Företag i fokus:

Vaccinationsbuss på plats i Geneta, politiker tar sitt första vaccin dos

I helgen den 29 och 30 maj kan de som inte fått första dosen vaccin och som bor i Geneta och Hovsjö vaccinera sig i sitt område. Region Stockholm vaccinerar på plats i buss med flerspråkig personal. Från och med måndag står bussen växelvis i Geneta och Hovsjö.

Vaccinationen i bussarna riktar sig främst till personer som saknar möjlighet att boka tid digitalt eller via telefonbokningstjänsten. Den är alltså främst till för att skapa en bra tillgänglighet för de boende i området som inte har fått den första dosen vaccin. Vaccinationen sker utan förbokning och alla som är 45 år och äldre är välkomna.

Idag besökte Telgenytt stadsdelen Geneta. På plats fanns ett flertal med Södertäljebor för att ta sin första dos av vaccinet.

Telgenytt har fått ett par intervjuer med bland annat politiker och chefer.

På plats fanns Irene Svenonius som är regionstyrelsens ordförande i Stockholms län. Vi ställde ett par frågor om vad som sker idag.

Berätta vad ni gör här idag?

-Vi är här för första gången för att inviga vaccinationsbussen och vaccinationsbussen kommer att finnas i Södertälje sju dagar i veckan. Den kommer bland annat finnas i Geneta och i Hovsjö, för att göra det enkelt för boende att vaccinera sig. Vi vet även att vi behöver få upp vaccinationsgraden i Södertälje, nu gör vi det ännu enklare utav tre vaccincentraler. Därför kan man komma hit utan att för boka en tid.

Vilka åldersgrupper kan ta vaccinet?

-Just nu vaccinerar vi från åldrarna 45 år och uppåt. Förhoppningsvis nästa vecka minskas åldersgruppen till 40 år, säger Irene Svenonius.

Vi har även pratat med Désirée Pethrus som är vårdutvecklingsregionråd.

Vad tycker du om vaccinationsbussen?

– Jag tycker det är viktigt, det är extra enkelt för det är tillgängligt och det ör väldigt viktigt att vi får tillgänglighet för de som tycker att det har varit svårt att boka via bank id i fas fyra. 65 och uppåt har husläkarmottagningen haft ansvar för den, där behöver man inte ha bank id.

Både Irene Svenonius och Désirée Pethrus har tagit dos 1.

Intervju med Johan Kyllerman, Försäljning och partnerskap, Mobila Doktorn och Emma Selfvén, VD, Mobila Doktorn.

Hur känns det att vara i Geneta som är en av de drabbade områderna?

-Det känns fantastisk och det har varit sen start jätte mycket folk och det är vi tacksamma för, säger Emma Selfvén.

Hur många Södertäljebor har vaccinerat sig?

Sammanlagt har vi haft 150 bor som har vaccinerat sig, Johan Kyllerman.

Enligt media är Geneta en av de kriminellaste orterna, är det inte läskigt för dig som inte bor i Södertälje att vara här?

-Om man läser i media får man en annan bild, men att vara bland de och se hur det är, är det helt fantastiskt. Alla är tacksamma att vi är här och alla är så trevliga säger Johan Kyllerman.

Intervju med Metin Hawsho, Gruppledare, Liberalerna.

Varför är det viktigt att ta vaccinet här idag?

– Jag tycker det är bra initiativ av Region Stockholm att man kompletterar och satsar i de här utsatta områdena, för att få fler att vaccinera sig.

Du som är gruppledare för Liberalerna, vad gör du här idag?

– Jag tycker att det är viktigt att komma hit idag för att visa och informera så att folk vet att detta finns, så man kan sprida det på alla möjliga sätt, säger Metin Hawsho.

Ni är ju två gruppledare här, både Kristdemokraterna och ni Liberalerna, varför är inte de andra med?

– Svårt att svara men jag tycker personligt att vi är med och visar vårat stöd, säger Metin Hawsho.

Efter intervjun stod Metin i kön för att ta sin första dos av vaccinet, vi ställde ett par frågor om hur det känndes.

Nu har du tagit första dosen, hur känns det?

– Det känns faktiskt helt okej hittills, äntligen.

Hur känns det efter morgondagens biverkningar?

– Ja, de säger ju att det kan kännas lite ömt och att man kan bli lite yr, man får nog köpa läget, säger Metin Hawsho.

Intervju med David Winerdal, Kommunalråd, Kristdemokraterna.

Du har precis tagit vaccinet, hur känns det?

– Det känns lite högtidligt, det har varit en global pandemi alla har väntat på att få vaccin och nu har jag fått min första dos och det känns väldigt bra.

Hur känns det efter alla rykten om vacciner?

– Det har varit rykten men det är väldigt viktigt att alla tar vaccin. Det är bättre att ta vaccinet för att hejda viruset oavsett vad folk tror vad man kan få för konsekvenser, säger David Winerdal.

Information om första dosen

Vad gäller om jag redan har fått första dosen vaccin?
Har du fått din första dos på annan plats (och bokat via Alltid Öppet) rekommenderas att boka din andra dos på samma sätt som första dosen.

Kan man få information på andra språk än svenska? 
De hälsoinformatörer som arbetar vid informationshubbarna kommer kunna stödja språkmässigt också vid vaccinationsbussen.

Vilka tider och platser gäller lördagar och söndagar?

  • lördag i Geneta, Prosten Linders väg 1-2 vid idrottsanläggningen
  • söndag i Hovsjö, vid Hovsjö Hub, Gröndalsvägen 1
  • tid på båda platserna lördag och söndag: kl. 10–15.

Vilka tider gäller på vardagar?

  • måndag–onsdag: Geneta, Prosten Linders väg 1-2 vid idrottsanläggningen
  • torsdag–fredag: Hovsjö, vid Hovsjö Hub, Gröndalsvägen 1
  • tid på båda platserna vardagar: kl. 10–17.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 29 maj 2021 00:00

Agerar mot upplevd diskriminering – bjuder in DO

BFCBB20B-0C3B-40CA-848D-478C8D3EC483

Assyriska Föreningens ordförande, Sonya Aho.
Foto: Alexander Isa/Shamash Oyal

I ljuset av växande oro och anklagelser om diskriminering från Södertälje kommuns sida mot assyrier/syrianer, har Assyriska Föreningen tagit initiativ till att bjuda in Diskrimineringsombudsmannen, DO, för att diskutera dessa allvarliga anklagelser.

– Vi har fått till oss mångas upplevda berättelser. Det är dags att vi tar dessa människor på allvar, säger Assyriska Föreningens ordförande, Sonya Aho, till Telgenytt.

Det har blivit alltmer uppenbart att frustrationen bland Södertäljes assyrier/syrianer växer. Många känner sig felaktigt utpekade och behandlade på ett orättvist sätt av kommunen, en situation som fått bred uppmärksamhet genom flera insändare och debattartiklar. Som en direkt respons på denna ökande missnöje har Assyriska Föreningen valt att agera genom att inbjuda DO till Södertälje för att diskutera den rådande situationen.

Denna utveckling följer efter en serie publika uttalanden och debattinlägg från bland andra Sanny Shamoun, Hülya Koc och Yelda Hadodo, som uttryckt sin oro över kommunens representation och agerande. De riktade särskild kritik mot Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, för hennes beskrivning av staden och i synnerhet assyrier/syrianer.

”I sin iver att visa omvärlden, regeringen och övriga kommuner i Sverige hur ”duktigt” det jobbas med brottsbekämpning skjuter Godner sig själv i foten.”, skrev debattörerna.

Särskild kritik riktad mot kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner(S)
Foto: Shamash Oyal

Godner kritiseras bland annat för att vid ett seminarium på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle (SNS) ha sagt att man i Södertälje ”utbildar sig till advokater bara för att hjälpa de kriminella. Det gäller även läkare, mäklare och så vidare.”

Dessutom har ”Initiativet för ett tryggare Södertälje”, som representerar uppemot 50 000 assyrier/syrianer, riktat skarp kritik mot politiker, tjänstemän och enskilda poliser för att på ett svepande och stigmatiserande sätt peka ut Södertäljebor som presumtiva kriminella. I artikeln lyfter bland annat den tidigare socialdemokraten Besim Aho och Birgitta Kaya, som representerar två av Sveriges största syriska kyrkor, fram att kommunen misstänkliggör en stor del av Södertäljes befolkning och därmed skapar större klyftor.

Även Sonya Aho, ordförande för Assyriska Föreningen, som har en stark röst bland folkgruppen, deltog i debatten. På torsdagseftermiddagen klockan 17:00 tar hon emot representanter från DO för att hålla en föreläsning och svara på frågor.

– Vi behöver sprida kunskap om vad diskriminering är, låta människor sätta ord på sina upplevelser. Alla upplevelser är inte diskriminering i lagens mening men kan lik väl upplevas så. Och det är något vi behöver jobba med från olika håll annars kan den frustrationen växa till ett utanförskap som inte är hälsosamt för något samhälle. Det handlar om demokrati och att alla röster ska höras och räknas, säger Sonya Aho till Telgenytt.

Läs även: Kommunen stryper Assyriska FF – ”Vad hände med vår dialog?”

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 april 2024 10:01
Senast uppdaterad: 5 april 2024 00:18

DEBATT: ”Rasismen i samhället har blivit alltmer normaliserad”

Boel

Kommunstyrelens ordförande, Boel Godner (S).

Replik på Boel Godners svar i TN.

Södertäljes ”varumärke” har kommit att bli att Södertäljebor i allmänhet och en viss grupp i synnerhet är lika med den grova organiserade brottsligheten. Om vår högsta representant oavbrutet och på eget initiativ upprepar berättelserna om brott och brottslighet utan att balansera bilden i tillräcklig grad, blir det en skev bild som förmedlas.

Rasismen i samhället har blivit alltmer normaliserad. Det är därför viktigt att inte legitimera och förstärka den genom ett slarvigt språkbruk eller genom att helt okritiskt delta i sammanhang där staden och folket porträtteras på ett ensidigt sätt. Alla politiker och tjänstemän i kommunen är med och bygger berättelsen om Södertälje. Den frågan ligger inte bara i medias händer, som det gärna lätt skylls på. Den kan heller inte överlåtas till de kriminella att råda över.

”Det är svårt att förstå att kommunens ledare inte förstår den utsatthet folkgruppen känner”

Att människor känner sig utpekade är en reaktion som inte ska ignoreras. Du bör ha kännedom och vara medveten om att det finns krafter som vill avhumanisera assyrier/syrianer genom att koppla gruppen till brottslighet. Det är svårt att förstå att kommunens ledare inte förstår den utsatthet folkgruppen känner. 

Läs även: INSÄNDARE: Vad förväntade du dig Boel?

Det är på tiden att du tar till dig av kritiken och inleder dialog för att förstå varför så många av folkgruppen känner som oss. Du borde också tydligare och oftare lyfta fram det positiva med staden och folket. Uppenbarligen finns det brister i ditt sätt att kommunicera utåt, för vi ser inte att du gör det tillräckligt ofta. 

I stället för att lyssna in slår du dövörat till.

I stället för att lyssna in slår du dövörat till. Det signalerar likgiltighet inför vår upplevelse och våra reella farhågor. Ditt svar kan inte tolkas som annat än ett ointresse för att jobba tillsammans mot brottsligheten och samtidigt skapa trygghet, samhörighet och inkludering. 

Ingen tjänar på att vi är tysta om brottsligheten. Men vi tjänar heller inte på att vi låter oss tystas om den felaktiga och överdrivna bild som sprids och de negativa effekter det har på oss och Södertälje.

Hülya Koc, 
Fil kand företagsekonomi

Yelda Hadodo,
skådespelare/regissör

Sanny Shamoun,
Fil Dr psykologi

Läs även: – DEBATT: Sluta svartmåla Södertälje Godner

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 april 2024 10:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors