Företag i fokus:

Vaccinationsbuss på plats i Geneta, politiker tar sitt första vaccin dos

I helgen den 29 och 30 maj kan de som inte fått första dosen vaccin och som bor i Geneta och Hovsjö vaccinera sig i sitt område. Region Stockholm vaccinerar på plats i buss med flerspråkig personal. Från och med måndag står bussen växelvis i Geneta och Hovsjö.

Vaccinationen i bussarna riktar sig främst till personer som saknar möjlighet att boka tid digitalt eller via telefonbokningstjänsten. Den är alltså främst till för att skapa en bra tillgänglighet för de boende i området som inte har fått den första dosen vaccin. Vaccinationen sker utan förbokning och alla som är 45 år och äldre är välkomna.

Idag besökte Telgenytt stadsdelen Geneta. På plats fanns ett flertal med Södertäljebor för att ta sin första dos av vaccinet.

Telgenytt har fått ett par intervjuer med bland annat politiker och chefer.

På plats fanns Irene Svenonius som är regionstyrelsens ordförande i Stockholms län. Vi ställde ett par frågor om vad som sker idag.

Berätta vad ni gör här idag?

-Vi är här för första gången för att inviga vaccinationsbussen och vaccinationsbussen kommer att finnas i Södertälje sju dagar i veckan. Den kommer bland annat finnas i Geneta och i Hovsjö, för att göra det enkelt för boende att vaccinera sig. Vi vet även att vi behöver få upp vaccinationsgraden i Södertälje, nu gör vi det ännu enklare utav tre vaccincentraler. Därför kan man komma hit utan att för boka en tid.

Vilka åldersgrupper kan ta vaccinet?

-Just nu vaccinerar vi från åldrarna 45 år och uppåt. Förhoppningsvis nästa vecka minskas åldersgruppen till 40 år, säger Irene Svenonius.

Vi har även pratat med Désirée Pethrus som är vårdutvecklingsregionråd.

Vad tycker du om vaccinationsbussen?

– Jag tycker det är viktigt, det är extra enkelt för det är tillgängligt och det ör väldigt viktigt att vi får tillgänglighet för de som tycker att det har varit svårt att boka via bank id i fas fyra. 65 och uppåt har husläkarmottagningen haft ansvar för den, där behöver man inte ha bank id.

Både Irene Svenonius och Désirée Pethrus har tagit dos 1.

Intervju med Johan Kyllerman, Försäljning och partnerskap, Mobila Doktorn och Emma Selfvén, VD, Mobila Doktorn.

Hur känns det att vara i Geneta som är en av de drabbade områderna?

-Det känns fantastisk och det har varit sen start jätte mycket folk och det är vi tacksamma för, säger Emma Selfvén.

Hur många Södertäljebor har vaccinerat sig?

Sammanlagt har vi haft 150 bor som har vaccinerat sig, Johan Kyllerman.

Enligt media är Geneta en av de kriminellaste orterna, är det inte läskigt för dig som inte bor i Södertälje att vara här?

-Om man läser i media får man en annan bild, men att vara bland de och se hur det är, är det helt fantastiskt. Alla är tacksamma att vi är här och alla är så trevliga säger Johan Kyllerman.

Intervju med Metin Hawsho, Gruppledare, Liberalerna.

Varför är det viktigt att ta vaccinet här idag?

– Jag tycker det är bra initiativ av Region Stockholm att man kompletterar och satsar i de här utsatta områdena, för att få fler att vaccinera sig.

Du som är gruppledare för Liberalerna, vad gör du här idag?

– Jag tycker att det är viktigt att komma hit idag för att visa och informera så att folk vet att detta finns, så man kan sprida det på alla möjliga sätt, säger Metin Hawsho.

Ni är ju två gruppledare här, både Kristdemokraterna och ni Liberalerna, varför är inte de andra med?

– Svårt att svara men jag tycker personligt att vi är med och visar vårat stöd, säger Metin Hawsho.

Efter intervjun stod Metin i kön för att ta sin första dos av vaccinet, vi ställde ett par frågor om hur det känndes.

Nu har du tagit första dosen, hur känns det?

– Det känns faktiskt helt okej hittills, äntligen.

Hur känns det efter morgondagens biverkningar?

– Ja, de säger ju att det kan kännas lite ömt och att man kan bli lite yr, man får nog köpa läget, säger Metin Hawsho.

Intervju med David Winerdal, Kommunalråd, Kristdemokraterna.

Du har precis tagit vaccinet, hur känns det?

– Det känns lite högtidligt, det har varit en global pandemi alla har väntat på att få vaccin och nu har jag fått min första dos och det känns väldigt bra.

Hur känns det efter alla rykten om vacciner?

– Det har varit rykten men det är väldigt viktigt att alla tar vaccin. Det är bättre att ta vaccinet för att hejda viruset oavsett vad folk tror vad man kan få för konsekvenser, säger David Winerdal.

Information om första dosen

Vad gäller om jag redan har fått första dosen vaccin?
Har du fått din första dos på annan plats (och bokat via Alltid Öppet) rekommenderas att boka din andra dos på samma sätt som första dosen.

Kan man få information på andra språk än svenska? 
De hälsoinformatörer som arbetar vid informationshubbarna kommer kunna stödja språkmässigt också vid vaccinationsbussen.

Vilka tider och platser gäller lördagar och söndagar?

  • lördag i Geneta, Prosten Linders väg 1-2 vid idrottsanläggningen
  • söndag i Hovsjö, vid Hovsjö Hub, Gröndalsvägen 1
  • tid på båda platserna lördag och söndag: kl. 10–15.

Vilka tider gäller på vardagar?

  • måndag–onsdag: Geneta, Prosten Linders väg 1-2 vid idrottsanläggningen
  • torsdag–fredag: Hovsjö, vid Hovsjö Hub, Gröndalsvägen 1
  • tid på båda platserna vardagar: kl. 10–17.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 maj 2021 00:00

Pryloteket invigt – Ett bibliotek för prylar

IMG_0258

Foto: Alexander Isa

Södertälje introducerar Pryloteket, en unik tjänst där invånare kostnadsfritt kan låna allt från fritidsprylar till hushållsartiklar, främjande av återanvändning och en hållbar livsstil.

(Annonslänk)

Pryloteket, Södertäljes senaste initiativ beläget på övervåningen i Lunagallerian, erbjuder bibliotekskortsinnehavare möjligheten att låna begagnade prylar för hem och fritid utan kostnad.

Detta innovativa koncept, tänkt som ett bibliotek för prylar, har som mål att uppmuntra återanvändning och bidra till en mer hållbar konsumtion. Prylarna, som alla är donerade av Södertäljebor, spänner över en bred kategori och lånas ut ”i befintligt skick”, med en uppmaning till låntagare att själva bedöma prylarnas funktionalitet.

Pryloteket i Lunagallerian
Foto: Alexander Isa

Det underliggande budskapet är tydligt: genom att låna och donera prylar, istället för att ständigt köpa nytt, kan vi tillsammans minska miljöpåverkan och främja en cirkulär ekonomi. Förutom att stödja miljövänliga vanor, siktar Pryloteket på att berika invånarnas fritid med tillgång till prylar som annars kan vara kostsamma eller svåra att få tag på.

Initiativet är ett samarbete mellan flera kommunala enheter i Södertälje, inklusive Telge Återvinning och kultur- och fritidskontoret, samt stadens invånare. Med ambitionen att etablera Pryloteket som en långsiktig service för kommunens boende, lyfter projektet fram vikten av gemenskap och delad ansvarskänsla för vår planet och dess resurser.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 april 2024 08:30
Senast uppdaterad: 2 april 2024 23:11

Bariq Kassir siktar mot nya utmaningar – säljer Croc’s Inn

DSC_0017-2

Bariq Kassir, ägaren av Croc’s Inn
Foto: Shamash Oyal

Bariq Kassir, entreprenören som andats liv i Södertäljes nöjesliv genom Croc’s Inn, annonserar nu försäljningen av sin verksamhet för att utforska nya horisonter.

Med en akademisk bakgrund inom ekonomi och IT har Bariq Kassir visat att framgång inte bara handlar om att gå framåt i yrkeslivet utan även om att följa sina passioner.

– Att omvandla idéer till verklighet är en konst som jag brinner för, och ett av mina största projekt har varit att förvandla en bortglömd plats till något levande och pulserande. Croc’s Inn var en död hörna, men med envishet, vision och fantastiska medarbetare har vi förvandlat den till Södertäljes bästa restaurang och partykrog, säger ägaren Kassir till Telgenytt.

Croc’s Inn på Badhusgatan 3 ute till försäljning.
Foto: Shamash Oyal

Genom att investera tid, pengar och energi har han lyckats återställa Croc’s Inns forna glans som en pulserande restaurang och partykrog. Med ett team av engagerade medarbetare vid sin sida har Kassir skapat en plats där Södertäljes invånare kan samlas för att njuta av god mat, levande musik, och varandras sällskap. Croc’s Inn har blivit en symbol för gemenskap och underhållning, något som speglas i både gästernas uppskattning och de positiva recensionerna som följt.

– Att se gästerna njuta och läsa positiva recensioner är belöningen för det hårda arbetet, säger han

Nu när Kassir vänder blicken mot nya utmaningar och möjligheter, står Croc’s Inn inför ett vägskäl. Med ingen bindande avtal med bryggerier eller lån erbjuds framtida ägare en unik möjlighet att fortsätta bygga på det framgångsrika konceptet, med ett krav från Kassir att essensen av Croc’s Inn – inklusive dess namn och satsning på livemusik – bevaras.

Bariq Kassir är här tillsammans med kvällens DJ en fredagkväll.
Foto: Shamash Oyal

– Att bevara det som har gjort krogen så framgångsrik är avgörande för att fortsätta erbjuda invånarna i Södertälje och besökare en minnesvärd upplevelse, säger Bariq Kassir.

Kassir står inför ett nytt kapitel där han ska utforska nya projekt, motiverad av en amerikansk investerare och affärsman som ofta betraktas som historiens mest framstående investerare.

– Nästa steg för mig är att sälja Croc’s Inn och ge mig in i nya äventyr och utmaningar. Som Warren Buffett en gång sa: ”Riskera aldrig mer än du har råd att förlora och investera alltid med förnuft.” Att gå vidare är ett naturligt steg att ta och jag är redo för nästa kapitel, säger han.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 3 april 2024 10:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors