag släpptes en av dessa, men resterande fem sitter nu häktade efter beslut av Södertälje tingsrätts. Tre mäklare, en revisor och en affärsman sitter häktade misstänkta för grovt näringspenningtvätt om ca 100 miljoner kronor

Misstanke om svarta pengar, fuskrenoveringar, försvunna bygglovshandlingar och flera drabbade bostadsrättsägare som tvingats lämna sina hem efter att en kommunanställd misstänks ha godkänt ombyggnader som inte uppfyller brandkraven, rapporterar DN.

Enligt tidningens källor ska de misstänkta ha satt i system att köpa upp mindre fastigheter, göra lågbudgetrenoveringar och stycka upp husen i bostadsrätter, som sålts med stor vinst via bulvaner.

Till sin hjälp misstänks männen ha haft så kallade ”möjliggörare” på flera viktiga samhällsfunktioner. En av dessa är en kvinnlig anställd på SEB, som nu fått lämna sin anställning.

– Att de misstänka fått hjälp av olika insiders har varit en förutsättning för den brottsliga verksamheten, hävdar en person med insyn i fallet.

En av de fastigheter Ekobrottsmyndighetens fokuserar på i utredning är en K-märkt tegelvilla i Södertälje där tre av sju bostadsrättsinnehavare tvingades under förra veckan lämna sina bostäder på obestämd framtid.

Detta efter att det upptäcktes att lägenheterna inte uppfyller brandkraven vid en inspektion och därför inte får nyttjas som bostäder, enligt tillförordnad samhällsbyggnadsdirektören på Södertälje kommun.

– Folk slängs ut på gatan och riskerar sina pengar för att kommunen är korrupt. Det minsta man kan begära är att de ordnar ersättningsbostäder, men hittills har vi inte ens fått en ursäkt, säger en av dem till tidningen DN

Samtliga fem misstänkta som sitter häktade nekar till brott.

– Vi kommer att överklaga häktningsbeslutet till Svea hovrätt i början av veckan, säger advokat Lars Olof Carlén till DN, som företräder en av de häktade mäklarna.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 maj 2021 00:00

En person påkörd i centrala Södertälje

ambulans

Arkivbild

Vid lunchtid på lördagen ryckte flera räddningsenheter till centrala Södertälje efter larm om att en person hade blivit påkörd. Personen har förts till sjukhus.

Olyckan inträffade vid 12-tiden och skedde på Nygatan i centrala Södertälje mellan en bilist och en gångtrafikant. Både räddningstjänst och polis ryckte snabbt ut till platsen för att bistå med hjälp.

Skadeläget är i nuläget oklart, men enligt räddningstjänsten fick den påkörda personen nödvändig vård på plats togs med för en närmare kontroll.

– Han fördes fördes till sjukhuset med ambulans, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt.

Om föraren i nuläget misstänks för något brott är ännu okän.
– Jag har ännu inte fått en återkoppling, så jag vet inte om en anmälan har upprättats eller om det kommer att göras, säger polisen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 11:16
Senast uppdaterad: 7 oktober 2023 11:16

Södertäljeläraren finalist till Guldäpplets utmärkelse

0D6660FB-BE8B-477D-9583-8C852B430A12

Foto: Shamash Oyal / Guldäpplet

Årligen uppmärksammas förskollärare och lärare från hela landet med lärarpriset Guldäpplet. I år är en av tre finalister Södertäljeläraren Eva Bida från Torekällgymnasiet.

Guldäpplet är ett årligt pris sedan 2002 som tilldelas en eller flera lärare som aktivt använder digitala verktyg för att förbättra och fördjupa undervisningen. Samtidigt fungerar de som inspirationskällor för elever och kollegor på lokal, kommunal och ibland även nationell nivå.

Förra året belönades IKT-nätverket Förskolan i Södertälje med det speciella Guldäpplet-priset för deras framgångsrika insatser inom användningen av digitala verktyg för att främja lärande och utveckling hos förskolebarn.

Nu uppmärksammas Södertälje på nytt när juryn har utsett Eva Bida, lärare i idrott och naturkunskap på Torekällgymnasiet, som en av årets tre finalister.

”Evas nytänkande som lärare är alltid i tiden. Hon omvärldsbevakar och tar in ny teknik i sin undervisning som stödjer eleverna att nå sina mål, allt från pulsband och morgonträning till planeringar och bedömningsmatriser i skolans lärplattform, till olika digitala verktyg för uppföljning av lärandet och undervisningen, som till exempel quiz, redovisningar, kamratbedömning, återkoppling och kompensatoriska verktyg.”, skriver juryn i motiveringen.

Vinnaren kommer att tillkännages under Guldäpplets Dag den 26 oktober i Stockholm och ceremonin kommer även att hållas online.

Läraren Eva Bida arbetar på Torekällgymnasiet i Södertälje. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 12:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors