Företag i fokus:

Anna Merry Khammo- Fick utmärkelser för Årets Elev 2021

Under onsdagen delades utbildningsnämndens utmärkelser ut till lärare, lärarlag och till elever i åk 9 som utmärkt sig särskilt under året.

Det är fjärde gången som utmärkelser delas ut till lärare som tydligt förbättrat kvaliteten i undervisningen och som aktivt arbetat för skolans eller för skolans uppdrag. På grund av den rådande situationen så livesändes årets utmärkelseutdelningen via kommunens facebooksida.

–  Förra året fick vi ställa in på grund av pandemin, men i år ställde vi om och bjöd in alla pristagare och prisutdelare via Teams eftersom vi inte kunde bjuda in alla till stadshuset. Det är fantastiskt att se att lärare, elever och förskolans pedagoger lyckats arbeta så målmedvetet och framgångsrikt trots pandemin, säger Johan Abrahamsson, tf utbildningsdirektör.

Utmärkelserna till niondeklassarna delades ut av utbildningsnämndens ordförande Elof Hansjons (S) som konstaterade:

– Det känns stort och högtidligt att få belöna några fantastiska elever för deras ansträngningar!

Vinnare av Årets elev 2021

En av eleverna som fick en utmärkelse och Årets elev 2021 var Wasaskolans egna Anna Merry Khammo.

Anna Merry Khammo`s motivering för utmärkelsen lyder:

• Har utvecklats under åren, presterat och anammat det svenska språket
• Stark vilja och engagemang till att vilja utvecklas och lära sig
• Hon är ständigt nyfiken och tar till sig all kunskap samt kritik

Anna Merry hur känns det att få det bekräftad att du är vinnare för årets elev 2021 ?

– Jag känner mig glad att jag har gjort den här resan och att jag fick det bekräftelse om det jag har gjort under min tid i Wasaskolan.

Det är ett stort pris, vad har du gjort för att kunna få ett sånt pris?

– Jag tycker man behöver lägga mycket krav på att motivera andra för att kunna känna sig glad.

Anna Merry känner ser och inkludera alla runt om henne. Hon vill att alla ska må bra och stå upp för de svaga som inte har sin röst och som inte hörs, lägger mentorn Hannan Masud.

Berätta lite om din uppstart på din utbildning, hur var den?

-Enligt mig ser jag mig själv som motiverad, jag älskar att se andra motiverade som mig. Det har varit tufft under åren, jag har försökt att motivera andra och att få det bekräftad så ser jag det som någon slags förändring.

Hur kände du under distansen?

– Jag har fått en möjlighet där lärarna möter mig och har delvis närundervisning i skolan, så det har inte varit jobbigt för mig.

Har du något att säga till andra elever runt om i världen?

– Jag vill uppmana till nästa årets elever att inte vara själviskt utan att vara hjälpsamma för att man kommer få en belöning till exempel som Årets elev. Men även inte att få ett pris för det, man kan ju även få beröm och bekräftelse från sina lärare och mentorer.

När Telgenytt träffade Anna deltog, även mentorn Hannan Masud. Vi frågade Hannan om hur det har varit att jobba med Anna under ett par intensiva år. Så berättar Hannan.

-Anna har gjort en fantastisk resa både på det sociala. De går i hand både socialkompetens och kunskapskometens. Hon är även en kamrat där alla vill vara med, hon har egenskapen att vara snäll mot alla.

Avslutningsvis lägger Hannan även till att Wasaskolans rektor och all personal är väldigt stolta över att Anna Merry fick ett sånt pris. Detta pris tillägnas till alla elevers 9or men Anna Merry fick äran att bära priset, säger Hannan Masud

Anna Merry vill tacka alla sina lärare och all personal som har motiverat henne till ett bra jobb, hon vill även tacka sin familj som har stöttat henne.

-Jag vill också ge ett stort tack till Charlotte som är rektor för Wasaskolan som har visat sitt engagemang, lägger Anna Merry till.

Avslutningsvis vill Anna Merry ge utt ett stort tack till sin mentor Hannan Masud, för sitt hjälpande och stöttande.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 28 maj 2021 00:00

Polisen frias för övervåld mot nyårsfirare

FFD699FF-C434-403F-817E-39818FE18071

Foto: Privat/Shamash Oyal

En festlig avrundning av 2023 slutade i dramatik med polisingripande, där deltagare sattes i handfängsel och utsattes för pepparsprej. Trots flera anmälningar om övervåld mot polisen, rapporterar LT att utredningen nu har lagts ner.

(Annonslänk)

Strax efter midnatt på nyårsafton inträffade en dramatisk händelse i Assyriskas kanslilokal, där polisen använde pepparsprej mot barn, äldre och kvinnor under en privat tillställning. Polisen ingrep för att tömma den kommunägda lokalen, med hänvisning till att deltagarna inte fick vistas där efter en angiven tid. Händelsen resulterade i att två personer misstänktes för våld mot tjänsteman.

Dessutom riktades skarp kritik mot kommunen och polisens agerande, som också anmäldes av flera nyårsfirare för övervåld, då flera nyårsfirare utsattes för pepparsprej – inklusive en treåring, en 70-åring och en gravid kvinna.

Men nu rapporterar LT att utredningen mot polisen har lagts ner, men att förundersökningen mot de två personer som misstänks för våld mot tjänsteman fortfarande pågår.

Nyårsfirandet på Södertälje fotbollsarena
Foto: Alexander Isa

– Enligt mig var polisens agerande acceptabelt enligt polislagens tionde paragraf om deras rätt att använda våld. Tack vare polisens kroppskameror har vi en god bild av vad som har hänt och deras agerande stred varken mot nödvändighetsprincipen eller proportionalitetsprincipen, säger chefsåklagaren Nicklas Englund, till tidningen.

På frågan om att barn träffades av pepparsprej svarar chefsåklagaren till LT att det var nödvändigt för situationen, trots riskerna att andra träffades.

– Det finns uppgifter om att folk blev sekundärkontaminerade, men min bedömning var att omständigheterna gjorde det nödvändigt för poliserna att använda OC-spray och att det inte var oproportionerligt trots att det var folk runt omkring som fick den på sig, säger chefsåklagaren till LT

Läs även: Assyriska kritiserar kommunen efter polisens våld

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2024 18:00
Senast uppdaterad: 13 mars 2024 20:33

Återkallelse efter salmonellaupptäckt i blandfärs

Coop

Pressbild: Coop

Livsmedelsföretaget Norvida återkallar John’s blandfärs 500 g efter att salmonella påträffats i en rutinkontroll. Produkten har sålts hos Coop.

(Annonslänk)

En återkallelse har initierats av Norvida för deras produkt John’s blandfärs 500 g, med bäst före-datum den 15/03/2024 och 16/03/2024 på grund av upptäckten av salmonellabakterier. Denna upptäckt gjordes under en rutinmässig egenkontroll utförd av leverantören, vilket har föranlett en omedelbar åtgärd från Norvidas sida att dra tillbaka produkterna från marknaden.

Trots att upphettning av produkten till minst 70 grader Celsius skulle eliminera salmonellabakterien, har Norvida beslutat att inte ta några risker och därför väljer att återkalla alla berörda förpackningar.

Produkten, som har distribuerats genom COOP-butiker, har stoppats från försäljning och kunder som redan har köpt de berörda förpackningarna uppmanas att returnera dem till närmaste COOP-butik för en fullständig återbetalning.

Norvida uttrycker sitt beklagande över de olägenheter detta kan orsaka för deras kunder.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2024 14:02
Senast uppdaterad: 13 mars 2024 16:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors