Företag i fokus:

Tv-programmet ”Efterlyst” uppmärksammade veckans mord på 39-åringen

Veckans avsnitt av Efterlyst om mördade 39 åringen så gick polisen ut om händelsen och söker nu allmänhetens hjälp för att gripa.

Under torsdagskvällen tog TV3 och Efterlyst upp det ouppklarade mordet på den 39-åringen som skedde 24 maj utan för Actic i Geneta.

I kvällens problem så berättas det att den mördade mannen misstänkts haft kopplingar till Södertäljes kriminella värld och att det spekuleras om att det kan ha med mordet att göra.
Men polisen är inte alls övertygade om det och undersöker nu alltså andra motiv.

Det var i måndags, strax innan lunch som 39-åring mannen kommer ut från Willys och möttes av en maskerad man med ett vapen. Gärningsmannen börjar då jaga 39-åringen samtidigt som han skjuter mot honom. Vid Actic, ett 10 tal meter bort så ramlar 39 åringen och blir skjuten av gärningsmannen, berättar utredningsledaren Jonas Forslund. Han skjuts när han ligger på backen och avlider på parkeringen som vid det här tillfället är full av människor.

En av vittnena ser allt som händer och följer efter gärningsmannen som flyr via en stig som leder till baksidan av Willys och det är här spåren tar slut om gärningsmannens flyktväg.

Vad motivet bakom bordet kan vara vill polisen inte gå in på, men dom teorier om att mordet kan vara kopplat till Södertälje nätverket kommer inte från polisens utredningsgrupp.

– Vi har en ganska bra bild av bakgrunden till det här och vad som har föranlett det här mordet, berättade Jonas Forslund

Då polisen tror att gärningsmannen varit på plats innan mordet, så söker dom iakttagelser från platsen från kl 08.00 till 11.00 på förmiddagen

-Det vi behöver hjälp med är vittnesuppgifter från platsen som kan hjälpa oss att hitta den här gärningsmannen, berätta utredningsledaren Forslund

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 maj 2021 00:00

Södertälje City deltar i seminarium i riksdagen

87869BE2-6EF7-4E6D-83DE-F0E47406C833

Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City. Foto: Pressbild, Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

I oktober hålls ett seminarium i riksdagen för att diskutera stadskärnornas framtida utveckling. På plats kommer Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City, att delta.

Riksdagsseminariet äger rum den 4 oktober med huvudtemat ”Stadskärnans framtid är av nationellt intresse.” Under förmiddagsseminariet kommer de att fördjupa sig i de utmaningar som stadskärnorna står inför idag och hur de kan möta dem.

Detta inkluderar att utforska samarbetet mellan den offentliga och privata sektorn samt att analysera vad som krävs för att skapa trygghet i våra stadskärnor.

– Vi ser det som en ärofylld insats att representera Södertälje och branschen i det här nationella sammanhanget. Nu får vi möjligheten att lyfta frågor som är väldigt viktiga för våra stadskärnor och en positiv utveckling framåt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

(Annonslänk)

Med på deltar bland annat Björn Bergman, VD för Svenska Stadskärnor, Oana Mihaescu, forskningschef vid Handelns Forskningsinstitut och Magnus Lindgren, VD för Tryggare Sverige.

Målet med detta seminarium är att adressera de allt mer utmanande situationer som påverkar kommuner, handel, besöksnäring och fastighetsägare. Det är av största vikt att de olika aktörerna i stadskärnan arbetar tillsammans mot en gemensam målsättning för att skapa en stadskärna som är både attraktiv och konkurrenskraftig. Dessutom är syftet att gemensamt formulera en tydlig vision för stadskärnornas framtid.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 19 september 2023 21:03

Nästintill fullsatt när Nykvarn möter regerande mästarna Storvreta

Nykvarn-Jojjo

Foto: RG Foto-Media

Det väntas att bli en publikfest när Nykvarn äntrar den stora scenen på hemmaplan mot Uppsalalaget Storvreta. Den senaste uppdateringen från NIF gällnade biljettförsäljningen är att det är på god väg att gå mot en fullsatt hall.

När NIF vann match 4 mot i SSL-kvalet mot Warberg föregående säsong lockades det 1450 personer till den sista hemmamatchen som ledde till avancemang. Kan det bli ett nytt publikrekord?

Nykvarn som gjorde sin första SSL-match mot IBF Falun förlorade matchen med 7–5 men visade prov på att det är ett lag att räkna med i SSL. De stod emot länge i matchen men fick se sig besegrade efter att Falun vänt matchen i sista perioden.

– Det är inte vackert. De stökar med oss men vi knyter väl ihop det på något sätt i tredje perioden och är mer rutinerade i saker o ting. Effektiviteten i powerplay som är viktigt, säger Emil Johansson i intervju efter matchen mot Nykvarns IBF.

(Annonslänk)

Storvreta som vann sin första omgång mot Team Thorengruppen med 6–5 hade en komfortabel ledning med 6–1. Umeålaget som hade en lång uppförsbacke efter halva matchen var nära att kvittera i slutminuten men fick se sig besegrade.

Det är inte första gången Storvreta kommer på besök. Redan föregående säsong i svenska cupen möttes lagen i kvartfinalen där Storvreta visade prov på rutin när de vann dubbelmötet med 7–8 och 11–4.

Kan Nykvarn ha gjort hemläxan mot Storvreta? 

Säkra din biljett för inför dagens match, Furuborghallen klockan 19:00

Foto: RG Foto-Media

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 september 2023 07:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors