Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Systembolaget vill öppna nytt i Södertälje

2022_05_systembolaget

Foto: Alexander Isa.

Södertälje får tillskott med ytterligare ett Systembolag för att underlätta för många Södertäljebor. Det bekräftade bolagets pressansvarige för Telgenytt.

Det har länge klagats på att Systembolaget inte har etablerat en enhet på östra sidan av staden för att täcka områden som Brunnsäng, Fornhöjden, Östertälje och Viksberg.

Flera personer som Telgenytt har varit i kontakt med har länge trott att ansvaret låg hos Södertälje kommun när det gäller att etablera en ny enhet i staden, men så är inte fallet.

– Det är Systembolaget som beslutar om nya butiker, säger Therese Elmgren, Systembolagets pressansvarige till Telgenytt.

För närvarande har Systembolaget två butiker i Södertälje, en i Lunagallerian och en annan vid Vasa-handelsplats i Geneta.

Det faktum att Systembolaget bara finns i city och vid Geneta har lett till onödiga bilresor för boende i områden som Brunnsäng. Det har i sin tur lett till högre utsläpp för den redan hårt drabbade staden, som har fått kritik för den dåliga luften.

Trafikproblemet vid Mälarbron, Birkakorset och Turingekorset har tidigare fått stark kritik på grund av höga partikelhalter, vilket hotar att stoppa byggandet av cirka 4000 bostäder.

År 2016 beslutade Södertälje kommun att bygga cirka 20 000 nya bostäder. Det målet ser ut att bli svårt att uppnå om inte Södertälje löser trafikproblemet. En snabb åtgärd för att minska trafiken anses vara att etablera ett tredje Systembolag på östra sidan.

Telgenytt har varit i kontakt med Systembolagets pressansvarige Therese Elmgren, som nu bekräftar det som många Södertäljeinvånare har väntat på.

– Vi har beslutat att öppna ännu en butik i Södertälje och letar nu efter läge och lokal för den, berättar Elmgren för Telgenytt.

Ett tredje Systembolag i Södertälje innebär bland annat mindre trängsel, minskad risk för smittspridning och lägre utsläpp av giftiga partiklar från onödiga bilresor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 2 juni 2023 17:29

Bil krockade med stolpe – En person förd till sjukhus

Ambulans

Arkivbild

En bilolycka inträffade tidigt på fredasgmorgoen på Klockarvägen i Södertälje, vilket resulterade i insatser av både polis och ambulans.

Bilolycka ägde rum vid 07-tiden på Klockarvägen i Geneta, vilket ledde till att räddningspersonal från både polis och ambulans kallades till platsen. Av ännu en oklar anledning hade en bil kört in i en stolpe.

Vid en uppdatering klockan 08:00 meddelades att en av de två personer som befann sig i bilen blev förd till sjukhus med ambulans för en kontroll av deras tillstånd.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 12:50
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 12:50

Så inleds Södertäljefestivalen – ”Ett gemensamt budskap”

Festival

Foto: Shamsh Oyal

Nu är dagen äntligen kommen för den efterlängtade Södertäljefestivalen. Invigningen sker med en gemensam musikparad genom staden, ledd av indiska trumgruppen Swarajya.

Södertäljefestivalen 2023 inleds med en gemensam musikparad genom staden, ledd av bland annat indiska trumgruppen Swarajya. Invigningen startar från Saltsjötorget klockan 18:30 och fortsätter genom gågatan till huvudscenen Stora Torget, med tal från både Aljosa Lagumdzija, Södertälje Citys VD, och Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S)

Invigningen på Stora Scenen inkluderar Södertälje-dansgruppen Kuba Dance Company, kända från Talang 2023 där de hedrade staden och fördömde våldet genom sin känsloladdade dans.

Kuba Dance Company. Foto: AlexanderI Isa

– Vi blev både stolta och berörda av Kuba Dance Company under Talang 2023 och kände att det vore perfekt om dessa tjejer även kan inviga Södertäljefestivalen tillsammans med oss. ”Vi har ett gemensamt budskap om att stå upp för det fina i Södertälje, ta hand om varandra och ha roligt tillsammans”, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig, Södertälje City.

Även Talang-finalisten Noor Al Jabiri intar scenen med sin sång som tilldelades en ”golden buzzer”. Före detta framträder Täljerevyn, nykronade svenska mästare i ”sång och musik” från Revy-SM, med numret ”Älskar Min EPA” på Stora Scenen klockan 20:25.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 10:47
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 10:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors