Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Systembolaget vill öppna nytt i Södertälje

2022_05_systembolaget

Foto: Alexander Isa.

Södertälje får tillskott med ytterligare ett Systembolag för att underlätta för många Södertäljebor. Det bekräftade bolagets pressansvarige för Telgenytt.

Det har länge klagats på att Systembolaget inte har etablerat en enhet på östra sidan av staden för att täcka områden som Brunnsäng, Fornhöjden, Östertälje och Viksberg.

Flera personer som Telgenytt har varit i kontakt med har länge trott att ansvaret låg hos Södertälje kommun när det gäller att etablera en ny enhet i staden, men så är inte fallet.

– Det är Systembolaget som beslutar om nya butiker, säger Therese Elmgren, Systembolagets pressansvarige till Telgenytt.

För närvarande har Systembolaget två butiker i Södertälje, en i Lunagallerian och en annan vid Vasa-handelsplats i Geneta.

Det faktum att Systembolaget bara finns i city och vid Geneta har lett till onödiga bilresor för boende i områden som Brunnsäng. Det har i sin tur lett till högre utsläpp för den redan hårt drabbade staden, som har fått kritik för den dåliga luften.

Trafikproblemet vid Mälarbron, Birkakorset och Turingekorset har tidigare fått stark kritik på grund av höga partikelhalter, vilket hotar att stoppa byggandet av cirka 4000 bostäder.

År 2016 beslutade Södertälje kommun att bygga cirka 20 000 nya bostäder. Det målet ser ut att bli svårt att uppnå om inte Södertälje löser trafikproblemet. En snabb åtgärd för att minska trafiken anses vara att etablera ett tredje Systembolag på östra sidan.

Telgenytt har varit i kontakt med Systembolagets pressansvarige Therese Elmgren, som nu bekräftar det som många Södertäljeinvånare har väntat på.

– Vi har beslutat att öppna ännu en butik i Södertälje och letar nu efter läge och lokal för den, berättar Elmgren för Telgenytt.

Ett tredje Systembolag i Södertälje innebär bland annat mindre trängsel, minskad risk för smittspridning och lägre utsläpp av giftiga partiklar från onödiga bilresor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 2 juni 2023 17:29

Växtvandringar i Södertälje med Emilia Rekestad

Garden trädgård växt skog

Foto: Pixabay

Södertälje kommun arrangerar flera tillfällen för invånare som är intresserade av växter och odling. I år välkomnar Samhällsbyggnadskontoret bland annat Emilia Rekestad som leder växtvandringar om ätliga växter vid tre tillfällen.

Södertälje kommun anordnar olika evenemang för att främja kunskap om växter och odling. Efter förra årets succé med trädgårdsexperten Lena Israelsson på Estrad är det nu dags för årets tillställnig.

Det kostnadsfria evenemanget är öppet för alla intresserade, och ingen anmälan behövs. Kommunen erbjuder även en inspirerande föreläsning på Estrad den 13 september av Sara Bäckmo, där hon delar med sig av sina bästa odlingstips och erfarenheter från tio år som grönsaksodlare.

Växtvandringarna, där deltagarna kan lära sig mer om ätbara växter i den offentliga miljön, hålls i olika områden under tre dagar, inklusive centrum, Geneta och Fornhöjden. Vandringarna leds av den erfarna trädgårdsmästaren Emilia Rekestad samtliga dagar.

  • Geneta centrum, 14 augusti kl 18-20. Samling vid ingången till Geneta centrum.
  • Fornhöjden centrum, 2 september kl 11-13. Samling utanför entrén till Tempo.
  • Södertälje centrum, 16 september kl 11-13. Samling utanför Stadshusets entré.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 11:12
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 12:08

Storslagen tillställning när kungen firar 50 år på tronen

Kung-1

Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. Foto: Peter Knutson/Kungliga Hovstaterna

Snart är det fem decennier sedan Kungen, Carl XVI Gustaf, besteg tronen. Detta uppmärksammas med en kortege genom Stockholms city och kulminerar i en enastående jubileumskonsert med svenska stjärnartister.

Den 15 september är det exakt 50 år sedan Carl XVI Gustaf, född den 30 april, blev Sveriges konung och statschef. Han tog över tronen den 15 september 1973 då han efterträdde sin farfar Gustaf VI Adolf.

Dagen inleds, klockan 14:30, med en kortege genom Stockholms city med deltagande av Kungen och Drottningen, och avslutas med en båtfärd från Skeppsholmen till Logårdstrappan. Efter detta väntar en jubileumskonsert vid Slottet på Norrbro, där folkkära artister som Tomas Ledin, Loreen, Magnus Uggla, Molly Sandén och andra kommer att uppträda.

Efter den konserten kommer festligheterna att kulminera i en dansfest på Gustav Adolfs torg som väntas pågå fram till klockan 22:00.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 augusti 2023 21:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors