Företag i fokus:

Anna Merry Khammo- Fick utmärkelser för Årets Elev 2021

Under onsdagen delades utbildningsnämndens utmärkelser ut till lärare, lärarlag och till elever i åk 9 som utmärkt sig särskilt under året.

Det är fjärde gången som utmärkelser delas ut till lärare som tydligt förbättrat kvaliteten i undervisningen och som aktivt arbetat för skolans eller för skolans uppdrag. På grund av den rådande situationen så livesändes årets utmärkelseutdelningen via kommunens facebooksida.

–  Förra året fick vi ställa in på grund av pandemin, men i år ställde vi om och bjöd in alla pristagare och prisutdelare via Teams eftersom vi inte kunde bjuda in alla till stadshuset. Det är fantastiskt att se att lärare, elever och förskolans pedagoger lyckats arbeta så målmedvetet och framgångsrikt trots pandemin, säger Johan Abrahamsson, tf utbildningsdirektör.

Utmärkelserna till niondeklassarna delades ut av utbildningsnämndens ordförande Elof Hansjons (S) som konstaterade:

– Det känns stort och högtidligt att få belöna några fantastiska elever för deras ansträngningar!

Vinnare av Årets elev 2021

En av eleverna som fick en utmärkelse och Årets elev 2021 var Wasaskolans egna Anna Merry Khammo.

Anna Merry Khammo`s motivering för utmärkelsen lyder:

• Har utvecklats under åren, presterat och anammat det svenska språket
• Stark vilja och engagemang till att vilja utvecklas och lära sig
• Hon är ständigt nyfiken och tar till sig all kunskap samt kritik

Anna Merry hur känns det att få det bekräftad att du är vinnare för årets elev 2021 ?

– Jag känner mig glad att jag har gjort den här resan och att jag fick det bekräftelse om det jag har gjort under min tid i Wasaskolan.

Det är ett stort pris, vad har du gjort för att kunna få ett sånt pris?

– Jag tycker man behöver lägga mycket krav på att motivera andra för att kunna känna sig glad.

Anna Merry känner ser och inkludera alla runt om henne. Hon vill att alla ska må bra och stå upp för de svaga som inte har sin röst och som inte hörs, lägger mentorn Hannan Masud.

Berätta lite om din uppstart på din utbildning, hur var den?

-Enligt mig ser jag mig själv som motiverad, jag älskar att se andra motiverade som mig. Det har varit tufft under åren, jag har försökt att motivera andra och att få det bekräftad så ser jag det som någon slags förändring.

Hur kände du under distansen?

– Jag har fått en möjlighet där lärarna möter mig och har delvis närundervisning i skolan, så det har inte varit jobbigt för mig.

Har du något att säga till andra elever runt om i världen?

– Jag vill uppmana till nästa årets elever att inte vara själviskt utan att vara hjälpsamma för att man kommer få en belöning till exempel som Årets elev. Men även inte att få ett pris för det, man kan ju även få beröm och bekräftelse från sina lärare och mentorer.

När Telgenytt träffade Anna deltog, även mentorn Hannan Masud. Vi frågade Hannan om hur det har varit att jobba med Anna under ett par intensiva år. Så berättar Hannan.

-Anna har gjort en fantastisk resa både på det sociala. De går i hand både socialkompetens och kunskapskometens. Hon är även en kamrat där alla vill vara med, hon har egenskapen att vara snäll mot alla.

Avslutningsvis lägger Hannan även till att Wasaskolans rektor och all personal är väldigt stolta över att Anna Merry fick ett sånt pris. Detta pris tillägnas till alla elevers 9or men Anna Merry fick äran att bära priset, säger Hannan Masud

Anna Merry vill tacka alla sina lärare och all personal som har motiverat henne till ett bra jobb, hon vill även tacka sin familj som har stöttat henne.

-Jag vill också ge ett stort tack till Charlotte som är rektor för Wasaskolan som har visat sitt engagemang, lägger Anna Merry till.

Avslutningsvis vill Anna Merry ge utt ett stort tack till sin mentor Hannan Masud, för sitt hjälpande och stöttande.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 28 maj 2021 00:00

Återvinningsstationen stänger – Sökandet efter ny plats pågår

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Pressbild: FTI

Snart kommer återvinningsstationen på Industrivägen i Hölö att stänga, på grund av att bygglovet löper ut. Telge Återvinning arbetar aktivt för att hitta en ny lämplig plats för stationen.

Invånarna i Hölö står inför en förändring när återvinningsstationen på Industrivägen 1-3, en viktig resurs för återvinning och avfallshantering, tas bort den 17 mars. Orsaken till stängningen är att bygglovet för den nuvarande platsen snart upphör, vilket har tvingat Telge Återvinning att börja leta efter en ny plats för att fortsätta erbjuda tjänsten till områdets invånare.

– För att underlätta sorteringen när stationen försvinner har vi intensifierat vårt arbete med att iordningställa fastighetsnära insamling för dem som bor i flerfamiljshus. Förpackningssortering nära hemmet har de som bor i villa och fritidshus redan genom tjänsten Hemsortering, säger Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.  

(Annonslänk)

Än så länge har sökandet efter en ny lämplig plats inte burit frukt, och invånarna uppmanas att tillfälligt nyttja kringliggande återvinningsstationer. Telge Återvinning betonar vikten av att hitta en ny plats i eller i närheten av Hölö för att minimera obehaget för boende och säkerställa att återvinningstjänster fortfarande är lättillgängliga.

– Så fort vi har hittat en ny plats för återvinningsstationen kommer vi att meddela det på vår hemsida och i våra sociala medier, avslutar Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.

Tills en ny station är på plats, arbetar Telge Bostäder för att informera boende om alternativa återvinningsmöjligheter och uppmuntrar alla att fortsätta sitt återvinningsarbete, trots de tillfälliga omständigheterna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 01:39

Stor polisinsats efter misshandel i Fornhöjden

IMG_D4CFE5363B83-1

Foto: Shamash Oyal

En misshandel rapporterades i Fornhöjden under måndagskvällen, vilket ledde till att flera polisenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

Ett larm om misshandel i Fornhöjden fick polisens uppmärksamhet vid 21-tiden på måndagskvällen. Händelsen ledde till att flera polisenheter snabbt begav sig till platsen för att hantera situationen.

Detaljerna kring skadeläget är än så länge okända, och polisen har inte gett någon officiell information om den drabbades tillstånd.

– En person har misshandlats i Fornhöjden och just nu pågår ett utredningsarbete, mer information har jag inte just nu, säger polisen presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en person omhändertagits i samband med händelsen och förts till polisstationen för vidare utredning. Dessa uppgifter har dock inte bekräftats av polisen, som fortsätter att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Polisen på plats i Fornhöjden under måndagskvällen.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 00:59
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors