Företag i fokus:

Tv-programmet ”Efterlyst” uppmärksammade veckans mord på 39-åringen

Veckans avsnitt av Efterlyst om mördade 39 åringen så gick polisen ut om händelsen och söker nu allmänhetens hjälp för att gripa.

Under torsdagskvällen tog TV3 och Efterlyst upp det ouppklarade mordet på den 39-åringen som skedde 24 maj utan för Actic i Geneta.

I kvällens problem så berättas det att den mördade mannen misstänkts haft kopplingar till Södertäljes kriminella värld och att det spekuleras om att det kan ha med mordet att göra.
Men polisen är inte alls övertygade om det och undersöker nu alltså andra motiv.

Det var i måndags, strax innan lunch som 39-åring mannen kommer ut från Willys och möttes av en maskerad man med ett vapen. Gärningsmannen börjar då jaga 39-åringen samtidigt som han skjuter mot honom. Vid Actic, ett 10 tal meter bort så ramlar 39 åringen och blir skjuten av gärningsmannen, berättar utredningsledaren Jonas Forslund. Han skjuts när han ligger på backen och avlider på parkeringen som vid det här tillfället är full av människor.

En av vittnena ser allt som händer och följer efter gärningsmannen som flyr via en stig som leder till baksidan av Willys och det är här spåren tar slut om gärningsmannens flyktväg.

Vad motivet bakom bordet kan vara vill polisen inte gå in på, men dom teorier om att mordet kan vara kopplat till Södertälje nätverket kommer inte från polisens utredningsgrupp.

– Vi har en ganska bra bild av bakgrunden till det här och vad som har föranlett det här mordet, berättade Jonas Forslund

Då polisen tror att gärningsmannen varit på plats innan mordet, så söker dom iakttagelser från platsen från kl 08.00 till 11.00 på förmiddagen

-Det vi behöver hjälp med är vittnesuppgifter från platsen som kan hjälpa oss att hitta den här gärningsmannen, berätta utredningsledaren Forslund

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 maj 2021 00:00

Södertäljeföretaget köps upp av miljardbolag – ”Mycket glad”

E1E2FB8F-C631-4B07-8BD1-E906CCA81BD0

Joni Helminen, City Eltjänst, Anders Buskas, Sandbäckens och Mattias Schylander, City Eltjänst. Pressbild

Sandbäckens Group förvärvar Södertäljeföretaget City El Tjänst AB och intensifierar sin satsning på el-segmentet, enligt deras expansionsstrategi.

­- Jag är mycket glad över förvärvet av City Eltjänst vilket också innebär att vi förvärvat vårt första renodlade elbolag. Ser mycket fram emot att tillsammans med teamet på City arbeta för att skapa Nordens främsta installationskoncern, säger Christoffer Järkeborn, VD och Koncernchef Sandbäckens Group.

City El Tjänst AB, ett etablerat företag med över två decenniers erfarenhet inom elinstallationer i Södertälje och Storstockholm, har förvärvats av miljardbolaget Sandbäckens Group. City El Tjänst har specialiserat sig på elinstallationer inom stark- och svagström samt byggnation och ombyggnad av apparatskåp för styrning och reglering.

Deras omfattande tjänster sträcker sig från projektering till service och riktar sig mot medelstora byggföretag i Mälardalen och Stockholms län.

(Annonslänk)

Sandbäckens Group motiverar förvärvet som en strategisk anpassning enligt deras 5-50-500 strategi, vilket innebär att de siktar på 5 miljarder i omsättning, 50 nya bolag och 500 miljoner kronor i resultat.

Trots förvärvet kommer City El Tjänst fortsätta driva sin verksamhet som ett självständigt dotterbolag med Mattias Schylander som VD och Joni Helminen som vice VD. Deras specialiserade expertis och verksamhet kommer att bidra till Sandbäckens Groups mål om expansion inom elinstallationer.

– Sandbäckens affärsmodell passar oss perfekt där vi får möjlighet att fortsätta växa samtidigt som vi behåller vår framgångsrika bolagskultur, platta organisation och vårt entreprenörskap, säger Mattias Schylander, VD City Eltjänst.

I fjol hade City El Tjänst en omsättning på nära 60 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster på cirka 6,3 miljoner kronor.

Övertagandet sker den 4 september 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 21 september 2023 00:41

Misstänkt farligt föremål hittat – Område avspärrat

DSC_0014

Foto: Shamash Oyal

Under onsdagskvällen spärrades ett område vid Lövåsavägen i Södertälje efter att ett misstänkt föremål upptäcktes utomhus.

Det var på onsdagskvällen som polisen tillkallades till adressen vid Västergård. Väl på plats inleddes en stor insats med bland annat sökhundar.

Även Polisens nationella bombskydd skickades till platsen och kunde under kvällen konstatera att föremålet är ofarligt. Poliserna som är på plats kommer ta med sig det då det ingår som beslag i utredningen angående försök till allmänfarlig ödeläggelse, skriver polisen på deras hemsida.

Enligt en Telgenytts reporter har en villadörr blivit utsatt för en mindre detonation, men enligt rapporter verkar det som att dörren inte har tagit allvarligare skada.

Uppdatering 05:48:

Föremålet bedömdes som ofarligt togs från platsen.

”Polisen utreder detta som försök till allmänfarlig ödeläggelse i och med att det har visat sig i det fortsatta utredningsarbetet att något har detonerat innan det misstänkta farliga föremålet hittades. Om det är pyroteknik eller något annat som detonerat kommer utredas i förundersökningen.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 21:53
Senast uppdaterad: 21 september 2023 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors