Företag i fokus:

Finska klasser hotas att stängas, föräldrar upprörda

Förra veckan informerades föräldrar till blivande elever på Stålhamraskolan utav rektor på Sverigefinska förskolan Stålhamraskolan, om att skolan försöker lägga ner dom finska klasserna.

Idag finns två finska klasser (F-3 och 4-6) på Stålhamraskolan Södertälje och nu hotas den finska undervisningen.

Vilket bör vara svårt att få igenom med tanke på skollagen, minoritetslagarna och barnkonventionen, skriver en av föräldrarna.

Under veckan kallades föräldrarna till ett samråd med skolan och kommunen, där frågetecknen bara överflödade och oron blev större. Enligt föräldern hade skolan inga svar om nedstängningen , utav föräldrarnas frågor utan mycket besvarades med tystnad eller att dom inte vet.

Jenna Laakso om stängningen

Vi har tagit kontakt med Jenna Laakso, som är en av föräldrarna som känner sig oroad för just nedstängning av finska klasserna. Så skriver hon ett mail till Telgenytt:

 Varför är det oroväckande att finska klasserna hotas att läggas ner?

-Det som är mest oroväckande är att skolan inte har någon som helst planering hur undervisningen kommer att se ut för dom elever som fått plats i den finska klassen, dom vet inte i dagsläget hur det kommer att genomföras. Det känns inte rätt att dom vill göra detta när eleverna har sökt till denna skola och även fått sina placeringar. Jag hoppas att dom kommer att göra rätt och låta oss föräldrar, föräldrar som har yngre barn som fortfarande går i förskolorna, övriga finska befolkningen i staden och framförallt barnen få säga sitt i detta. Görs inte detta följs inte minoritetslagstiftningarna, skriver Jenna Laakso.

-Södertälje är ett finskt förvaltningsområde och bör därmed värna om den finska kulturen och det finska språket. Läggs dessa klasser ner kommer det i slutändan leda till att finskan dör ut eftersom den inte kan underhållas på samma sätt genom att bara talas i hemmen, skriver Jenna Laakso.

Vad tror du att anledningen är att de lägger ner finska klasserna?

-Dom vill lägga ner klasserna pga. ett lågt elevantal. Dock är det 5 elever som ska börja till hösten och det kommer att vara fler elever än det varit förra läsåret. Vi har även pratat med skolan och kommunen om att marknadsföring skulle kunna hjälpa i detta fall då inte många vet om att dessa klasser finns.

Om finska klassarna läggs ner, Vad kommer ni föräldrar att göra? 

-Först och främst kommer nog ingen av dessa barn vilja gå kvar i Stålhamraskolan eftersom dom inte erbjuder det som vi sökt, då kan man lika gärna gå i en skola som ligger närmre hemmet. Kommunen kommer ju då att få hjälpa oss med detta eftersom det redan är för sent att både ansöka om skolplats och fritidsplats. Möjligtvis kommer elever också att söka sig till skolor utanför kommunen för att få den finska undervisningen, Skriver Jenna

Placera elever till vanlig klass

Enligt uppgifter till Telgenytt vill skolan placera eleverna som går i förskoleklassen till en vanlig klass där det ska finnas en förskollärare som är finsktalande men undervisningen kommer inte att kunna bedrivas på finska då majoriteten av eleverna i klassen inte kommer att förstå.

Övriga årskurser kommer att slås samman till årskurs 1-6 vilket skolan själva säger missgynnar elevers lärande och utveckling.

Beslut ska fattas av utbildningsnämnden den 17 juni och alla har inte ens fått en chans att få fram sina synpunkter och åsikter.

Elof Hansjons om nedstängningen

Vi har kontaktat Elof Hansjons, Ordförande Utbildningsnämnden, om nedstängningen.

Vad är anledningen att Stålhamraskolan lägger ner de finska klasserna?

-Inget beslut är ännu fattat. Just nu pågår det samråd angående hur den finskspråkiga undervisningen ska organiseras på Stålhamraskolan. Det främsta skälet är att verksamheten i genomsnitt lockat två elever per årskurs de senaste åren, vilket påverkat strukturen för undervisningen. Dessa klasser har en lång tradition i Södertälje. När många andra kommuner har lagt ner sina finskspråkiga klasser har Södertälje kommun hållit fast vid dem och de har betytt mycket för vår kommun och för eleverna och deras familjer.

Hur kommer ni göra om klasserna läggs ner och elever går i en vanlig klass? 

-Det pågår samråd om detta. Det ska finnas hög kvalitet och god tillgång till undervisning i och på det finska språket. Ambitionen är att det ska finnas hög kvalitet även utifrån ett ämnesperspektiv. Det är det som ses över. Beslutsunderlag kommer därefter att tas fram till utbildningsnämnden. Verksamheten ska organiseras utifrån att Södertälje är ett finskt förvaltningsområde och att det ska finnas bra möjligheter för finska i undervisningen.

Södertäljes enda estetiska gymnasiet, Wendela Hebbegymnasiet, kommer att läggas ned på grund av att det är för få som söker, är det samma problem i Stålhamraskolan?  

-Det finns en viktig skillnad på vad som förväntas av oss, nämligen att Södertälje är ett finskt förvaltningsområde och därmed ska vi erbjuda förstärka möjligheter för elever att växa upp med finska språket. Gymnasieskolan är en frivillig skolform och det finns inget krav på att vi ska erbjuda några särskilda program i kommunen. Grundproblemet är dock liknande, nämligen att vi behöver anpassa våra verksamheter till det som elever och deras familjer efterfrågar. När det är ett lågt söktryck behöver verksamheterna anpassas.

I en insändare till LT, skriver en av föräldrarna om ett förslag:

”Mitt förslag är, att vi grundar fler liknande kommunala och enskilda förskolor och språkklasser. Låt oss säga nej till gårdagens tråkiga integration och ja till dagens och framtidens glada integration! Låt oss säga ett kraftfullt nej till avskaffandet av Stålhamraskolans finska klasser!”

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 december 2022 11:52

INSÄNDARE: Inför ytterligare en fri parkering i stadskärnan

Tage Gripenstam

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare.
Foto: Shamash Oyal

Sedan 2 april har det införts nya parkeringsregler vid parkeringarna vid Torekällskolan och Sorbonne,två parkeringar med två timmar fri parkering utan möjlighet att förlänga parkeringen. Det är något vi i Centerpartiet sagt ja till. 

Centerpartiet budgeterade i budget 2024 för att behålla det tidigare systemet med tre parkeringar i stadskärnan där det gällde 2 timmars fri parkering med möjlighet till betald förlängning. 

Ett system med fria parkeringar utan möjlighet till att förlänga parkeringen genom att betala en avgift har rimligen fördelar, det skapar en rörlighet där det finns tillgängliga p-platser för de som vill besöka centrum. Det gynnar restauranger, affärer och besökarna själva som behöver utföra ärenden som då kan kombineras med en fika eller lunch på stan. 

En nackdel är naturligtvis att det sammantaget blir färre parkeringar för de som vill parkera längre i den innersta stadskärnan. Positivt med det är att p-husen förhoppningsvis utnyttjas bättre eller att man väljer att parkera en bit längre bort, till exempel vid Tom Tits och parkeringen Mörten vid polishuset. 

”Det behövs ytterligare en parkering som ska ingå i det nya förslaget”

Det som nu saknas är en parkeringsplats i den norra delen av stadskärnan som kan ersätta de stora parkeringarna vid Tom Tits som nu är betalparkeringar. Det vill säga det behövs ytterligare en parkering som ska ingå i det nya förslaget med två timmar fri parkering utan möjlighet till betald förlängning. 

Därför föreslår Centerpartiet att på den mindre parkeringen under Mälarbron införs samma regler som vid Torkällskolan och Sorbonne med bland annat två timmars fri parkering utan möjlighet till förlängning. Det kommer att gynna besökarna till och företagen i den delen av staden.

Tage Gripenstam,
Centerpartiets kommunfullmäktigegrupp

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 april 2024 12:58
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Södertälje City söker nya franchisetagare till centrum

Södertälje centrum Pressbild

Foto: Södertälje City

Södertälje City uppmanar ambitiösa entreprenörer att ta klivet fram och driva framtidens detaljhandel inom sport, skor och mode i stadens hjärta.

I en spännande utveckling för Södertäljes stadskärna, öppnar Södertälje City nu upp för nya franchisetagare att ansluta sig till dess växande handelsliv.

Med sikte på att berika stadskärnan med fräscha och engagerande konceptbutiker inom sport, skor och damkläder, söker Södertälje City engagerade entreprenörer som är redo att ta sig an utmaningen.

Aljosa Lagumzija, VD Södertälje City.
Foto: Shamash Oyal

Idealiska kandidater är drivna entreprenörer med en stark koppling till Södertälje eller Stockholmsregionen, som brinner för att vara en del av och forma framtiden för Södertälje City. Detta erbjudande representerar en unik möjlighet för de som vill etablera sig i hjärtat av Södertälje med stöd av ett långsiktigt samarbete.

– Vi letar efter entreprenörer och driftiga franchisetagare som skulle vilja driva sport- och skobutiker bland annat, säger Aljosa Lagumzija, VD för Södertälje City, till Telgenytt.

För de som känner sig kallade och vill veta mer om denna spännande möjlighet, uppmanas att kontakta Södertälje City via e-post på info@sodertaljecity.se.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 11 april 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors