Företag i fokus:

Södertälje tingsrätt – Misstänkta för korruption och grovt näringspenningtvätt

Det har nu passerat en vecka sedan 6 personer blev anhållna efter en stor polisinsats i Södertälje. Nästkommande dag släpptes en av dessa, men resterande fem sitter nu häktade efter beslut av Södertälje tingsrätts. Tre mäklare, en revisor och en affärsman sitter häktade misstänkta för grovt näringspenningtvätt om ca 100 miljoner kronor

Misstanke om svarta pengar, fuskrenoveringar, försvunna bygglovshandlingar och flera drabbade bostadsrättsägare som tvingats lämna sina hem efter att en kommunanställd misstänks ha godkänt ombyggnader som inte uppfyller brandkraven, rapporterar DN.

Enligt tidningens källor ska de misstänkta ha satt i system att köpa upp mindre fastigheter, göra lågbudgetrenoveringar och stycka upp husen i bostadsrätter, som sålts med stor vinst via bulvaner.

Till sin hjälp misstänks männen ha haft så kallade ”möjliggörare” på flera viktiga samhällsfunktioner. En av dessa är en kvinnlig anställd på SEB, som nu fått lämna sin anställning.

– Att de misstänka fått hjälp av olika insiders har varit en förutsättning för den brottsliga verksamheten, hävdar en person med insyn i fallet.

En av de fastigheter Ekobrottsmyndighetens fokuserar på i utredning är en K-märkt tegelvilla i Södertälje där tre av sju bostadsrättsinnehavare tvingades under förra veckan lämna sina bostäder på obestämd framtid.

Detta efter att det upptäcktes att lägenheterna inte uppfyller brandkraven vid en inspektion och därför inte får nyttjas som bostäder, enligt tillförordnad samhällsbyggnadsdirektören på Södertälje kommun.

– Folk slängs ut på gatan och riskerar sina pengar för att kommunen är korrupt. Det minsta man kan begära är att de ordnar ersättningsbostäder, men hittills har vi inte ens fått en ursäkt, säger en av dem till tidningen DN

Samtliga fem misstänkta som sitter häktade nekar till brott.

– Vi kommer att överklaga häktningsbeslutet till Svea hovrätt i början av veckan, säger advokat Lars Olof Carlén till DN, som företräder en av de häktade mäklarna.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 maj 2021 00:00

Tiktok-stjärnan från Södertälje gör debut i Robinson

Tilander

Foto: TV4/Daniel Sahlberg

”Robinson” gör comeback i TV4 med en ny säsong, där tittarna kommer att få följa 22 deltagare som kämpar om att vinna en prissumma på en halv miljon kronor. Bland dessa deltagare finner vi TikTok-stjärnan och Södertäljebon, Karolina Tilander, 23.

Karolina, som är uppvuxen i Vällingby men bor i Södertälje sedan några år tillbaka, blev känd för sin TikTok-videos som har genererat miljontals visningar och tiotusentals likes.

Hon presenterades som en av deltagarna när höstens upplaga av Robinson startade i måndags, och många känner igen henne från hennes populära ”självscannar på Willys”-video.

Södertäljebon Karolina Tilander. Foto: TV4/Daniel Sahlberg

Men Robinson-äventyret var inte riktigt det Tilander var förberedd på.

På frågan om vilka förväntningar hon hade inför Robinson svarade Tilander skrattande att hon hade missuppfattat programmet och inte förväntade sig ett äventyr i naturen med djur som sällskap.

– Jag hade ingen koll över huvudtaget om vad Robinson var när jag gick in i det. Jag hade missuppfattat det, berättar hon för sina följare på Youtube.

Totalt medverkar 22 deltagare som kämpar om att vinna en prissumma på en halv miljon kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 5 oktober 2023 19:59

Starköl i folköl – återkallas

Systembolaget

Foto: Alexander Isa

Bryggeriet Spendrups återkallar Norrlands guld med alkoholprocent 5,3 procent. Anledningen är en felaktig alkoholhaltangivelse på burkarna, meddelar bolaget på onsdagskvällen.

– Vi har fått in en reklamation där delar av partiet är märkt med fel alkoholhalt. Vi återkallar därför produkten, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Starköl i folköl.
Produkten har enligt bolaget levererats till Systembolag över hela landet. Personer som även har köpt Norrlands Guld med en alkoholhalt på 3,5 procent i 50 centilitersburkar med samma bäst-före-datum uppmanas att ta kontakt med Spendrups konsumentkontakt.

– Spendrups tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade, skriver Spendrups.

Produkten som återkallas är 50 centilitersburkar med bäst-före-datum mellan 2024-09-10 och 2024-09-11.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 oktober 2023 16:49
Senast uppdaterad: 5 oktober 2023 19:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors