Företag i fokus:

Finska klasser hotas att stängas, föräldrar upprörda

Förra veckan informerades föräldrar till blivande elever på Stålhamraskolan utav rektor på Sverigefinska förskolan Stålhamraskolan, om att skolan försöker lägga ner dom finska klasserna.

Idag finns två finska klasser (F-3 och 4-6) på Stålhamraskolan Södertälje och nu hotas den finska undervisningen.

Vilket bör vara svårt att få igenom med tanke på skollagen, minoritetslagarna och barnkonventionen, skriver en av föräldrarna.

Under veckan kallades föräldrarna till ett samråd med skolan och kommunen, där frågetecknen bara överflödade och oron blev större. Enligt föräldern hade skolan inga svar om nedstängningen , utav föräldrarnas frågor utan mycket besvarades med tystnad eller att dom inte vet.

Jenna Laakso om stängningen

Vi har tagit kontakt med Jenna Laakso, som är en av föräldrarna som känner sig oroad för just nedstängning av finska klasserna. Så skriver hon ett mail till Telgenytt:

 Varför är det oroväckande att finska klasserna hotas att läggas ner?

-Det som är mest oroväckande är att skolan inte har någon som helst planering hur undervisningen kommer att se ut för dom elever som fått plats i den finska klassen, dom vet inte i dagsläget hur det kommer att genomföras. Det känns inte rätt att dom vill göra detta när eleverna har sökt till denna skola och även fått sina placeringar. Jag hoppas att dom kommer att göra rätt och låta oss föräldrar, föräldrar som har yngre barn som fortfarande går i förskolorna, övriga finska befolkningen i staden och framförallt barnen få säga sitt i detta. Görs inte detta följs inte minoritetslagstiftningarna, skriver Jenna Laakso.

-Södertälje är ett finskt förvaltningsområde och bör därmed värna om den finska kulturen och det finska språket. Läggs dessa klasser ner kommer det i slutändan leda till att finskan dör ut eftersom den inte kan underhållas på samma sätt genom att bara talas i hemmen, skriver Jenna Laakso.

Vad tror du att anledningen är att de lägger ner finska klasserna?

-Dom vill lägga ner klasserna pga. ett lågt elevantal. Dock är det 5 elever som ska börja till hösten och det kommer att vara fler elever än det varit förra läsåret. Vi har även pratat med skolan och kommunen om att marknadsföring skulle kunna hjälpa i detta fall då inte många vet om att dessa klasser finns.

Om finska klassarna läggs ner, Vad kommer ni föräldrar att göra? 

-Först och främst kommer nog ingen av dessa barn vilja gå kvar i Stålhamraskolan eftersom dom inte erbjuder det som vi sökt, då kan man lika gärna gå i en skola som ligger närmre hemmet. Kommunen kommer ju då att få hjälpa oss med detta eftersom det redan är för sent att både ansöka om skolplats och fritidsplats. Möjligtvis kommer elever också att söka sig till skolor utanför kommunen för att få den finska undervisningen, Skriver Jenna

Placera elever till vanlig klass

Enligt uppgifter till Telgenytt vill skolan placera eleverna som går i förskoleklassen till en vanlig klass där det ska finnas en förskollärare som är finsktalande men undervisningen kommer inte att kunna bedrivas på finska då majoriteten av eleverna i klassen inte kommer att förstå.

Övriga årskurser kommer att slås samman till årskurs 1-6 vilket skolan själva säger missgynnar elevers lärande och utveckling.

Beslut ska fattas av utbildningsnämnden den 17 juni och alla har inte ens fått en chans att få fram sina synpunkter och åsikter.

Elof Hansjons om nedstängningen

Vi har kontaktat Elof Hansjons, Ordförande Utbildningsnämnden, om nedstängningen.

Vad är anledningen att Stålhamraskolan lägger ner de finska klasserna?

-Inget beslut är ännu fattat. Just nu pågår det samråd angående hur den finskspråkiga undervisningen ska organiseras på Stålhamraskolan. Det främsta skälet är att verksamheten i genomsnitt lockat två elever per årskurs de senaste åren, vilket påverkat strukturen för undervisningen. Dessa klasser har en lång tradition i Södertälje. När många andra kommuner har lagt ner sina finskspråkiga klasser har Södertälje kommun hållit fast vid dem och de har betytt mycket för vår kommun och för eleverna och deras familjer.

Hur kommer ni göra om klasserna läggs ner och elever går i en vanlig klass? 

-Det pågår samråd om detta. Det ska finnas hög kvalitet och god tillgång till undervisning i och på det finska språket. Ambitionen är att det ska finnas hög kvalitet även utifrån ett ämnesperspektiv. Det är det som ses över. Beslutsunderlag kommer därefter att tas fram till utbildningsnämnden. Verksamheten ska organiseras utifrån att Södertälje är ett finskt förvaltningsområde och att det ska finnas bra möjligheter för finska i undervisningen.

Södertäljes enda estetiska gymnasiet, Wendela Hebbegymnasiet, kommer att läggas ned på grund av att det är för få som söker, är det samma problem i Stålhamraskolan?  

-Det finns en viktig skillnad på vad som förväntas av oss, nämligen att Södertälje är ett finskt förvaltningsområde och därmed ska vi erbjuda förstärka möjligheter för elever att växa upp med finska språket. Gymnasieskolan är en frivillig skolform och det finns inget krav på att vi ska erbjuda några särskilda program i kommunen. Grundproblemet är dock liknande, nämligen att vi behöver anpassa våra verksamheter till det som elever och deras familjer efterfrågar. När det är ett lågt söktryck behöver verksamheterna anpassas.

I en insändare till LT, skriver en av föräldrarna om ett förslag:

”Mitt förslag är, att vi grundar fler liknande kommunala och enskilda förskolor och språkklasser. Låt oss säga nej till gårdagens tråkiga integration och ja till dagens och framtidens glada integration! Låt oss säga ett kraftfullt nej till avskaffandet av Stålhamraskolans finska klasser!”

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 december 2022 11:52

Avgörande kvartsfinal för SBBK – ”Årets viktigaste match”

PGU6989

Fotograf: Petra Gau

SBBK står inför en kritisk fjärde kvartsfinal mot Borås Basket imorgon kväll, där en seger är avgörande för att hålla säsongen vid liv och undvika ett tidigt sommaruppehåll.

– Vi behöver hela Södertäljes stöd, alla som kan behöver ta sig till Täljehallen och hjälpa oss bärga en till seger! Det är årets viktigaste match och vi behöver support från publiken och stödja med energi och passion, säger Sergi Brugué Garcia, SBBKs Head Coach.

Imorgon kväll väntar en spännande match i Täljehallen där SBBKs herrar tar sig an Borås Basket i den fjärde kvartsfinalen. Efter en nödvändig seger i måndags, är Södertäljelaget angeläget om att upprepa framgången och därmed hålla liv i hoppet om avancemang.

– Igår gjorde vi en riktigt bra match som ett lag och det är det enkla svaret till varför vi vann. Det handlade inte om taktik utan snarare om energi, karaktär, ledarskap och att vilja vinna mer än vad Borås Basket. Nu är det tillfälle att ta vara på det självförtroende och den motivation som gårdagens vinst byggt upp, samtidigt hålla fokus på nästa match och vara fullt inriktade att göra jobbet, säger cochen.

(Annonslänk)

Med en ställning av 2-1 till Borås Basket, laddar SBBK för att ge fansen en minnesvärd kväll och tvinga fram en femte och avgörande match i kvartsfinalserien. Matchen, som börjar 19:04, förväntas locka en stor publik.

– Det finns några nycklar i kommande match, först av allt behöver vi stoppa deras huvudsakliga poänggörare Ibi Watson och Jared Godfrey som är de två spelarna tar flest skott för deras Borås Basket. Det kommer innebära mycket individuellt ansvar för våra spelare att försvara dem med fullt fokus och respektera att de är bra skyttar. Borås är ett av de lag i SBL Herr med flest trepoängare satta över hela säsongen och har också visat det i den kvartsfinalserie att de är ett lag som skjuter oerhört bra från trepoängslinjen. En till nyckel imorgon är att stoppa amerikanska Ryan Logan, en stark spelfördelare för bortalaget från framför allt tresekundersområdet, säger Gerard Cunilleras, assisterande coach.

Imorgon vill SBBK ta kontroll över tempot och själva avgöra vilka skott som ska tas, inte bara acceptera de skott som Borås tillåter.

– Vi behöver balansera mellan avslut i tresekundersområdet och skott från trepoängslinjen! Vi (coachstaben) är helt säkra på att valen och balansen av skott kommer att leda till en högre procent mot korgen, avslutar Cunilleras.

Tillgängliga biljetter finns på SBBKS hemida, där fansen uppmanas att säkra sin plats för att stötta SBBK i denna avgörande match.

Fotograf: Petra Gau

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2024 18:19
Senast uppdaterad: 9 april 2024 18:19

INSÄNDARE: Boel räddade SSK men stjälper Assyriska

Boel Goder

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S)
Foto: Shamash Oyal

Södertälje kommun, och i synnerhet Boel Godner, gör skillnad på klubb och klubb. Assyriska har en ekonomisk kris. Det hade även kära SSK en gång i tiden. 

För ungefär 10 år sedan var Godner mycket angelägen om att SSK skulle överleva en ekonomisk kris som hotade klubbens existens. Men när det gäller klubbar med mindre svenskt påbrå, ja, då ska det minsann vara ordning och reda i ekonomin.

Vi kan dock backa bandet ytterligare 10 år, till 2004, då Södertälje kommun sålde Scaniarinken och B-hallen för 19 miljoner kronor till SSK:s Arenabolag. Det skulle dock visa sig många år senare att SSK inte hade ”ordning och reda” i sin ekonomi, som Boel ständigt uppmanar till.

(Annonslänk)

Om jag minns rätt var det år 2012 som kommunen först klev in och ekonomiskt hjälpte SSK. Då gick de in via Telgekoncernen som aktieägare och tog över lån som inte skrevs av. Allt för att Sportklubben inte skulle hamna i händerna på inkassobolagen. Så snällt av kommunen och Godner, man blir ju rörd. Men generositeten slutade inte där. Inte långt därefter fick SSK över 3 miljoner kronor för renovering av duschrum.

År 2014 gjorde Södertälje kommun, med Boel i spetsen, sitt största drag för att rädda SSK, nämligen att återigen bli ägare av fastigheten. Prislappen låg på 130 miljoner kronor, vilket även innefattade viss ägarandel i Södertälje fotbollsarena.

Namnet Axa togs bort och 2016 blev det återigen Scaniarinken. Namnbytet av arenan innebar miljonbelopp i intäkter varje år – och som, hör och häpna, SSK fick behålla.
Och så sent som förra året bekostade Södertälje kommun ett helt nytt, toppmodernt ljudsystem för cirka fem miljoner.

Med andra ord, om ni frågar mig, som varken är fan av Assyriska eller besöker fotbollsmatcher, så är min neutrala syn att Boel Godner gör skillnad på klubb och klubb.

Med det sagt till vår ordförande: ett krossat glas går inte att reparera.

/Södertäljebo

Läs även: – INSÄNDARE: Tack Boel Godner för en mörk vår

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2024 14:57
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors