Företag i fokus:

Finska klasser hotas att stängas, föräldrar upprörda

Förra veckan informerades föräldrar till blivande elever på Stålhamraskolan utav rektor på Sverigefinska förskolan Stålhamraskolan, om att skolan försöker lägga ner dom finska klasserna.

Idag finns två finska klasser (F-3 och 4-6) på Stålhamraskolan Södertälje och nu hotas den finska undervisningen.

Vilket bör vara svårt att få igenom med tanke på skollagen, minoritetslagarna och barnkonventionen, skriver en av föräldrarna.

Under veckan kallades föräldrarna till ett samråd med skolan och kommunen, där frågetecknen bara överflödade och oron blev större. Enligt föräldern hade skolan inga svar om nedstängningen , utav föräldrarnas frågor utan mycket besvarades med tystnad eller att dom inte vet.

Jenna Laakso om stängningen

Vi har tagit kontakt med Jenna Laakso, som är en av föräldrarna som känner sig oroad för just nedstängning av finska klasserna. Så skriver hon ett mail till Telgenytt:

 Varför är det oroväckande att finska klasserna hotas att läggas ner?

-Det som är mest oroväckande är att skolan inte har någon som helst planering hur undervisningen kommer att se ut för dom elever som fått plats i den finska klassen, dom vet inte i dagsläget hur det kommer att genomföras. Det känns inte rätt att dom vill göra detta när eleverna har sökt till denna skola och även fått sina placeringar. Jag hoppas att dom kommer att göra rätt och låta oss föräldrar, föräldrar som har yngre barn som fortfarande går i förskolorna, övriga finska befolkningen i staden och framförallt barnen få säga sitt i detta. Görs inte detta följs inte minoritetslagstiftningarna, skriver Jenna Laakso.

-Södertälje är ett finskt förvaltningsområde och bör därmed värna om den finska kulturen och det finska språket. Läggs dessa klasser ner kommer det i slutändan leda till att finskan dör ut eftersom den inte kan underhållas på samma sätt genom att bara talas i hemmen, skriver Jenna Laakso.

Vad tror du att anledningen är att de lägger ner finska klasserna?

-Dom vill lägga ner klasserna pga. ett lågt elevantal. Dock är det 5 elever som ska börja till hösten och det kommer att vara fler elever än det varit förra läsåret. Vi har även pratat med skolan och kommunen om att marknadsföring skulle kunna hjälpa i detta fall då inte många vet om att dessa klasser finns.

Om finska klassarna läggs ner, Vad kommer ni föräldrar att göra? 

-Först och främst kommer nog ingen av dessa barn vilja gå kvar i Stålhamraskolan eftersom dom inte erbjuder det som vi sökt, då kan man lika gärna gå i en skola som ligger närmre hemmet. Kommunen kommer ju då att få hjälpa oss med detta eftersom det redan är för sent att både ansöka om skolplats och fritidsplats. Möjligtvis kommer elever också att söka sig till skolor utanför kommunen för att få den finska undervisningen, Skriver Jenna

Placera elever till vanlig klass

Enligt uppgifter till Telgenytt vill skolan placera eleverna som går i förskoleklassen till en vanlig klass där det ska finnas en förskollärare som är finsktalande men undervisningen kommer inte att kunna bedrivas på finska då majoriteten av eleverna i klassen inte kommer att förstå.

Övriga årskurser kommer att slås samman till årskurs 1-6 vilket skolan själva säger missgynnar elevers lärande och utveckling.

Beslut ska fattas av utbildningsnämnden den 17 juni och alla har inte ens fått en chans att få fram sina synpunkter och åsikter.

Elof Hansjons om nedstängningen

Vi har kontaktat Elof Hansjons, Ordförande Utbildningsnämnden, om nedstängningen.

Vad är anledningen att Stålhamraskolan lägger ner de finska klasserna?

-Inget beslut är ännu fattat. Just nu pågår det samråd angående hur den finskspråkiga undervisningen ska organiseras på Stålhamraskolan. Det främsta skälet är att verksamheten i genomsnitt lockat två elever per årskurs de senaste åren, vilket påverkat strukturen för undervisningen. Dessa klasser har en lång tradition i Södertälje. När många andra kommuner har lagt ner sina finskspråkiga klasser har Södertälje kommun hållit fast vid dem och de har betytt mycket för vår kommun och för eleverna och deras familjer.

Hur kommer ni göra om klasserna läggs ner och elever går i en vanlig klass? 

-Det pågår samråd om detta. Det ska finnas hög kvalitet och god tillgång till undervisning i och på det finska språket. Ambitionen är att det ska finnas hög kvalitet även utifrån ett ämnesperspektiv. Det är det som ses över. Beslutsunderlag kommer därefter att tas fram till utbildningsnämnden. Verksamheten ska organiseras utifrån att Södertälje är ett finskt förvaltningsområde och att det ska finnas bra möjligheter för finska i undervisningen.

Södertäljes enda estetiska gymnasiet, Wendela Hebbegymnasiet, kommer att läggas ned på grund av att det är för få som söker, är det samma problem i Stålhamraskolan?  

-Det finns en viktig skillnad på vad som förväntas av oss, nämligen att Södertälje är ett finskt förvaltningsområde och därmed ska vi erbjuda förstärka möjligheter för elever att växa upp med finska språket. Gymnasieskolan är en frivillig skolform och det finns inget krav på att vi ska erbjuda några särskilda program i kommunen. Grundproblemet är dock liknande, nämligen att vi behöver anpassa våra verksamheter till det som elever och deras familjer efterfrågar. När det är ett lågt söktryck behöver verksamheterna anpassas.

I en insändare till LT, skriver en av föräldrarna om ett förslag:

”Mitt förslag är, att vi grundar fler liknande kommunala och enskilda förskolor och språkklasser. Låt oss säga nej till gårdagens tråkiga integration och ja till dagens och framtidens glada integration! Låt oss säga ett kraftfullt nej till avskaffandet av Stålhamraskolans finska klasser!”

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 december 2022 11:52

Hade höga förväntningar på sig: ”Jag hade extremt många chanser”

SO10234-scaled-1

Ludwig Blomstrand
Foto: Shamash Oyal

Tillsammans med Sebastian Dyk var Ludwig Blomstrand den spelare som presenterades i samband med att fans och sponsorer samlat in pengar till SSK för att värva de samma.

Förväntningarna var stora men säsongen blev kortare än de båda hade hoppats på.

-Det är klart att det är surt fortfarande, säger Ludwig Blomstrand.

Nu när de olika slutspelen fortfarande är i full gång blir det en än tyngre reminder. Att det är nu det ska vara den bästa tiden på året som hockeyspelare.

-Slutspelet är fortfarande i gång, man hade kunnat göra mycket för att spela hockey nu, säger Blomstrand.

Ni har haft samtal och möten, vad kommer egentligen fram då?

-Det är ju ingen som är nöjd med hur det slutade, det är det som varit det sura. Jag tror att alla är med på den sidan.

-Vi kom inte upp i den nivån som vi hade visat tidigare under säsongen. Vi hade ju en fin grundserie men hade man kunnat sätta fingret på det så hade vi nog kunnat lösa det lite tidigare.
Det gick fort i slutspelet, det var speciellt och ingen som hade tänkt tanken liksom.

Slutet av grundserien var ju en dipp, svårt med målskyttet och Powerplay klickade inte. Tänker att det var något som ni också bar med er in i slutspelet.

-Precis, men känslan var ju i alla fall i de första två matcherna i slutspelet att vi var det bättre laget.

-Att vi hade väldigt mycket kvalificerade målchanser och jag hade extremt många chanser som man måste kapitulera på, så är det ju. Man vinner ju inte matcher om man inte gör mål.

Alla steppar ju upp, målvakterna bli bättre och tätare vilket gör att det krävs lite extra för att göra mål.

-Exakt, det var ju tufft. Vi ledde ju i de tre första matcherna. De gick till övertid och vi torskade dem, vi måste ta mer betalt av chanserna man skapar.

-Jag tycker inte det var något fel på arbetsinsatsen. Match 3 och 4 var kanske lite sämre matcher av oss.

”Blomman” kom tillbaka till SSK med stora förväntningar på sig. Han har historik av att vara en stor målskytt. Därav kommer också krav och förväntningar. 10 mål och sammanlagt 25 poäng skrapade Blomstrand ihop på de matcher 42 matcherna han spelade den här säsongen. En besvikelse, inte minst för honom själv.

-I de bästa av världar skulle man vilja göra mål hela tiden. Men någonstans så hade vi faktiskt i grundserien det väldigt utspritt i målskyttet, vilket är en framgång i sig.

-Det är klart man skulle vilja göra hur mycket mål som helst men det gäller att fortsätta tro på sig själv. Bygga upp och träna på, det är en ny säsong som kommer och då har man förhoppningsvis lärt sig en massa av den säsongen som varit. Att man tar den med sig och blir starkare.

Foto: Shamash Oyal

Vad hittar du hos dig själv som kunde varit bättre när du fått reflektera lite?

-Det är ju framför allt målskyttet, trycka dit lite fler puckar såklart. Det är det främsta, framför allt under slutspelet när jag hade många kvalificerade lägen.

Läs även: Emil Georgsson: ”Presenteras inom en snar framtid”

Södertälje Sportklubb är en klubb som strävar uppåt, att som lag bli bättre för varje år. Som organisation utvecklas på alla områden.
Då blir utvärderingen efter en säsong som inte svarade upp till den sportsliga målbilden extra viktig. Hur tränar man, hur förbereder man sig inför match, kan man ändra sitt mindset till de utmaningar som väntar, osv osv.

-Fysbiten med Grossa är ju världsklass.
Sedan är det ju så att redan efter sista matchen känner man en jäkla revanschlusta. Man vill ju inte göra samma misstag igen.

-Vi är ju några spelare som fortfarande är på kontrakt som varit med om den här resan. Man måste ju lära sig av det. Det blir ju annan typ av hockey i ett slutspel. Och än viktigare där är ju specialteams och vara desperata på lägen man får, då blir mycket vunnet.

Finns det något sätt att jobba på att bli mer jämnare i sitt spel, sin prestation.

-För att bygga en slutspelsrutin så måste man ju vara med och spela den typen av tuffa matcher som de är, där det är mer på spel. På det sättet känns det ju bra att vi är några stycken som är kvar och kan trycka på de bitarna som behövs.

-Alla lag som går till slutspel är ju bra lag, det är mycket tillfälligheter och små saker som avgör en slutspelsserie.

Rent krasst så handlar det ju om att spela som allra bäst hockey i de här matcherna, både som lag och individuellt.

-Så är det ju.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 16:29
Senast uppdaterad: 6 april 2024 16:42

DEBATT: Boel ger ett svar som inte svarar på någonting

Godner-Rosen-Greg

Styrande majoritet i Södertälje.
Foto: Lucas T

Svar på Boel Godner debattinlägg: ”Missvisande och helt felaktiga påståenden”

Boel Godners svar är typiskt för hela vår dialog med kommunen, man kan läsa hennes text men man får inga svar. Godner pratar om självklara sanningar som att ”enskilda föreningars betalningar till kommunen inte är ett politiskt beslut”. Men hon svarar inte på varför hennes tjänstemän säger att beslutet att ta bort vår avbetalningsplan är ”politiskt styrt”.

Sen skriver Godner som om hon pratar till ett barn och pekar återigen ut förvaltningen och tjänstemännen; ”Grundregeln är att man ska betala…” och ”…hanteringen ligger hos förvaltningen” som om vi inte skulle förstå dessa enkla faktum. Men fortfarande inget om att samma förvaltning hävdar att det är ett politiskt beslut som tvingat dem att skrota avbetalningsplanen.

Sen förklarar hon att besöken till föreningarna ska ”visa politiskt stöd till förvaltningens arbete” vilket stämmer till en början eftersom besöket hos oss i april 2022 stöttade tjänstemännen att jobba med vår avbetalningsplan, den som vi fick utkast på i maj 2023. Men sen går Godner bet igen eftersom hon två år senare, mars 2024 tog ett beslut som stoppade tjänstemännens arbete och bröt vår dialog. Hur förklara hon det? Jo genom att skylla på tjänstemännen igen.

”Varför slösa tid och skattebetalarnas pengar”

Sen kommer vi till frågan om rättvisa för alla föreningar i Södertälje. På vilket sätt är det orättvist om vi skulle få hjälp att göra rätt för oss? Den handen borde kommunen sträcka till alla föreningar som råkar hamna i samma situation som vi gjort – det är god rättvisa. Och om det nu handlade om orättvisa eller positiv särbehandling av Assyriska FF varför ens ge oss möjligheten till en två års lång dialog? Varför slösa tid och skattebetalarnas pengar om du anser det vara orättvist mot andra föreningar?

Som ideell förening har Assyriskas framgångar fått hela världen att besöka Södertälje, vi satte staden på fotbollskartan i Sverige. Fotbollsarenan är byggd tack vara dessa framgångar. Stora namn Erik Niva, Björn Ranelid och Mikael Persbrandt har besökt oss för att vara en del av framgångssagan. Vi är en förening som spelat en stor roll i Södertälje och förtjänar inte att bollas mellan er politiker och era tjänstemän, inte heller bli svikna på detta sätt.

Det är viktigare att kväva oss nu när vi ligger ner att hjälpa oss upp på benen.

Ja, det stämmer att Assyriska är en stor och fin klubb – men det betyder inte att våra folkvalda politiker vill hjälpa oss att fortsätta vara det. Era beslut de senaste åren och hanteringen av avbetalningsplanen pekar bara på att ni anser att vår verksamhet är oviktigt för er. Det är viktigare att kväva oss nu när vi ligger ner att hjälpa oss upp på benen. Det har ni tydligt visat, ni kan åtminstone stå för det istället för att skylla på förvaltningen. Eller är det tjänstemännen som hittar på? Ett tydligt svar, ett skriftligt utlåtande på varför dialogen vände är en nödvändighet.

Vill avsluta med att tacka Godner för att hon påminner mig om att det finns två andra partier som stöttar den här riktningen som skadar Assyriska FF. För även om Godner är den som är mest insatt i dialogen, det är hon som följt den närmast och har koll på all historik, så bär ju moderaternas Alexander Rosenberg och miljöpartiets Lars Greger ett lika stort ansvar i detta beslut som hotar Assyriskas existens.

Moussa Esa
Ordförande, Assyriska FF

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 14:10
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors