Företag i fokus:

Vaccinationsbuss på plats i Geneta, politiker tar sitt första vaccin dos

I helgen den 29 och 30 maj kan de som inte fått första dosen vaccin och som bor i Geneta och Hovsjö vaccinera sig i sitt område. Region Stockholm vaccinerar på plats i buss med flerspråkig personal. Från och med måndag står bussen växelvis i Geneta och Hovsjö.

Vaccinationen i bussarna riktar sig främst till personer som saknar möjlighet att boka tid digitalt eller via telefonbokningstjänsten. Den är alltså främst till för att skapa en bra tillgänglighet för de boende i området som inte har fått den första dosen vaccin. Vaccinationen sker utan förbokning och alla som är 45 år och äldre är välkomna.

Idag besökte Telgenytt stadsdelen Geneta. På plats fanns ett flertal med Södertäljebor för att ta sin första dos av vaccinet.

Telgenytt har fått ett par intervjuer med bland annat politiker och chefer.

På plats fanns Irene Svenonius som är regionstyrelsens ordförande i Stockholms län. Vi ställde ett par frågor om vad som sker idag.

Berätta vad ni gör här idag?

-Vi är här för första gången för att inviga vaccinationsbussen och vaccinationsbussen kommer att finnas i Södertälje sju dagar i veckan. Den kommer bland annat finnas i Geneta och i Hovsjö, för att göra det enkelt för boende att vaccinera sig. Vi vet även att vi behöver få upp vaccinationsgraden i Södertälje, nu gör vi det ännu enklare utav tre vaccincentraler. Därför kan man komma hit utan att för boka en tid.

Vilka åldersgrupper kan ta vaccinet?

-Just nu vaccinerar vi från åldrarna 45 år och uppåt. Förhoppningsvis nästa vecka minskas åldersgruppen till 40 år, säger Irene Svenonius.

Vi har även pratat med Désirée Pethrus som är vårdutvecklingsregionråd.

Vad tycker du om vaccinationsbussen?

– Jag tycker det är viktigt, det är extra enkelt för det är tillgängligt och det ör väldigt viktigt att vi får tillgänglighet för de som tycker att det har varit svårt att boka via bank id i fas fyra. 65 och uppåt har husläkarmottagningen haft ansvar för den, där behöver man inte ha bank id.

Både Irene Svenonius och Désirée Pethrus har tagit dos 1.

Intervju med Johan Kyllerman, Försäljning och partnerskap, Mobila Doktorn och Emma Selfvén, VD, Mobila Doktorn.

Hur känns det att vara i Geneta som är en av de drabbade områderna?

-Det känns fantastisk och det har varit sen start jätte mycket folk och det är vi tacksamma för, säger Emma Selfvén.

Hur många Södertäljebor har vaccinerat sig?

Sammanlagt har vi haft 150 bor som har vaccinerat sig, Johan Kyllerman.

Enligt media är Geneta en av de kriminellaste orterna, är det inte läskigt för dig som inte bor i Södertälje att vara här?

-Om man läser i media får man en annan bild, men att vara bland de och se hur det är, är det helt fantastiskt. Alla är tacksamma att vi är här och alla är så trevliga säger Johan Kyllerman.

Intervju med Metin Hawsho, Gruppledare, Liberalerna.

Varför är det viktigt att ta vaccinet här idag?

– Jag tycker det är bra initiativ av Region Stockholm att man kompletterar och satsar i de här utsatta områdena, för att få fler att vaccinera sig.

Du som är gruppledare för Liberalerna, vad gör du här idag?

– Jag tycker att det är viktigt att komma hit idag för att visa och informera så att folk vet att detta finns, så man kan sprida det på alla möjliga sätt, säger Metin Hawsho.

Ni är ju två gruppledare här, både Kristdemokraterna och ni Liberalerna, varför är inte de andra med?

– Svårt att svara men jag tycker personligt att vi är med och visar vårat stöd, säger Metin Hawsho.

Efter intervjun stod Metin i kön för att ta sin första dos av vaccinet, vi ställde ett par frågor om hur det känndes.

Nu har du tagit första dosen, hur känns det?

– Det känns faktiskt helt okej hittills, äntligen.

Hur känns det efter morgondagens biverkningar?

– Ja, de säger ju att det kan kännas lite ömt och att man kan bli lite yr, man får nog köpa läget, säger Metin Hawsho.

Intervju med David Winerdal, Kommunalråd, Kristdemokraterna.

Du har precis tagit vaccinet, hur känns det?

– Det känns lite högtidligt, det har varit en global pandemi alla har väntat på att få vaccin och nu har jag fått min första dos och det känns väldigt bra.

Hur känns det efter alla rykten om vacciner?

– Det har varit rykten men det är väldigt viktigt att alla tar vaccin. Det är bättre att ta vaccinet för att hejda viruset oavsett vad folk tror vad man kan få för konsekvenser, säger David Winerdal.

Information om första dosen

Vad gäller om jag redan har fått första dosen vaccin?
Har du fått din första dos på annan plats (och bokat via Alltid Öppet) rekommenderas att boka din andra dos på samma sätt som första dosen.

Kan man få information på andra språk än svenska? 
De hälsoinformatörer som arbetar vid informationshubbarna kommer kunna stödja språkmässigt också vid vaccinationsbussen.

Vilka tider och platser gäller lördagar och söndagar?

  • lördag i Geneta, Prosten Linders väg 1-2 vid idrottsanläggningen
  • söndag i Hovsjö, vid Hovsjö Hub, Gröndalsvägen 1
  • tid på båda platserna lördag och söndag: kl. 10–15.

Vilka tider gäller på vardagar?

  • måndag–onsdag: Geneta, Prosten Linders väg 1-2 vid idrottsanläggningen
  • torsdag–fredag: Hovsjö, vid Hovsjö Hub, Gröndalsvägen 1
  • tid på båda platserna vardagar: kl. 10–17.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 maj 2021 00:00

Debatt: ”Missvisande och helt felaktiga påståenden”

Boel-Godner

Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande
Foto: Södertälje kommun

Svar på Moussa Essa insändare: ”Tacka Boel Godner för en mörk vår

Det finns flera missvisande och helt felaktiga påståenden i Moussa Essas artikel om betalning till kommunen. 

För det första så är enskilda föreningars betalningar till kommunen inte ett politiskt beslut. 
Grundregeln är att man ska betala. Den gäller alla föreningar och beslutas av Kultur- och fritidsnämnden men hanteringen ligger hos förvaltningen. 

Om en enskild förening har svårt periodvis att betala så finns det förståelse för det och den dialogen förs också mellan klubben och förvaltningen. De besök som görs av politiker i föreningar är till för att höra om hur verksamheten fungerar och att visa politiskt stöd till förvaltningens arbete. 

Det behöver finnas en rättvisa i kommunens hantering av föreningarna och det finns många stora fina klubbar i Södertälje. Assyriska är en av dem. 

De anklagelser och utpekanden som görs i artikeln är osanna. Vi är stolta över Södertälje som en stor idrottsstad.

Boel Godner (S),
Kommunstyrelsens ordförande

Alexander Rosenberg (M)
Kommunalråd

Lars Greger (MP)
Kommunalråd

Läs även: – Kommunen stryper Assyriska FF – ”Vad hände med vår dialog?”

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Jag hittar hellre mitt barn onykter än drogpåverkad

432961744_454104836946977_1370903189652374859_n

Foto: Pexels/Erik Karlberg

4 juli 2008. Precis fyllt 18 år och jag ska få gå ut på krogen för första gången. Solen sken, vännerna och jag bestämde oss för att ta på oss ljusa khakifärgade shorts och en ljus skjorta; ikväll ska vi fira mig.

Vi bestämde oss för att först ta en fördrink på ”Centralbaren”, en klassisk pub med inslag av rock, där olika typer av människor med det gemensamma intresset för rockmusik och öl samlas. Jag går fram till bartendern och beställer en stor stark, lite nervöst.

Han ber mig om legitimation, och lite undvikande smyger jag fram passet. Han utbrister med ett stort flin och en glädjande röst: ”-Wow, du har ju precis fyllt 18! Stort grattis!

Bartendern häller snabbt upp en stor och stark till mig och de andra gästerna vid baren skålar och gratulerar mig på min stora dag. Jag drack snabbt upp min första lagliga öl och vi beslutade oss för att gå vidare. Vi promenerade från Centralen till Järnagatan.

(Annonslänk)

Från en av uteserveringarna hördes ett lätt taktmässigt dunkande av musik, så vi bestämde oss för att titta dit. Där fann vi en fullsmockad uteservering med människor som satt ute och njöt av solskenet med en kall öl i handen. Det såg fantastiskt ut!

Jag och vännerna bestämde oss snabbt för att inta kvällens middag där.

”Välkommen till Stanleys”, ropar krögaren välkomnande. Nygrillade burgare, en kall öl, surret från glada människor och magiskt väder. Vilken tid att leva i!

Efter middagen bestämde vi oss för att gå ner till O’Learys, alla vännerna som tidigare redan hunnit fylla arton hade sagt att det var stället man skulle vara på om man ville dansa och självklart träffa tjejer.

O´Learys vid Marenplan år 2008.
Arkivbild: Erik Karlberg

Väl vid dörren står en stor, vältränad vakt med backslick och frågar mig med skarp blick efter legitimation. Nervöst tar jag fram den och lägger den i hans hand. Han kikar lite snett på mig och tittar sedan på passet. Nu är det kört tänker jag, jag kommer inte komma in. En nervös, nyfylld 18-åring som aldrig varit ute på krogen förut. Han ler mot mig lite lätt och räcker ut armarna och ger mig en stor kram och ropar glatt!

”Grattis på din dag!” Fantastiskt! Välkommen in!”, säger vakten och leder mig in med ett stort leende på läpparna.

Lite lätt chockad följer jag med. Vad hände precis? Fick jag en kram av vakten?

Väl inne på O’Learys lyckas vi krångla oss bland alla människor in till baren. Det spelas ”Umbrella” med Rihanna och Jay-Z från högtalarna och två tjejer bredvid sjunger glädjefyllt med. Vi beställer en drink var och följer med strömmen. Hela lokalen är fylld med människor i alla åldrar och av olika slag. Alla sjunger, skålar och dansar. Glädjen är ofrånkomlig och vi sjunger in natten. Detta var min första kväll som 18-åring i Södertälje.

Populära O’Learys i Södertälje var välbesökt under helgerna.
Arkivbild: Erik Karlberg

Idag, 2024. Jag minns tillbaka på denna kväll, går fortfarande ut emellanåt. Inte lika ofta som då, men en middag med vänner med ett glas vin slår aldrig fel. Utbudet på stan är dock väldigt annorlunda, tyvärr.

Vad hände? Jag läser tidningarna om ungdomar som skjuter varandra, drogerna används, som aldrig förr.

På min tid drack vi alkohol; använde man droger var man inte välkommen. Kan en stor del av droganvändningen bland unga hos oss ha att göra med att dagens ungdomar knappt har något utbud kvar i staden? Någonstans att dansa och träffa jämlikar?

Förr var många ungdomar ute på krogarna, vid första anhalten blev man stoppad av en vakt som kollade ens nykterhet och om det fanns risk att någon hade tagit droger. Väl därinne fanns det vakter som kontrollerade så att folk skötte sig. Väl utanför fanns polisen till hands om det var någon de misstänkte var påverkad.

Jag tror personligen att droganvändandet måste varit betydligt mindre på den tiden. Man ville ju gå ut, dansa, träffa vänner, flörta med tjejer och inte bli tagen för att ha tagit något skit. Vi kunde ha 2-3000 ”vuxna” ungdomar ute på krogarna en kväll. Förutom de ovan nämnda hade vi även Telgekällaren, Flamingo, Torekällbergets Värdshus och Hamnmagasinet som jag kan nämna på rak arm.

Min son fyllde nyss 16 år och vi pratade om hur det var när jag fyllde 18.

Ungdomar tar lätt dåliga beslut när de har tråkigt. Visst har det mycket med uppfostran att göra, men jag vill tycka att det också har en viss del med samhället att göra. Som förälder så hittar jag hellre mitt barn onykter än drogpåverkad. Jag tror att vi kan få bättre kontroll på ungdomarna om vi får staden levande igen.

Bara en tanke…

Andrew Laeddis

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 april 2024 16:47
Senast uppdaterad: 5 april 2024 17:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors