Företag i fokus:

Södertälje tingsrätt – Misstänkta för korruption och grovt näringspenningtvätt

Det har nu passerat en vecka sedan 6 personer blev anhållna efter en stor polisinsats i Södertälje. Nästkommande dag släpptes en av dessa, men resterande fem sitter nu häktade efter beslut av Södertälje tingsrätts. Tre mäklare, en revisor och en affärsman sitter häktade misstänkta för grovt näringspenningtvätt om ca 100 miljoner kronor

Misstanke om svarta pengar, fuskrenoveringar, försvunna bygglovshandlingar och flera drabbade bostadsrättsägare som tvingats lämna sina hem efter att en kommunanställd misstänks ha godkänt ombyggnader som inte uppfyller brandkraven, rapporterar DN.

Enligt tidningens källor ska de misstänkta ha satt i system att köpa upp mindre fastigheter, göra lågbudgetrenoveringar och stycka upp husen i bostadsrätter, som sålts med stor vinst via bulvaner.

Till sin hjälp misstänks männen ha haft så kallade ”möjliggörare” på flera viktiga samhällsfunktioner. En av dessa är en kvinnlig anställd på SEB, som nu fått lämna sin anställning.

– Att de misstänka fått hjälp av olika insiders har varit en förutsättning för den brottsliga verksamheten, hävdar en person med insyn i fallet.

En av de fastigheter Ekobrottsmyndighetens fokuserar på i utredning är en K-märkt tegelvilla i Södertälje där tre av sju bostadsrättsinnehavare tvingades under förra veckan lämna sina bostäder på obestämd framtid.

Detta efter att det upptäcktes att lägenheterna inte uppfyller brandkraven vid en inspektion och därför inte får nyttjas som bostäder, enligt tillförordnad samhällsbyggnadsdirektören på Södertälje kommun.

– Folk slängs ut på gatan och riskerar sina pengar för att kommunen är korrupt. Det minsta man kan begära är att de ordnar ersättningsbostäder, men hittills har vi inte ens fått en ursäkt, säger en av dem till tidningen DN

Samtliga fem misstänkta som sitter häktade nekar till brott.

– Vi kommer att överklaga häktningsbeslutet till Svea hovrätt i början av veckan, säger advokat Lars Olof Carlén till DN, som företräder en av de häktade mäklarna.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 maj 2021 00:00

Södertälje en av landets bästa miljökommuner

Rosenberg

Foto: Shamash Oyal

Stort kliv för Södertälje när årets Sveriges miljöbästa kommun presenterades. Förra året hamnade Södertälje på 79:e plats, medan kommunen i år nådde plats 9.

Den 3 oktober lanserades ”Sveriges miljöbästa kommun 2023”-rankingen, en årlig mätning som genomförs av tidningen Aktuell Hållbarhet. På tisdagen presenterades de tio kommuner som utmärkte sig genom att visa högsta nivå av ambition och aktivitet inom miljöområdet. På nionde plats fanns Södertälje kommun som klättrar hela 70 platser.

– Jag känner mig otroligt stolt och glad, det här visar att vi är på rätt väg. Det är ett kvitto på att Södertälje har ett långsiktigt och väl fungerande miljöarbete, säger Alexander Rosenberg (M), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen, Södertälje kommun.

Syftet med denna ranking är att bedöma kommunernas engagemang och insatser när det gäller miljöfrågor. Rankningen grundas på en utförd enkät där 77 procent av kommunerna svarade på 22 frågor och tre uppföljningsfrågor som omfattade olika aspekter såsom transporter, livsmedel, stadsplanering och koldioxidbudgetar.

– Idag kan vi vara glada över denna topplacering, men vi ska inte tappa fokus på det fortsatta arbetet. Vi har en lång resa framför oss för att nå våra mål, säger Alexander Rosenberg (M).

Resultaten från enkäten kombineras med aktuell data från flera olika externa källor, inklusive information från Vattenmyndigheten, SCB, SKR, Boverket, Miljöfordon Sverige och Avfall Sverige.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2023 10:14
Senast uppdaterad: 6 oktober 2023 10:14

(L): Företagen upplever att kommunen konkurrerar med dem

Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho.

Företagen är grunden till all kommunens verksamhet, utan det privata näringslivet hade det inte funnits några skattemedel att fördela. Det är därför mycket oroväckande att Södertälje fortsätter sjunka i Svenskt Näringslivs ranking av kommunernas lokala företagsklimat. Nu ligger kommunen på plats 241 av 290 i landet.

Tyvärr är inte detta ett brott på en i övrigt uppåtgående trend. Sedan 2014 har Södertälje inte legat över plats 200 på rankingen, 2014 låg kommunen på plats 199. 2019 på plats 208. Förra året på plats 240.

Samtidigt som trenden för företagsklimatet gått nedåt har arbetslösheten i kommunen fortsatt vara långt över snittet i riket och snittet i regionen. Det är inte så konstigt att en kommun med dåligt företagsklimat inte lockar arbetsgivare. Bara 26,5% av kommunens företag tycker att företagsklimatet är bra.

Rankingen bedöms genom flera vägda parametrar. I en av parametrarna ligger Södertälje allra sist i riket på plats 290: otryggheten. Södertäljes företagare uppger i högst utsträckning i landet att deras verksamhet hotas och försvåras av att kommunen är otrygg för företagare.

En skillnad i årets ranking gentemot förra året är att företagarna upplever att kommunen i alldeles för hög grad konkurrerar med dem. I den parametern hamnar Södertälje på plats 281 av 290.

Mot denna bakgrund vill jag ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande:

  1. Är majoriteten villiga att vidta några nya åtgärder för att öka tryggheten för näringsidkare i Södertälje kommun, och i så fall vilka?
  1. Vad planerar majoriteten att göra för att kommunen inte ska konkurrera med det privata näringslivet i så hög utsträckning som idag?

Metin Hawsho (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 6 oktober 2023 09:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors